Gå till innehåll

Behövs min skummare ?


Rekommenderade inlägg

Har allvarligt börjat fundera på om jag verkligen behöver skummaren jag har i karet. Den lever bara om och jag får ut max en deciliter svartbrunt mumma i veckan.

Alla skummare verkar leva sitt eget liv, ibland skummar det bra och ibland inte alls på en hel vecka. Jag byter 10% vatten i veckan och matar sparsamt, vad kommer nackdelarna att bli om jag hivar den åt helvitta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AM Biostar. Tror inte den gör nån större nytta faktiskt, vattenbytena gör nog det mesta. Den är enbart stor, ful och gör onödigt med ljud, stänger jag av den blir hela karet knäpptyst.

Verkar som sagt leva sitt eget liv, sen jag satte i aktivt kol och silikatremover har den inte skummat nått alls, helt värdelös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en bra skummare tycker jag är kanonviktigt, dels för att du ska kunna mata ordentligt så att dina djur mår bra utan att vattnet blir för näringsrikt för dina koraller, och dels för att det är bra för syresättning av vattnet och utvädring av koldioxid - det finns ju flera schyssta tysta skummare för småakvarier.

Grotech hea 80 eller deltec mce300 , seaclone och prizm för att nämna några

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...