Drullputt Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 Har allvarligt börjat fundera på om jag verkligen behöver skummaren jag har i karet. Den lever bara om och jag får ut max en deciliter svartbrunt mumma i veckan.Alla skummare verkar leva sitt eget liv, ibland skummar det bra och ibland inte alls på en hel vecka. Jag byter 10% vatten i veckan och matar sparsamt, vad kommer nackdelarna att bli om jag hivar den åt helvitta ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 Mindre luftning av vattnet, sen är det ju bra att ha skummaren på ifall nått av dina djur bestämmersig för att dö eller älska när du inte är hemma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pikkenix Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 ifall nått av dina djur bestämmersig för att dö eller älska när du inte är hemma.Av ren nyfikenhet, är det mjölken som man vill få ur systemet då eller vad vill man få ur när fiskarna "älskar"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 1 dl icke önskvärd gegga ut ur systemet varje vecka är ju 1 dl 'skit' i alla fall. Om du nu ändå har den så varför inte låta den gå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 Anemoner, koraller och sniglar kan lämna rätt mycket när de är på humör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 Vad är det för skummare du har Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 3 juni 2007 Författare Dela Postat 3 juni 2007 AM Biostar. Tror inte den gör nån större nytta faktiskt, vattenbytena gör nog det mesta. Den är enbart stor, ful och gör onödigt med ljud, stänger jag av den blir hela karet knäpptyst.Verkar som sagt leva sitt eget liv, sen jag satte i aktivt kol och silikatremover har den inte skummat nått alls, helt värdelös. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 även om skummaren inte ger så mkt ifrån sig i skummarkoppen, så ska det ej underkattas det som inte syns,,, - tänker på luftningen.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 juni 2007 Dela Postat 3 juni 2007 en bra skummare tycker jag är kanonviktigt, dels för att du ska kunna mata ordentligt så att dina djur mår bra utan att vattnet blir för näringsrikt för dina koraller, och dels för att det är bra för syresättning av vattnet och utvädring av koldioxid - det finns ju flera schyssta tysta skummare för småakvarier.Grotech hea 80 eller deltec mce300 , seaclone och prizm för att nämna några Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.