Gå till innehåll

Flatworm - exit - behandling (tips?)


fiend

Rekommenderade inlägg

Håller just nu på att förbereda mig för att stoppa ned resterande sten och koraller (från karantän-220Lakvariet) i mitt stora akvarium akvarium. Tyvärr så har jag ju plattmask där och tänkte bli av med skiten en gång för alla.

Har just fyllt upp osmostunnan och bereder lite nytt saltvatten.

Såhär ser det ut.

1. Fylla upp mitt 106L akvarie med saltvatten så jag rymmer korallerna där.

2. Dunka i flatworm - exit i 220L-karet och låta det verka.

3. När alla flatworms börjar dö bort så plockar jag ut korallerna och sötvattensdoppar dem i 10 sekunder och skakar av dem och placerar dem i det nya fräscha 106Lakvariet.

4. Flytta över min gylta till det stora akvariet (koppa in)

5. Töm hela 220Lakvariet på sten (till hinkar) och vatten.. och låt det sedan stå tomt.

6. Flytta över korallerna till det stora akvariet.

Hur låter detta?

Någon som har erfarenhet av de bruna plattmaskarna och flat worm exit? Det blir ju rätt giftigt i vattnet efter det att man kört i flatworm - exit och dem börjar dö och släpper ifrån sig giftiga ämnen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har använt det ett flertal gånger i mina gamla kar med mycket gott resultat.. det viktiga när du behandlar med detta, är att du suger upp så många som möjligt innan du börjar behandlingen, och så fort du har hällt i din dos så ska du skicka i en på se med aktivt kol, men som sagt sug,sug sug,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, men nu ska jag köra detta i mitt 220L-akvarie och sedan plocka ut allt av värde därifrån genom ett sötvattensdopp.

Då spelar det ju ingen roll om det är 2 eller 2000 plattmaskar kvar i 220L-akvariet?

Eller gör det det? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma med joney - Flatword Exit fungerade strålande för mig vid en riktigt massiv invasion av dessa rackare. Jag har dock inte sugit ut någonting alls - även om det rekommenderas - utan doserade helt enkelt dubbeldos och därefter körde med aktiverat kol en halvtimma därefter. Jag bedömde det vara helt utsiktslöst och slöseri med tid att jaga med suget maskarna, de var i hundratals...

Påföljande dag körde jag behandlingen med Flatworm Exit igen, eftersom en hel del maskar troligen överlevt i längst ner i sanden eller något.

Några vattenbyten körde jag inte med, trots som sagt massvis med maskar överallt, det räckte för min del med kolbehandlingen, ca 1 deciliter billigt aktiverat kol i en nätpåse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, men nu ska jag köra detta i mitt 220L-akvarie och sedan plocka ut allt av värde därifrån genom ett sötvattensdopp.

Då spelar det ju ingen roll om det är 2 eller 2000 plattmaskar kvar i 220L-akvariet?

Eller gör det det? :)

Jag har precis avslutat en kur av flatworm exit för 4 dagar sen.

Körde samma som Joney med att suga ur all plattmask som jag såg och beredde nytt saltvatten (190l). Körde sen ner medlet lät verka ett tag och bytte sen vatten och körde sen med kol.

Jag har fullt med koraller och mjukisar samt fullt med fisk.

Förlorade inget men vissa koraller har tappat i färg samt vissa fiskar ser inte helt pigga ut ännu.

Om man har möjlighet skulle jag rekomendera att du plockar ut koraller först och doppar dom i eget vatten samt sötvattensdoppar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goraniuns: Där har du ju en tanke.

Jag förbereder en hink / flera hinkar med saltvatten och tillsätter ämnet där när jag har kört ned alla stenarna dit och sedan så kör jag dem iett sötvattensdopp innan dem hamnar i det fräscha 106L-akvariet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjutusans jäklar!! :(

Vet ni vad jag ser just nu. Ser att jag har även fått denna pest i min sump! I mitt refugium så är det en hel del på rutorna! Blä )=

Suck.. ser även att jag har lite smått av dem i stora karet.

Då spelar det ju ingen roll om jag tar och pyttsar i flatworm exit i mitt lilla kar, då är ju samma problem fortfarande kvar i det stora.

Nu måste jag planera om lite. Blir att flytta över alla korallerna och stenen till det stora, men först med ett sötvattensdopp så jag får bort det mesta.

Sen så får jag köra på att tömma ut lite av vattnet (120L) ur min 1400L-balja, suga bort alla flatworms som jag ser och sedan köra en kur flatworm exit i stora karet, fylla på med ett 120L vattenbyte och köra aktivt kol :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nätpåsar ja.. det har jag inte =) inte heller nätstrumpor tyvärr..

Va, inga svarta nätstrumpor?? Ingen nätbrynja a la "wifebeater" heller? Skandal! - går du till jobbet naken eller? :skrattar:

Skämt åsido, så såg även jag som nybörjare att kolet behövs, ca en kvart - 20 minuter efter att jag hällt i wormexit så såg man att hela akvariet började må dåligt. Skulle avråda å det starkaste från att skippa kolet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska hem åt föräldrarna nu i helgen. Morsan har säkert ett lager med såna där nätstrumpr som ligger å "maskar" hemma ;)

Får väl dunka i två nätstrumpor med aktivt kol ett tag efter att man kört i flatworm exit då :)

Men det blir först på söndag tidigast.

Mer tips mottages varmt =)

PatriksS: Blev du av med alla dina flatworms?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dos av flatworm exit räcker till 1200L.. och jag har väl 1200L i mitt kar så för mig så räcker det bara till en :/

Vågar man köra bara med en dos då eller ska man beställa efter en till? Dem är ju rätt så dyra dem där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt med utgånget bäst-före-datumet, så jag fick flaskan för halva priset, runt 150:- tror jag. Plus att mitt kar är ju en aning mindre än ditt.. ;) Men jag fick inte bort alla mina maskar i den allra första behandlingen som sagt, jag blev tvungen att köra igen nästa dag också.

Det sägs förresten att six line wrasse käkar dessa maskar med god aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har utrotat alla mina röda maskar, jag hade ett 400 liters med 100 liter refugium samt ett 200 liters som jag hade som test och karantän och flytta fisken till kar.

tips kör man i medlet och det är många maskar blir vattnet gult och allt dör (testade i ett mindre kar med en stackars fisk...)

Vanliga dosen dödade inte alla, jag hällde oftast i en halv extra enl beskrivningen men jag är rätt otålig.

Ska du sötvattensdopppa så gör det innan du har i medlet, man får bort massor med maskar med sötvattensdopp (och upptäcker att vissa koraller /mjukisar) inte tål sötvatten så bra :), (jag testade med någon fragg). Jag hade en 25 l hink med 25 gradigt sötvatten och en hink med saltvatten, snabbdopp i sött och sedan skaka av i salthinken och sedan ner i akvariet igen, då får man bort massor med maskar.

Jag tröttnade på maskarna så jag sötvattensdoppade all min levande sten (snabbt) och sedan tillbaka i karet, ut med all fisk och behandlade rubbet. Tog död på mina räkor som jag inte fick upp, men en grön chromis överlevde faktiskt (körde med kol i en deltec 509 filter (fluidiserad) och bytte en del vatten efter. En fördel var att jag blev av med sista pistolräkorna som jag också jagat för jag gillar inte pangandet (hade akvariet i sovrummet).

Några dagar eller någon vecka efter behandlingen hällde jag i en rejäl extrakur för att döda eventuella överlevare (såg några enstaka som överlevt i refugiet).

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag bör alltså köra en rejäl dos i mitt 1400L akvarie? Typ dubbla flaskorna.

Eller ska jag satsa på att köra det lilla karet separat och refugiet separat? (kan avskilja den från det övriga)

Så kör jag ned min wrasse i huvudkaret och hoppas att den kan ta hand om överlevarna.

Intressanta inlägg här :) tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt med utgånget bäst-före-datumet, så jag fick flaskan för halva priset, runt 150:- tror jag. Plus att mitt kar är ju en aning mindre än ditt.. ;) Men jag fick inte bort alla mina maskar i den allra första behandlingen som sagt, jag blev tvungen att köra igen nästa dag också.

Det sägs förresten att six line wrasse käkar dessa maskar med god aptit.

Jag har en siz line wrasse, men den verkar inte röra dem, eller så hinnerden inte med helt enkelt :)

Jag får köpa en till helt enkelt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter min erfarenhet verkar det inte hända något på ett par veckor efter man satt i en hexataenia. Men plötsligt är maskarna bara borta. Hos mig har fiskarna fungerat så bra att jag inte ser plattmaskarna som ett problem överhuvudtaget.

Blir det så mycket plattmask i ett kar att besökare kommenterar det flyttar jag dit en hexataenia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska hem åt föräldrarna nu i helgen. Morsan har säkert ett lager med såna där nätstrumpr som ligger å "maskar" hemma ;)

Får väl dunka i två nätstrumpor med aktivt kol ett tag efter att man kört i flatworm exit då :)

Men det blir först på söndag tidigast.

Mer tips mottages varmt =)

PatriksS: Blev du av med alla dina flatworms?

Har din morsa verkligen fullt med nätstrumpor (se bild) hemma? Kolla om hon har några vanliga nylonstrumpor också, då kanske lite av materialet stannar kvar. ;)

silky_fishnet_st_large.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...