Gå till innehåll

Acropora millipora dör fort...


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag köpte för någon månad sedan en mycket vacker fragg av sorten Acropora millipora. Kom hem lycklig och och stolt. Jag limmade fast den i mitt kar med Deltecs korallim. Tyvärr råkade jag bryta bort en liten bit som jag fäste på annat ställe i karet med samma lim. Nu hade jag ju 2 fraggar.:) Dagen efter såg de ut att må rätt bra även om de inte var lika frächa i mitt kar som i det tidigare. Ytterliggare en dag senare var båda vit och döda. Ingen av de övriga fraggarna som jag köpte vid samma tillfälle dog.

Jag har nu låtet det gå rett tag och köpte nu en ny fragg som jag fäste på samma sätt med samma följd att den dog. Nu var Mattias så vänlig när jag köpte den att han skickade med en lite fragg som redan var fäst vid sten och den lever och mår bra.

Någon som har förklaring eller liknande erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte för någon månad sedan en mycket vacker fragg av sorten Acropora millipora. Kom hem lycklig och och stolt. Jag limmade fast den i mitt kar med Deltecs korallim. Tyvärr råkade jag bryta bort en liten bit som jag fäste på annat ställe i karet med samma lim. Nu hade jag ju 2 fraggar.:) Dagen efter såg de ut att må rätt bra även om de inte var lika frächa i mitt kar som i det tidigare. Ytterliggare en dag senare var båda vit och döda. Ingen av de övriga fraggarna som jag köpte vid samma tillfälle dog.

Jag har nu låtet det gå rett tag och köpte nu en ny fragg som jag fäste på samma sätt med samma följd att den dog. Nu var Mattias så vänlig när jag köpte den att han skickade med en lite fragg som redan var fäst vid sten och den lever och mår bra.

Någon som har förklaring eller liknande erfarenhet?

Har samma erfarenhet med korallim av den typen. Pröva vanligt superlim (gel) nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips jag plockat upp någonstans.

När man limmar fast en korall (superlim eller vad som helst) så är de stora konsten att hålla korallen upp såpass länge att limmet fäster men inte så länge att värmeutvecklingen (från limmets härdning) blir så kraftig att koeallvävnaden värmeskadas. därför skall man ha en liten skål med saltvatten där man ställer ner korall och sten efter lämplig tid för sluthärdning. Kan tänkas att olika koraller är olika känsliga för brännskador.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma erfarenhet med korallim av den typen. Pröva vanligt superlim (gel) nästa gång!

Går detta att använda i karet då det i detta fall ska limmas korall på revpelaren?

Christer och Jens!

Jag har samma erfarenhet som er innan denna typ av fragg men ser inte vad det är som gör att just den jag limmar som dör men inte den som redan var limmad. Jag har använt Deltec till mycket förut och inte fått samma reaktion. Det kan inte vara fel på sändningen heller då jag i samband med första fraggen limmade annat också.

Lasse!

Jag hoppas att 400 l är en tillräckligt stor mängd vatten i en skål. Jag har blandat limmet och förberett det med ett litet hål. Sedan tar jag upp fraggen ur vattnet och torkar foten på den torr. Är mycket försiktig. Sedan fäster jag den i limmet när jag håller den upp och ner för att inte få ner vatten i limmet för att sedan trycka fast den på sin plats i karet. Jag håller fast den i ca 30 sekunder, kanske lite längre. Klart! Är det något jag gör fel där som denna typ är extra känslig för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går detta att använda i karet då det i detta fall ska limmas korall på revpelaren?

Christer och Jens!

Jag har samma erfarenhet som er innan denna typ av fragg men ser inte vad det är som gör att just den jag limmar som dör men inte den som redan var limmad. Jag har använt Deltec till mycket förut och inte fått samma reaktion. Det kan inte vara fel på sändningen heller då jag i samband med första fraggen limmade annat också.

Lasse!

Jag hoppas att 400 l är en tillräckligt stor mängd vatten i en skål. Jag har blandat limmet och förberett det med ett litet hål. Sedan tar jag upp fraggen ur vattnet och torkar foten på den torr. Är mycket försiktig. Sedan fäster jag den i limmet när jag håller den upp och ner för att inte få ner vatten i limmet för att sedan trycka fast den på sin plats i karet. Jag håller fast den i ca 30 sekunder, kanske lite längre. Klart! Är det något jag gör fel där som denna typ är extra känslig för!

Jag limmade det mesta i min förra burk med supergel rakt ner i karet. De lossnar dock ganska lätt. Var noga med att borsta rent stenen först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hörde någon som menade att man inte skall ta i korallen med dom fingrar som man blandat epoxit med.Själv så använder jag kirurghanskar (latex) efter att jag blandat epoxit.Men skall i ärlighetens namn också säga att jag bara andvänt det ca:10 ggr till koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att nyklippta fraggar är väldigt ömtåliga, tippar på att det är en bra idé att låta dom ligga till sig några dagar före limning

Mmm intressant! Var mer inne på att det var kombinationen av allt för mycket vilket då även stämmer med det du skriver. Vi tänkte testa en gång till att fragga men då gör vi nog som du skriver. Var mer inne på att han skulle fragga i sitt kar och även limma den på en sten och låta den vara en månad sedan för att därefter flytta den till mitt kar. Fast då skulle jag inte kunna ha den där jag vill då det skulle se konstigt ut med en limmad sten på ett utstick på revpelaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av ren nyfikenhet.

Hur stora var fraggarna?

Första gången var den stora 5-6 cm hög och 3-4 armar. Jag råkade då byta av ca 1 cm av toppen på en av armarna vilket blev fragg 2.

Andra gången var den stora som jag limmade ungefär 5-6 cm och den lilla som var limmad vid sten ca 1,5 cm. Den lilla mår bra fortfarande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm intressant! Var mer inne på att det var kombinationen av allt för mycket vilket då även stämmer med det du skriver. Vi tänkte testa en gång till att fragga men då gör vi nog som du skriver. Var mer inne på att han skulle fragga i sitt kar och även limma den på en sten och låta den vara en månad sedan för att därefter flytta den till mitt kar. Fast då skulle jag inte kunna ha den där jag vill då det skulle se konstigt ut med en limmad sten på ett utstick på revpelaren.

Min erfarenhet är precis tvärt om - fraggar är tåligare än hela koraller. Det är betydligt lättare att acklimatisera en nybruten fragg i en ny miljö än en fragg som börjat växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Utan att ha läst det någonstans är detta inte helt orimligt men vad är det då som gör att det inte funkar på just denna korall? Jag har funderat mycket och det är ju inte så att jag har en obegränsad mängd fraggar jag kan testa på. Men även om ny fraggade fraggar är mer tåliga kan det ju vara så att det är bättre att bara fåin en eller ett par faktorer vid flytten och inte samtliga. Fast vad du kanske rekomenderar är att fragga den, transportera och sedan bara lägga ner den i karet några dagar för aklimatisering och sedan limma. Tror du det är bättre än att fragga, limma på sten och låta den vara i gamla karet ett tag för att sedan flytta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Utan att ha läst det någonstans är detta inte helt orimligt men vad är det då som gör att det inte funkar på just denna korall? Jag har funderat mycket och det är ju inte så att jag har en obegränsad mängd fraggar jag kan testa på. Men även om ny fraggade fraggar är mer tåliga kan det ju vara så att det är bättre att bara fåin en eller ett par faktorer vid flytten och inte samtliga. Fast vad du kanske rekomenderar är att fragga den, transportera och sedan bara lägga ner den i karet några dagar för aklimatisering och sedan limma. Tror du det är bättre än att fragga, limma på sten och låta den vara i gamla karet ett tag för att sedan flytta?

Tja, det är säkert bättre än att ha den i en annan burk några dagar.

Men när du lägger den på exempelvis botten några dagar så kommer den att försöka acklimatisera sig till den miljön (tex ljus och cirkulation). Sedan när du limmar den så ska den återigen anpassa sig...

Att få en SPS att anpassa sig till ett nytt ljus är (enligt min erfarenhet) lika svårt som att anpassa den till nya näringsvärden. (Från ett svagt ljus till ett starkt menar jag då...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Utan att ha läst det någonstans är detta inte helt orimligt men vad är det då som gör att det inte funkar på just denna korall? Jag har funderat mycket och det är ju inte så att jag har en obegränsad mängd fraggar jag kan testa på. Men även om ny fraggade fraggar är mer tåliga kan det ju vara så att det är bättre att bara fåin en eller ett par faktorer vid flytten och inte samtliga. Fast vad du kanske rekomenderar är att fragga den, transportera och sedan bara lägga ner den i karet några dagar för aklimatisering och sedan limma. Tror du det är bättre än att fragga, limma på sten och låta den vara i gamla karet ett tag för att sedan flytta?

Varför denna korall inte fungerar? Olika SPS är helt enkelt olika känsliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...