Gå till innehåll

Nytt nanokar, behöver hjälp!


peyy

Rekommenderade inlägg

Hej köpte ett nytt 80l nanokar typ Molly igår och behöver nu lite hjälp med att komma igång. Har nu i flera veckor läst runt på detta forum och gått igenom lasses mollyguide men har inte riktigt förstått vad jag ska göra för att göra om Molly till ett saltvattensakvarium. Skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig.

Akvariet är som sagt ett nytt Molly 80l för 800:-

Med den fick jag tre filter, 2 stora för första facket en lite mindre för andra facket. Fick även fem biobollar, kol, keramik i en påse och en pump på 1100l/h

Lampan är en 24W 10000k, blandnig mellan vit/blå ljus.

Det jag nu behöver hjälp med är att komma igång.

1. Räcker ljuset till en början, har inte planer på att skaffa anemoner förrän ett halvår eller så utan ska börja med mjukkoraller. Räcker ljuset då?

2. Pumpen som kommer med på 1100l/h räcker det som cirkulation eller tycker ni att jag ska köpa en som placeras i karet och inte i facket?

3. Är det nödvändigt med en skummare i en 80l akvarium, har tänkt byta vatten varje vecka och har även gjort en ytavrining med hjälp av ett kassetbands fodral. Räcker det?

4. Räcker nitrit, nitrat, salt, ph-tester?

5. Har tänkt köra med kranvatten, har ni några tips för att få bort dåliga ämnen?

(har inte råd med osmos för tillfället)

6. Till filtreringen använder jag medföljande filter, biobollar och keramik, tankar kring det?

7. tips på bra affär i stockholm, har nu endast varit i globefish, lite dyrt och lite saltvattensfiskar, 225:- för clowfisk är det normalt pris?

Tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Ljuset räcker bra till en början, och anemoner ska du vara försiktig med, de kräver bra vattenkvalite och är kanske inget för nybörjaren.

2: Beroende på vad som ska vara i karet så kan cirkulationen räcka, men fundera på iaf en pump till, gärna en Hydor Koralia eller en Tunze Nanostreamer, då dessa har magnetfäste och är relativt små.

3: Det är ingen nödvändighet, och vissa kör utan även i större kar, men det finns små skummare som får plats bak i facken.

4: Sök i forumet på vilka tester som kan vara en bra grund att stå på.

5: Kör du utan osmosvatten så kan det komma smuts i vattnet som inte är så lätt att få ut igen, förutom stora vattenbyten, men kör du då igen utan osmosvatten, så kan det gå illa igen. Nu är det inte alla här som använder osmosvatten, jag är en av dem, men beroende på var man bor och hur gamla ledningarna är i ens hus så bör man överväga att investera pengarna klokt så man slipper lägga ner efter ett halvår med karet fullt av alger och annat tråkigt, kanske rent av att alla djur och koraller dör. Inte kul, eller hur? Dessutom kostar ofta det levande mer än en osmos gör, så ta ännu en funderare innan du bestämmer dig för att köra utan osmos. (Jag har själv nyigen beställt en via eBay för under halva priset mot vad den kostar här hemma, mest för att vi har köpt hus, och litar inte på de galma ledningarna där.)

6: Biobollar är det lite delade meningar om(som med det mesta inom denna hobbyn), likaså filtersvampen. Kermiken är det vad jag vet ingen som använder då man lika gärna kan krossa levande sten och ha där istället, som innehåller mer nyttiga bakterier. Filtervampen bör också plockas ur och sköljas ren från smuts som fastnar däri, annars tar det inte så lång tid innan det kan bli så mycket så att du får en krasch.

7: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?s=&f=153&page=1&pp=35&sort=title&order=asc&daysprune=365

Kolla i länkarkivet här på guiden, där finner du en hel del butiker i stockholmsområdet.

Slutligen vill jag önska dig lycka till och välkommen till SG! Hoppas du kommer trivas här med oss andra fanatiker. :)

Skriv gärna ut ditt riktiga namn istället för "qwaszx", det blir trevligare så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar, ska ta och åka till täby för att kolla in Triton, kanske eventuellt köpa salt och dra igång.

Håller er uppdaterade med bilder och info och lite frågor och jag behöver hjälp. (=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ju även levande sten för att dra igång.

Jo de klart, men är det inte så att vattnet ska vara igång under cirkulation med saltet några dagar för att mogna. Eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då var man igång..

Köpte salt (instant ocean) i tisdags som fick mogna lite fram till idag eftersom att dom på triton tyckte att jag borde vänta då saltet till en början kan vara aggresiv och ta död på stenen.

Mätte saltnivån idag vilket visade 1.023

Satte även in en termostat inställd på 25c men termometern visar 27c, kan det vara pumpen som ökat tempen lite?

Köpte även lite LS idag, 5 kilo fick det bli till en början. Nån gång nästa vecka blir det 4-5kg till. Anledningen till att jag inte köpte allt på en gång är för att jag vill blanda olika sorter levande sten. Kan det på något sätt vara skadligt?

Stenarna är två stora som ska vara grunden för bygget, ena är rund medan den andra är rotliknande med massa små hål och grottor.

Vattnet blev dock direkt smutsig då jag inte riktigt vågade tvätta den och en massa bajs åker hela tiden ut ur hålen från stenarna. ytan blev även oljig, men det har ytavrinnaren tagit hand om. Är detta med olja och bajs normalt?

Kommer senare imorrn med bilder då jag behöver hjälp med att identifiera vissa saker på stenarna, växter, alger och några djur. Än så länge har jag sett en fet krabba och några milimeterstora kräftor.

En fråga: Borde jag ha haft i sand innan jag la i vatten eller efter att alla stenar är på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde även me kranvatten, kompenserade detta dock med med flytande filtermedium. Så här står det på flaskan: Tar bort tunmetaller, ammoniak. Tar bort klor och kloramin och andra kemikalier. Gör vattnet kristallklart, förebygger algbildning och tar bort skadliga bakterier. Kan detta hjälpa på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filmen på ytan är normalt och likaså at smuts åker ur stenen. Det är lite det som är processen med början av akvariet. Smuts och skit ska komma ur stenen så den blir fräsch och fin och dina invånare får ett bra klimat att leva i. Skall du ha sand i karet så går det bra att lägga i den efteråt också, även om vattnet kommer bli lite mjölkigt en dag eller två.

Vilket märke är det på ditt flytande filtermedia?

Det kan ju vara så att det är anpassat för sötvatten och kan innehålla något som kanske inte är så bra att ha till salt.

Krabban kommer du säkert få en del tips om, att kolla om den är hårig eller ej, att den kan äta dina koraller och så vidare. Vissa är bra, andra inte i ett revakvarium. Håll koll på den bara och se om du kan få den på bild, då blir det lättare för folk här att identifiera den. Det är ju lite det som är tjusningen med guiden, all hjälp man får! :)

Tänk bara på att du kommer få samma förlopp nästa gång du stoppar i mer ny sten. Så försök att ta allt på en gång, så slipper du detta igen och igen.

Sedan är mitt bästa tips att du köper dig en bok i ämnet, kolla gärna in länkarna i produktguiden, Triton har säkert också den som heter Saltvattensakvariet, skriven av Daniel Knop. Den rekommenderas av mnga, då den beskriver uppstartsförloppet på ett ganska enkelt sätt. Likaså vad som händer i ditt akvarie nu då stenen kommit i, alger som kommer bildas och sedan försvinna, när det är ok att köpa levande osv...

Och som sagt, "qwaszx", ändra gärna ditt namn så man kan tilltala dig ordentligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ha jag köpt in allt sten, totalt 9kg. Tyvär så köpte jag dom sista stenarna i en annan affär vilket senare visade sig vare skit. Tillskillnad från dom första stenarna är dom här helt döda, som tur köpte jag mest av dom första.

Har iaf lärt mig en viktig läxa, att alltid köpa sten från visningskar.

Har kört nu med alla stenar sedan lördags och igår fick jag för första gången syn på brunalger på stenarna, gick till affären för att köpa några turbosniglar men dom hade tyvär inga inne. Dom hade en astreasnigel som jag köpte och en blåbenad eremit som jobbar väldigt flitigt medan snigeln mest leter och letar men aldrig kommer fram till algområden. Jag var inte helt säker på om det fortfarande var lite tidigt för liv i karet men jag antar att om krabban som följde med stenen klarar sig bra borde ju sniglarna också göra det.

Har en fråga angående bottensubstrat; Vad är bäst? finkornigsand eller grov?

Sen en fråga angående belastning; två clowner, en Pseudochromis paccagnellae, en citron gobi och städhjälp på några sniglar och eremiter och kanske en putsarräka. Skulle det bli för mycket för mit kar?

Värden:

Nitrat: mellan 1-5 mg/l (ppm) Tycker det är lite svårt att se skillnad så jag är inte helt säker.

Nitrit: 0,02 mg/l (ppm)

Är detta rimliga värden för ett nystartat kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket märke är det på ditt flytande filtermedia?

Det kan ju vara så att det är anpassat för sötvatten och kan innehålla något som kanske inte är så bra att ha till salt.

Krabban kommer du säkert få en del tips om, att kolla om den är hårig eller ej, att den kan äta dina koraller och så vidare. Vissa är bra, andra inte i ett revakvarium. Håll koll på den bara och se om du kan få den på bild, då blir det lättare för folk här att identifiera den.

Märket är easy-life och den fungerar för både salt och sötvatten.

Krabban är lite hårig på benen men annars är det mer utav en pansarliknande krabba. Den verkar vara rädd för ljus och kommer endast fram vid mörker och gömmer sig i stenen så jag har tyvärr inga bra foton :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde även me kranvatten, kompenserade detta dock med med flytande filtermedium. Så här står det på flaskan: Tar bort tunmetaller, ammoniak. Tar bort klor och kloramin och andra kemikalier. Gör vattnet kristallklart, förebygger algbildning och tar bort skadliga bakterier. Kan detta hjälpa på något sätt?

Hur tusan kan ett medel ta bort saker som finns i vattnet ?? Dunstar just dom ämnena eller ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:(

Allt gick bra fram till idag, brunalgerna lyckades mina tolv sniglar ta hand om men nu är det koas i karet!

Den lilla krabban som jag skrev om tidigare har totalt tagit över i karet. Igår tog jag honom på bar gärning när han höll på att skaka om min flitigaste och snyggaste snigel, jag gav honom dock en ny chans. I natt välte han omkull min mjukis och idag höll han på att bryta upp skalet på min eremit. Jag han dock rädda honom i sista sekund. Skulle ta kort idag för att posta upp men den vilda jakten på krabban har tyvärr förstört hela karets utseende.

Inte nog med det, när jag höll på att leta efter eremiten fick jag syn på en annan krabba. Den är mjölkvit och hårig, trevligt trevligt..

Nu känns det som om jag vill lägga ner hela skiten, trött på alla negativa överraskningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tusan kan ett medel ta bort saker som finns i vattnet ?? Dunstar just dom ämnena eller ??
Antagligen bildar de en olöslig fällning tillsammans med metalljoner (i reningsverk tillsätter man fosfat, eftersom metallfosfater löser sg väldig dåligt - då faller tungmetallerna ut som "lera", ex Kadmiumfosfat etc.). Viktigt blir väl att dosera rätt, så man inte får kvar en massa fosfater i vattnet om man inte vill ha det. (eller vad nu medlet innehåller)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:(

Den lilla krabban som jag skrev om tidigare har totalt tagit över i karet. Igår tog jag honom på bar gärning när han höll på att skaka om min flitigaste och snyggaste snigel, jag gav honom dock en ny chans. I natt välte han omkull min mjukis och idag höll han på att bryta upp skalet på min eremit. Jag han dock rädda honom i sista sekund. Skulle ta kort idag för att posta upp men den vilda jakten på krabban har tyvärr förstört hela karets utseende.

[/QUOT

Han är väl förmodligen rätt hungrig. Du kan ju testa att mata honom med en liten räkbit så länge om han inte låter sig fångas. Revsäker verkar han ju iaf inte vara.

Jag la i sandbotten långt efter att karet var inkört. Man skall ha så fin sand som möjligt om den skall fungera som en riktig/biologisk sandbotten och minst 7 cm djup. Är det fråga om dekoratinssand är det mer praktiskt med en grövre fraktion och ett mycket tunt lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten update.

Har nu äntligen fått ut krabborna med hjälp av en hembyggd krabbfångare. Nitrit fortfarande på 0.05 efter tre veckor och vägrar gå ner trots att jag tillsätter bakterikulter och filtermedium samt att akvariet är helt tomt, bara några sniglar och en eremit. Vad gör jag för fel? Är det kanske här tålamodet kommer in?

Snart ska jag bygga ett ställ till akvariet, lägga i lite sand och en clown så fort nitrit är nere..

Lite bilder på hur karet ser ut nu.

Utan ljus:

dsc00655fj6.jpg

Med ljus:

dsc00661ez8.jpg

Nån som vet vad det är för mjukis?

dsc00665sf8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att kunna bli fint men lite vit korallsand på botten:smiley20: Mäter du några andra värden tex nitrat? Om det går att montera den lilla nanoskummaren i karet är det säkert bra för både vattenvärden och syresättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu kör jag bara nitrit/at tester.. ska snart köpa lite till.

Skummare kan jag tyvärr inte ha i karet pga locket, måste i så fall såga för att få plats vilket kan inte orkar. Men jag kör med vattenbyten varranan vecka under uppstart, så fort en fisk åker i blir det varje vecka. Kör även med ytavrinnare några timmar per dag för att få bort skit från ytan.

Ingen som vet vad det är för korall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde några tester idag.

Nitrit - 0 - 0.02 Man ser nästan ingen skillnad.

Nitrat - under 10mg vilket enligt testet är bra.

Temp och salthalt är stabila, 26c 1.023

Så vad mer ska jag mäta innan något levande åkeri? antar att jag måste höja ph, eller är den från kranen okej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också det kan vara svårt att avläsa nitritvärdet exakt men om det nu är max 0,02 och sjunkande bode det väl gå bra att stoppa i några tåliga arter. Har du mätt PH?

Stoppar du i fisk kanske det kan vara idé att börja mäta amonium och tillsätta bakteriekultur om värdet skulle börja klättra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte mätt PH då jag inte har några tester. Blir väll att ta det säkra före det osäkra och köpa hem ammonium, fosfat, ph, kh-tester innan nått levande åkeri.

Så då blir det en clown om nån vecka så låter jag inkörningen puttra på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag äntligen kommit igång!

Förra veckan blev jag klar med ett ställ till akvariet, fyllde med lite korallsand och lät det gå en vecka.

Igår tog jag en tur till triton och kom hem med en liten clown (drygt 2.5cm) och tre småfraggar. En Euphyllia paradivisia (igentligen ingen lämplig korall för mitt kar då jag bara har 24w men jag chansar lite) En sten med 6 små blandade skivanemoner, några lila, några blå. En stjärnpolyp.

I framtiden kommer jag köpe en liten solkorall då den inte behöver så mycket ljus, sedan blir det färgglada knappar och ricordeas för hel slanten!

Om alla värden håller sig blir det nog en clown till nästa vecka och en räka, antingen en eldräka eller en putsarräka. Har eldräka liknande putsarbeteende som putsarräkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dsc00494tr4.th.jpg

dsc00511fh9.th.jpg

dsc00519kg4.th.jpg

Skivanemonerna kommer att åka bort från stenen och sättas fast på den plata som lutar sig mot väggen, tanken är att jag ska köpa flera olika sorter och färger för att fylla den platta stenen. Euphyllan har trots dålig ljus återhämtat sig bäst av alla koraller, stjärnpolypen har inte ens efter 24h öppnat sig.

Har även som ni kan se fått problem med glasrosor, har en fet som vägrar försvinna. Har redan provat med kokande vatten och citron utan resultat, har ni några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med dessa burkar....ska snart igång jag oxo med lika akvarium

Monterade en 70w 14k mhlampa+en 36w kompakt lampa......bra ljus måste jag säga.

Ska skära ur plastglaset&montera riktigt glas så inte halogenen smälter sönder skiten.........+ytavrinning.Till helgen borde burken vara igång =)

Flåt för att jag hoppa in i tråden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...