Gå till innehåll

Nitrat men ingen nitrit!


Lotusblommann

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila.

Karet har varit igång ett kort tag (finns under nanokar), satte i mycket väl mogen levande sten, osmosvatten. Tillsatte bakeriekultur. Har även caulerpa i karet. Har nu fått alger (som förväntat), dessa har luftbubblor som jag förstått ska visa att deras fas är slut.

Har 3 fiskar i karet (2 wrassar & en gobi), igår stoppade jag ner en liten rengöringspatrull (turbosniglar o blåbenade eremtier).

När vågar man tillsätta korall av något slag? Kommer de bli helt kvävda av alger?

Har massor med makroliv i karet som lever och frodas, kalkalger växer ordentligt.

Det verkar finnas så många olika åsikter, så jag tar tacksamt emot det.

Mvh Ann

p.s jag har kört med ljus på hela tiden, ingen mörkläggning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du inte låtit karet gå en månad utan djur och med långsamt ökande belysning, man kan slippa många problem om man tar det lugnt. Tålamod är a och o inom den här hobbyn.

Har aldrig hört talas om att luftbubblor på alger betyder att dom håller på försvinna.

Syrebubblorna uppkommer genom fotosyntes, så jag skulle vilja påstå att algerna håller på växa istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du inte låtit karet gå en månad utan djur och med långsamt ökande belysning, man kan slippa många problem om man tar det lugnt. Tålamod är a och o inom den här hobbyn.

Den där metoden kan man ju ifrågasätta...

Men åter till topic, värdena ser väl bra ut förutom ammonium.. Men kör på regelbundna vattenbyte (säg 10%) så löser dig sig nog.

Koraller av enklare slag kan du stoppa i nu om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Startar man ett litet kar kan det vara möjligt att sätta i så många algätare att de kan hålla undan algerna. Och eftersom det bildats nitrat fungerar bakterierna redan. Men i ett stort kar blir det dyrt med så många algätare. Och har man ingen affär i närheten där man kan köpa på sig mer algätare om det skulle behövas är ju metoden mycket riskabel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ann!

Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila.

0 nitrit och lite nitrat är världen som man eftersträvar i ett akvarium. När jag startade upp mitt fösta diskuskar sa alla det. Jag visste men förstod aldrig riktigt varför. En mycket god vän till mig på SVA förklarade såhär.

Nitrit bildas av ”nyttobakterierna” ur Ammoniak/Ammonium beroende på pH. Vid pH över 7.0 bildas först Ammoniak och vid lägre pH bildas först Ammonium.

Ammoniak är mycket giftigt, Ammonium är mindre giftigt.

När en fisk äter utsöndras Ammoniak/Ammonium direkt via gälarna. Detta är en orsak till rådet att mata sparsamt och endast en gång/dag i nystartat akvarium.

De första nyttobakterierna som växer fram i levande sten, sand, ytor är de som tillverkar Nitrit och ju mera Ammoniak som tillförs vattnet, ju mera Nitrit kommer att bildas. Efter några/någon vecka finns förhoppningsvis även ”nyttobakterier” som tillverkar Nitrat av Nitrit.(Hur snabbt detta kommer i gång beror på hur/om man har ympat akvariet med filterbakterier el. några nävar grus från ett inkört akvarium) När kvävecykeln fungerar, då sker hela omvandlingen av Ammoniak till Nitrit och vidare till Nitrat i princip samtidigt, och ingen Nitrit går längre att mäta ! (faran är då över).

Jag är också ny på saltvatten men har förstått att det finns andra värden som är viktiga att kolla för att undvika alger. Bla fosfat om jag har förstått rätt. Jag har i alla fall skaffat ett sådant test och kollar det noga. Jag har ett motsatt problem. Inga alger växer i mitt akvarium. Min caulerpa förvandlades till vitt pulver. Efter att mina sjöhästar har "gödslat" akvariet i några veckor ska jag göra ett nytt försök. Men i alla fall. Det tar tid att lära sig. Det är väl därför man ska ha tålamod när man håller på mad akvarier.

Jag sköter mina kar på mitt sätt. Jag prova mig fram lite försiktigt och framförallt lyssnar tacksamt på de råd som jag tycker stämmer bra med mitt eget sätt att sköta mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så allt tjafs om tålamod och att ta det lugnt vid uppstarten har plötsligt blivit "slänga-i-allt-på-en-gång-och-hoppas-på-det-bästa" metoden ??? Förstår mig inte alls på folket på detta forum, ena dagen dit andra dagen hit.

Det jag menade med mitt inlägg var att metoden med att starta lugnt och dutta och kladda med tester var och varannan tag och vänja in ljuset osv i flera månader framförs av de flesta här på guiden som den enda rätta metoden att starta, och om någon inte har startat efter denna standardmall så börjar glåporden för det mesta hagla och uppstarten är svaret på alla problem.

Och det är DET jag inte håller med om.. Man kan starta på en dag!

Jag gjorde det med mitt 360l, nästan iaf.. 20% av stenen var inkörd och 70l "inkört" vatten, och allt funkade hur bra som helst.

Det finns flera varianter på att starta en burk, flera av dem fungerar och det är därför jag ifrågasatte detta snack om "massa tålamod vänta flera månader innan du ens stoppar ner en snäcka eller slår på ett lysrör"-metoden som någon slags enda sanning om hur man startar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... precis som jag misstänkte skulle det komma agressiva påhopp, men det var lika förväntat som algerna i karet. Alger verka ju komma i vilket fall som helst, oavsett hur du startar, frågan är bara när..

De bruna algerna har bundit till sig syre som enligt författare av väl känd bok är ett mycket tydligt teckan på att den algen gjort sitt. Hade både bruna och gröna alger på samma gång. Mycket av de är nu uppätna av de blåbenta eremiterna.

Till er andra vill jag tacka för era funderingar och svar, det uppskattas att ni bryr er. Som tecken på trivsel och vattenkvalite har jag 2 st wrassar som kommer att leka när som helst, tror inte de hade gjort det om de mådde sunk i karet.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte illa upp, var inte alls illa menat. Tycker bara du hade lite väl dåligt tålamod när du redan har flera fiskar i när det inte ens har varit igång en vecka, och nitritspiken knappt är avklarad.

Håller inte med, men men... ;)

Ot: Kör du med osmos- eller kranvatten? Om du kör med osmos, har du något sillikat/kiselfilter efter den? Låter ju som vanliga brunalger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du ska se det som "aggressiva påhopp" när någon ifrågasätter en nybörjare på ett lugnt och sansat sätt när du tillsätter fisk när det fortfarande finns mätbart ammonium (de flesta testerna inom hobbyn är dessutom långt ifrån säkra). Att det antagligen går är inte heller samma sak som att det är det bästa tillvägagångssättet. Jag har sett många exempel där det gått åt helvete också och därför blir jag lite förvånad över Draedons kommentar.

Draedon hade också inkört vatten vilket underlättar. Kom din LS från butik eller från ett etablerat kar? Jag tycker du tar onödiga risker som kan äventyra dina fiskar och skapa en oblans som tar längre tid i slutänden.

Angående koraller så tycker jag du kan börja med mjukkoraller som svampar och green star polyp som trivs i lite "skitigare" vatten och som hjälper till med reningen. Det är tåliga arter men jag hade ändå väntat några veckor innan jag introducerat dessa.

Hoppas det går bra vilket det säkert även gör och att du i framtiden har mer tålamod.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvånad över min kommentar? Har du verkligen läst allt jag skrivit?

Jag skriver inte att metoden att starta allt på en dag är den enda rätta, jag ifrågasätter bara allt detta tjafs med att mäta hit och dit och vänta ihjäl sig innan man tillsätter något levande.

För det första, har du ingen fisk eller liknande som skitar ner så kan du omöjligt få igång någon nedbrytning.

För det andra, hennes nedbrytning verkar redan vara igång iom att hon har lite ammonium, 0 nitrit och 10 nitrat. När hon dessutom kör med bakteriekultur och vattenbyten (?) så ser jag det som att det kommer fungera.

Visst hade jag inkört vatten, knappa 70l i ett system på total 420l vilket inte direkt är så mycket att skryta med.. Stenen var blandad lite från butik och lite från ett inkört kar, men den hade legat i tunnor i x antal månader.

Och din kommentar om att jag tar onödiga risker förstår jag mig inte ens på.. Vad för onödiga risker anser du att jag har tagit? Vad kan "äventyra" mina fiskar och skapa obalans i slutändan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ditt sätt att uttrycka dig så lät det som att det var helt ok och t.o.m. onödigt att vänta mer än några dagar som tydligen var fallet här (kanske missuppfattade dig). Att det inte går att få igång någon nedbrytning utan fisk eller liknande är struntprat. Det finns ofta ett överflöd med organsikt material i LS och det går även att exempelsvis enkelt tillsätta lite akvariemat för att få den här effekten. Jag vet att det fortfarande finns personer här som tycker att det är ok att köra in kar med levande fisk men jag tycker det är förkastligt och jag tycker man kan ha lite mer respekt för revens invånare. Men vi har olika inställningar till våra djur, det är bara att inse.

Kommentaren att du riskerar fisken i onödan var riktad till trådstartaren och inte dig Draedon, ber om ursäkt för att det var oklart. Jag förespråkar heller inte att man nödvändigtvis måste vänta flera månader och testa vattnet stup i kvarten som du skriver men 3-4 veckor tycker jag är minimum för att se att en någorlunda balans finns i karet utan att ta onödiga risker.

Tycker du på fullt allvar att man kan dra slutsatsen att karet i det här fallet är inkört/stabilt och att det var helt ok att introducera tre fiskar i ett 130L saltkar efter ett par dagar? Det gör nämligen inte jag och i princip alla akvarielitteratur sedan 70 talet. Men som sagt jag kanske missuppfattade dig.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med saltvattenskar är fantastiskt. Man kan lyckas med mycket teknik, eller med lite teknik, man kan lyckas genom att 'köra igång' fort eller genom att ta det lugnt och försiktigt.

Alla har sin egen uppfattning och kör sina kar på sitt eget sätt, utifrån egna erfarenheter. Min erfarenhet är följande;

- En snabb start borde bara tillämpas av erfarna akvarister

- En lugn start är att rekommendera, särskilt till nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med saltvattenskar är fantastiskt. Man kan lyckas med mycket teknik, eller med lite teknik, man kan lyckas genom att 'köra igång' fort eller genom att ta det lugnt och försiktigt.

Alla har sin egen uppfattning och kör sina kar på sitt eget sätt, utifrån egna erfarenheter. Min erfarenhet är följande;

- En snabb start borde bara tillämpas av erfarna akvarister

- En lugn start är att rekommendera, särskilt till nybörjare

Mycket bra summerat :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med osmosfilter som har silikatfilter. Stenarna kommer alla från etablerade mogna akvarium från olika ställen.

Har haft flertalet sötvattenskar i mina dar, så det enda nya för mig är saltet.

Tror också på filosofin att man måste ha nåt i för att starta processen förutom levande sten som är full av liv, för de belastar inte systemet.

Intressant med era inlägg.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller delvis med dig Wiking men att introducera flera fiskar efter redan några dagar är FÖR snabbt oavsett erfarenhet i min bok eftersom det finns så många variabler som spelar in i det här skedet. Ett möjligt undantag skulle för mig vara att ha inkörd sten/sand och vatten men även här skulle jag ta det försiktigt eftersom balansen lätt kan rubbas när exempelvis sanden förflyttas. Jag tror som sagt inte det blir några problem i det här fallet men nu pratar jag om att minimera risker som i mina ögon är helt onödiga.

Jag har samma förhållningssätt med exempelvis vodkametoden i kar med redan låga näringsvärden. Visst funkar det för de flesta men rätt som det är så står man där med ett kar som kraschat. De flesta struntar i detta, kanske pga av okunskap vad gäller riskerna, och tyvärr har vi sett en hel del tråkiga följder av detta även på guiden.

Jag kritiserar inte utifrån mitt perspektiv och begränsade erfarenhet för sakens skull utan jag gör det eftersom jag känner att om alla nybörjare här på guiden tror det är ok att släppa i flera fiskar från dag 1 så kommer det uppstå onödiga problem som drabbar akvaristen och djuren.

Men nu har jag framfört min syn på det här och jag tror och hoppas som sagt att det inte blir några problem.

Mvh

Peter

Edit: såg nu att din LS är köpt direkt från inkörda kar Ann och då anser jag att riskerna blir mindre eftersom det inte belastar karet i någon större utsträckning som du även skriver. I det fallet hade jag kompenserat med mer mat/ammoniumkälla för att starta processen än om jag köpt LS från min saltbutik där mycket av stenen är fylld med dött material (dock aldrig med levande fisk som sagt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ditt sätt att uttrycka dig så lät det som att det var helt ok och t.o.m. onödigt att vänta mer än några dagar som tydligen var fallet här (kanske missuppfattade dig). Att det inte går att få igång någon nedbrytning utan fisk eller liknande är struntprat. Det finns ofta ett överflöd med organsikt material i LS och det går även att exempelsvis enkelt tillsätta lite akvariemat för att få den här effekten. Jag vet att det fortfarande finns personer här som tycker att det är ok att köra in kar med levande fisk men jag tycker det är förkastligt och jag tycker man kan ha lite mer respekt för revens invånare. Men vi har olika inställningar till våra djur, det är bara att inse.

Kommentaren att du riskerar fisken i onödan var riktad till trådstartaren och inte dig Draedon, ber om ursäkt för att det var oklart. Jag förespråkar heller inte att man nödvändigtvis måste vänta flera månader och testa vattnet stup i kvarten som du skriver men 3-4 veckor tycker jag är minimum för att se att en någorlunda balans finns i karet utan att ta onödiga risker.

Tycker du på fullt allvar att man kan dra slutsatsen att karet i det här fallet är inkört/stabilt och att det var helt ok att introducera tre fiskar i ett 130L saltkar efter ett par dagar? Det gör nämligen inte jag och i princip alla akvarielitteratur sedan 70 talet. Men som sagt jag kanske missuppfattade dig.

Mvh

Peter

Ok, då kanske jag formulerade mig lite dåligt... MEN jag anser att det är helt ok att stoppa i fisk efter 5 minuter om man har lite koll på vad man sysslar med. Och visst, det finns olika sätt att få igång nedbrytningen på.. Kolla dina böcker från 70-talet, eller vad du nu skrev, så kommer du säkert finna metoder med allt i från fryst torsk till black molly osv.

Och jag tycker inte det är "förkastlig" eller att inte "visa respekt för revens invånare", ska man hårdra det hela så är väl egentligen hela j-a hobbyn förkastlig och verkligen brist på respekt för reven.

Och JA, jag tycker på fullast allvar vid mina sinnens fulla bruk att det här karet verkar vara på rätt väg. Jag har aldrig sagt, som du säger, att det är "inkört/stabil". Det jag menade var att om ts fortsätter med bakteriekultur och regelbundna vattenbyten finns det ingen som helst anledning att agera domedagsprofet i det här fallet.

Även om din ståtliga samling böcker inte håller med mig så tycker jag faktiskt att det är ok att starta snabbt... Och har du verkligen läst alla från pärm till pärm? Det måste väl någonstans bland alla blad finnas någon som har startat snabbt? Lasse kan väl inte vara först i världen med att starta på en dag? Om inte så kanske han borde skriva en bok...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara övertydlig. Jag tillhör inte dem som rekommenderar någon att stoppa i fisk redan efter någon/några dagar. Jag ser inte poängen med det.

På 70-talet gjorde jag det vid något tillfälle (block molly) och detta för att få igång bakteriekulturen liten snabbare, men tyckte aldrig att det blev bättre för det.

Jag föredrar att köra igång med vatten och ls. sedan avvakta tills nitrit toppen kommer vilket brukar ske efter 3-6 veckor, när den har gått ner efter någon vecka så är det dax att prova med någon enklare fisk typ clown, fröken eller gobi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med de utländska forumen är att de är i huvudsak lite mer open-minded än SG. När läget blir lite väl kritiskt brukar någon där borta säga "there is more then one way to skin a cat" och känslorna svallnar. Här på guiden kan det ibland lätt bli "my way or the high-way", där var och en är bergsäker på sin sak. Jag erkänner att jag själv har varit skyldigt till sådant... Men det kan också vara en fördel att ibland ställa saker på sin spets, att ifrågasätta in i det sista, att pröva sina argument så att man förhoppningsvis i slutändan når riktigt djupt in till pudelns kärna. Men egentligen är det precis som Wiking säger - man kan lyckas på många olika sätt.

För att återgå till tråden, så har ju Irene M sammanfattat det hela mycket bra:

När kvävecykeln fungerar, då sker hela omvandlingen av Ammoniak till Nitrit och vidare till Nitrat i princip samtidigt, och ingen Nitrit går längre att mäta

Det problem som jag ser det är att nitratet kan komma att anrikas om ingenting görs för att förebygga det. Som jag har förstått det så finns det huvudsakligen två huvudvägar att gå för att få ner nitraten till omätbara nivåer:

1. Bearbetning.

2. Tidigt uttag.

Vad gäller bearbetningen så bygger den på att låta nitraten sugas upp i någonting levande (makroalger, koraller, mikroalger) så att det inte längre finns i vattenkolumnen eller att låta nitraten omvandlas till kvävgas och luftas ut ur karet.

Här finns finns det i sin tur massvis med metoder för detta:

a) makroalger (sparsam matning + mycket ljus)

B) ha massvis med koraller som suger upp nitraten (mycket mycket sparsam matning + mycket ljus)

c) DSB - Deep Sand Bed, där det djupa sandbottnet omvandlar nitraten till kvävgas. Se även RDSB, Remote Deep Sand Bed/DSB in a bucket/Calfo Sandbed osv (sparsam matning, inga ljuskrav alls)

d) odla mikroalger/pestalger och ha massa med algbetare som konsumerar algerna (mycket sparsam matning och massvis med ljus)

e) nitratfilter/nollnitratkorvar samt andra dylika manicker (balansgång)

När det kommer till principen om tidigt uttag så brukar man sträva efter att så snart som fiskarna ätit av fodret ta ut den organiska näringen ur vattnet. Tanken bakom är att inte låta fodret/fiskbajset ligga och falla sönder i sina beståndsdelar (nitrat, fosfat m.m.) Här brukar huvudvapnet vara en effektiv skummare och mycket god cirkulation. Detta har dock visat sig inte räcka i många fall, varför man brukar ibland komplettera med någon kolkälla (socker, vodka) eller köra med Zeovit/Ultralith.

Lotusblomman, du får läsa på lite mer om de olika sätten att ta hand om nitratet, fråga gärna då lite specifikt om något/några metoder som du fastnat för, men sedan blir det upp till dig att bestämma dig för vilken metod du finner passar just dig, din tidsschema och ditt sätt att sköta ditt kar. Du kan ju naturligtvis kombinera flera olika sätt att ta hand om nitraten, dock bör du veta vad du håller på med, eftersom vissa metoder kan krocka med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kanske jag formulerade mig lite dåligt... MEN jag anser att det är helt ok att stoppa i fisk efter 5 minuter om man har lite koll på vad man sysslar med. Och visst, det finns olika sätt att få igång nedbrytningen på.. Kolla dina böcker från 70-talet, eller vad du nu skrev, så kommer du säkert finna metoder med allt i från fryst torsk till black molly osv.

Och jag tycker inte det är "förkastlig" eller att inte "visa respekt för revens invånare", ska man hårdra det hela så är väl egentligen hela j-a hobbyn förkastlig och verkligen brist på respekt för reven.

Och JA, jag tycker på fullast allvar vid mina sinnens fulla bruk att det här karet verkar vara på rätt väg. Jag har aldrig sagt, som du säger, att det är "inkört/stabil". Det jag menade var att om ts fortsätter med bakteriekultur och regelbundna vattenbyten finns det ingen som helst anledning att agera domedagsprofet i det här fallet.

Även om din ståtliga samling böcker inte håller med mig så tycker jag faktiskt att det är ok att starta snabbt... Och har du verkligen läst alla från pärm till pärm? Det måste väl någonstans bland alla blad finnas någon som har startat snabbt? Lasse kan väl inte vara först i världen med att starta på en dag? Om inte så kanske han borde skriva en bok...

Ingen anledning att börja med barnsliga kommentarer och svordomar va? Personligen så strävar jag efter att producera mer fisk/invånare än jag skaffar. Det har jag redan lyckats med flera gånger om på drygt två år. Om du inte ser skillnaden mellan exempelvis odling och onödig inkörning med levande fisk från första dagen så kan jag gärna låna dig ett par böcker om du vill för att förhoppningsvis ge dig en annan syn på hobbyn. Jag har heller aldrig hävdat att det inte går att starta på en dag eller varit någon domedagsprofet. Jag pratar hela tiden om vad jag rekommenderar för att minska risken för att invånare ska riskera att dö i onödan men jag har hela tiden sagt att jag tror det kommer gå bra i det här fallet. Missade du det?

Var skrev jag att det här karet var inkört? Det var ju hela min poäng att det inte är inkört och att riskerna därmed är högre för fisken.

Men nu har jag som sagt fört fram vad jag tycker om det här och som vanligt finns det olika åsikter där olika personliga värderingar sätts i fokus. Min fokus kommer alltid att vara djurens bästa och försöka bidra till arters fortlevnad så långt som möjligt snarare än att använda dem som simmande inkörningspaket som lätt kan ersättas på annat sätt.

Jag kan fortsätta den här diskussionen via pm om någon är intresserad.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen anledning att börja med barnsliga kommentarer och svordomar va? Personligen så strävar jag efter att producera mer fisk/invånare än jag skaffar. Det har jag redan lyckats med flera gånger om på drygt två år. Om du inte ser skillnaden mellan exempelvis odling och onödig inkörning med levande fisk från första dagen så kan jag gärna låna dig ett par böcker om du vill för att förhoppningsvis ge dig en annan syn på hobbyn. Jag har heller aldrig hävdat att det inte går att starta på en dag eller varit någon domedagsprofet. Jag pratar hela tiden om vad jag rekommenderar för att minska risken för att invånare ska riskera att dö i onödan men jag har hela tiden sagt att jag tror det kommer gå bra i det här fallet. Missade du det?

Var skrev jag att det här karet var inkört? Det var ju hela min poäng att det inte är inkört och att riskerna därmed är högre för fisken.

Men nu har jag som sagt fört fram vad jag tycker om det här och som vanligt finns det olika åsikter där olika personliga värderingar sätts i fokus. Min fokus kommer alltid att vara djurens bästa och försöka bidra till arters fortlevnad så långt som möjligt snarare än att använda dem som simmande inkörningspaket som lätt kan ersättas på annat sätt.

Jag kan fortsätta den här diskussionen via pm om någon är intresserad.

Mvh

Peter

"barnsliga kommentarer och svordomar"? Är du allvarlig?

Jag ger upp.. Tack och hej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...