Gå till innehåll

Tysklandsresa med Reefzone!


Magnus

Rekommenderade inlägg

Wrang: Den som inte orkar skaka makapären hit å dit 2-3 ggr/dygnet kan ju bygga en automatskakningsfunktion ;)

Har redan funktionen klar i huvudet :skrattar:

Har du hört låten med

Mikael B Tretov - Det är en makalös manick

Det går runt det går hit det är en makalös manick....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har redan funktionen klar i huvudet :skrattar:

Har du hört låten med

Mikael B Tretov - Det är en makalös manick

Det går runt det går hit det är en makalös manick....

Hehe, det är en mycket bra låt :D

För alla som gillar att bygga..

Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där

Och går sen vidare i verket fram till motorn här

Som får driva den här cykelpumpens pistong

Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång

Hur hade du tänkt lösa automatiska skakfunktionen i så fall?

Jag har funderationer på att dra in en extra pump som får starta på timer och köra. Den pumpen kommer att pumpa vatten så att zeoliten skakas om rejält av vattenkraft :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey coolt é snyggt med mycket färger.

Hur var KZ T5 lysrör tycket du?

Angående färgerna - nitrathalten och hur mörk färgen på SPS blir, hänger ihop. Mer nitrat - mörkare färger! 0 i nitrat - ljusa färger (en del koraller blir gråvita).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl såhär ni tänkt er det hela?

Technical information:

1 pump eheim compact 600 litre

1 pump eheim 1262 3400 litre

1 tube 90mm diameter,600mm high

1 1/2 liter zeovit.

Coolt! Undrar vad Thomas säger om detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar runt "autoskaken", det står i manualen till ultralithmetoden att flödet i reaktorn måste hållas under en viss nivå - det spricker ju fett med denna idé, någon som vet om det får andra konsekvenser??

Ska man byta metod, så ska det nog ske när man sätter upp ett nytt kar med tanke på ställtiden det tar att köra in nya metoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar runt "autoskaken", det står i manualen till ultralithmetoden att flödet i reaktorn måste hållas under en viss nivå - det spricker ju fett med denna idé, någon som vet om det får andra konsekvenser??

Ska man byta metod, så ska det nog ske när man sätter upp ett nytt kar med tanke på ställtiden det tar att köra in nya metoder.

Jo men den extra pumpen är endast intern. Tror att genomflödet är det som är känsligast. Men kanske är det bäst att fråga Thomas om vad han tror...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen bör nog köras 1-2 ggr/dag (enligt manualen) i så fall.. och i några sekunder så att den kan skaka av zeolithen. Ungefär som om man skulle göra det manuellt?

Eller så är det där med 1-2 gånger/dag mer en praktisk fråga....

Det syns förmodligen på filtret när det vuxit till sig ny gegga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det är en praktisk fråga.. jag vet inte, men det är ju oftast bättre att pyttsa ut det "Jämnt" över dagen så det inte blir för mkt på en gång :)

Har inte hunnit läsa mig på allt hur det fungerar, men kanske det är så att det bör få växa på sig lite innan man skakar? Annars så borde man ju kunna stå och skaka det hela tiden i så fall. Men det har jag för mig att dem inte rekommenderade att man ska skaka hela tiden. Kan minnas fel dock.

Tål att tänkas på, men 3 mål mat om dagen bör ju vara lagomt.. för oss, precis som för korallerna ;) ? Frukost, lunch, middag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det är en praktisk fråga.. jag vet inte, men det är ju oftast bättre att pyttsa ut det "Jämnt" över dagen så det inte blir för mkt på en gång :)

Har inte hunnit läsa mig på allt hur det fungerar, men kanske det är så att det bör få växa på sig lite innan man skakar? Annars så borde man ju kunna stå och skaka det hela tiden i så fall. Men det har jag för mig att dem inte rekommenderade att man ska skaka hela tiden. Kan minnas fel dock.

Tål att tänkas på, men 3 mål mat om dagen bör ju vara lagomt.. för oss, precis som för korallerna ;) ? Frukost, lunch, middag..

Att skaka hela tiden är nog uteslutet men 3 gånger om dagen kanske skulle fungera... Men som sagt - man måste nog se hur tillväxten av "gegga" är i filtret... Och det kan säkert variera beroende på matning av kolkälla och akvariets belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte men skulle gissa på 180x180x70...

Mycket imponerande i alla fall och det är större än det ser ut på bild!

attachment.php?attachmentid=14937&d=1181423180

Visst är det imponerande! Såg du på ett humm hur mycket cirkulation de körde med ser ju ut att "bara" vara 2st stream pumpar i hörnen längst bak.

Ytavrinningen kan man ju skymta där bak

Berätta gjärna mer hur de byggt detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attachment.php?attachmentid=14937&d=1181423180

Visst är det imponerande! Såg du på ett humm hur mycket cirkulation de körde med ser ju ut att "bara" vara 2st stream pumpar i hörnen längst bak.

Ytavrinningen kan man ju skymta där bak

Berätta gjärna mer hur de byggt detta

Tja, löjligt enkelt uppbyggt...

Sump, returpump, kalkreaktor, skummare, zeolithfilter, strumpa med aktivt kol, 2 st stream på Osci-motion, T5 belysning, det är allt...

Osci-motion blev jag också mycket imponerad av! Gav en mycket varierad cirkulation. Ger streamen en helt annan effektivitet.

Burken är tusen gånger mer imponerande i verkligheten.

Thomas är förmodligen, helt enkelt en duktig akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så det va så djupt ändå.

Gillade aquascapingen nått enormt..

Skulle varit kul att se live. Din lyckost.. :)

Det är fyrkantigt!

Hade alldeles för bråttom för att ta in allt... Skulle behövt några timmar till för att verkligen "se allt"...

"Skogen skyms av alla träd"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...