Gå till innehåll

Tysklandsresa med Reefzone!


Magnus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Söndag eftermiddag var vi framme vid Coburg. Vi checkade in på Mercur hotel och sedan passade vi på att titta på stans sevärdheter (mycket fin medeltida stad) och att äta lite mat samt såklart, klämma några lokala bira.

post-844-14468914160903_thumb.jpg

post-844-14468914161029_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas Pohl är en trevlig person, ödmjuk och lättsam att prata med. Öppnade butiken för oss denna dag fast det var helgdag. Sedan lite teknik, KZ-skummaren. Tekniken annars bestod av skummare, zeovithfilter, pumpar, kalkreaktor och T5-ljus. Ingen hightech där inte.

post-844-14468914161548_thumb.jpg

post-844-14468914161687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visningsburken var imponerande! Bilderna gör den på intet sätt rättvisa! Achilles utan UVC och Ozone... Tekniken är densamma som på de stora koralltankarna.

Man kunde sitta och njuta länge framför den här burken.

Varför kör man inte Zeovith....?

post-844-14468914161848_thumb.jpg

post-844-14468914161984_thumb.jpg

post-844-14468914162128_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan fraggburkarna... Det fanns en hel del att dreggla efter... Blå Acropora Enchinata, Lila och rosa Seratopora Callendrium, röd Acropora Hyasintus, två och trefärgade flakmontipora (Superman + rainbow) osv

Även här är bilderna inte riktigt rättvisa.

post-844-14468914162833_thumb.jpg

post-844-14468914163035_thumb.jpg

post-844-14468914163269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma vid Reefzone igen, tisdag natt!

post-844-1446891417537_thumb.jpg

Packa upp och koppa in... (Lite smågodis följde med hem även om det inte var huvudsyftet med resan.) Tre trötta men lyckliga resenärer!

Grymt mycket intryck att bearbeta!

post-844-14468914164349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några funderingar som går och gror efter alla intryck.

Korallenzucht och Korallenkeller representerar två helt skilda sätt att hålla SPS.

Korallenzucht har 0 i alla värden (nitrat och fosfat) men matar bla genom att pumpa zeolithfiltren. Maken till utslagna polyper har jag aldrig sett som när Thomas pumpade filtret lite för att visa dess funktion. Grymt imponerad blev jag (och då har jag varit MYCKET skeptisk till Zeolithmetoden tidigare).

Korallenkeller kör Bernd Mohrs metod, lågt fosfat (högst 0,03) och minst 10mg/l i nitrat. Grymma färger och bra tillväxt.

Nu när jag är på G och ska starta en ny burk efter att ha flyttat så funderar man lite. Sist körde jag Fauna Marins system men kanske ska man tänka om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg liknande rader i göteborg för många år sedan då en grossist hadde sina lokaler i gamlestan vid SKF

attachment.php?attachmentid=14949&stc=1&thumb=1&d=1181425097 attachment.php?attachmentid=14950&stc=1&thumb=1&d=1181425097 attachment.php?attachmentid=14951&stc=1&thumb=1&d=1181425097 attachment.php?attachmentid=14952&stc=1&thumb=1&d=1181425097

Några funderingar som går och gror efter alla intryck.

Korallenzucht och Korallenkeller representerar två helt skilda sätt att hålla SPS.

Korallenzucht har 0 i alla värden (nitrat och fosfat) men matar bla genom att pumpa zeolithfiltren. Maken till utslagna polyper har jag aldrig sett som när Thomas pumpade filtret lite för att visa dess funktion. Grymt imponerad blev jag (och då har jag varit MYCKET skeptisk till Zeolithmetoden tidigare).

Korallenkeller kör Bernd Mohrs metod, lågt fosfat (högst 0,03) och minst 10mg/l i nitrat. Grymma färger och bra tillväxt.

Nu när jag är på G och ska starta en ny burk efter att ha flyttat så funderar man lite. Sist körde jag Fauna Marins system men kanske ska man tänka om...

Just därför man skall passa sig för koraller inkörda med zeovit metoden Är grymt fina men har man eller kör man inte med detta hemma så får man snart en brun korall igen. VEM orkar att dra en makapär hit å dit 2-3ggr/dygnet å gulla å ha sig ;)

Låter mer vettigt då med den andra metoden du skriver. (Bernd Mohrs metod)

Ash nog om detta i denna tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grossisten hade bara FÖR mycket... Jag han inte registrera allt på de två timmar vi var där! Sen är jag inte speciellt bra på fiskarter...

Skumma räkor och andra smådjur såg jag. En hel del ovanlig fisk. Fast i första hand bara myckat av allt man redan sett!

Trevlig och kunnig personal - ett väldigt kul besök för mig i alla fall!

Wrang - jag har köpt Zeovith koraller en gång tidigare och de kan faktiskt få MER färg i "Bernd Mohr" vattenvärden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan medela att bilderna bara visar saltvattensavdelningen sötvatten är ännu större med 1000 liters tunnor fulla med guppi osv grymt det med

Precis! Han aldrig mer än titta in i lokalen.

De hade faktiskt stora tunnor med saltfisk också, tex Hepatus i massor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...