Gå till innehåll

Tysklandsresa med Reefzone!


Magnus

Rekommenderade inlägg

Doh, nu hade jag för brottom igen, skulle skrivigt högt :)

De t-5 ramperna över visningskaret är det dom med led lampor i med? Hur många rör och watt tal?

Ska slänga ut min ultralith i morgon för att ersättas av deras ZEOvit. Man kan ju bara drömma om att få de färgerna han får..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Doh, nu hade jag för brottom igen, skulle skrivigt högt :)

De t-5 ramperna över visningskaret är det dom med led lampor i med? Hur många rör och watt tal?

Ska slänga ut min ultralith i morgon för att ersättas av deras ZEOvit. Man kan ju bara drömma om att få de färgerna han får..

80w och jag tror det var 12st rör... Och med LED men de gav nog ingen större effekt...

Färgerna hänger nog en hel del ihop med de T5 rör han använder tillsammans med de tillsatser som hör till metoden. Och de låga näringsnivåerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var 2 st ramper med 8*80 watt och 12*3 LED allt styrt av ljusdator med moln effekt osv. I grynings läget så gjorde LED bättre jobb med "glitter" effekt än när allt lös för fullt.

Utfärgningen har absolut att göra med metoden Thomas använder och belysningen precis som du skriver Magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här är en bild på Thomas frus nya burk... Hon heter Regina och är lika intresserad av akvarium som Thomas. Jag pratade lite med henne när hon plockade ur sina koraller som hon skulle flytta över till burken. På frågan om burken skulle bli stor svarade hon nej, den blir bara på ungefär 2000 liter...

Om man lägger till att hon såg bra ut och var väldigt trevlig så är det inte annat än man blir lite avundsjuk på Thomas... Fast å andra sidan plockade hon ut de finaste korallerna ur visningsburken och tog med till sin burk så han kanske har andra "problem" än vad vi vanliga dödliga har...

post-844-14468914193351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju lixom helt sanslöst hur man kan få så färggranna koraller. Är det bara zeolithen som är hemligheten, eller är det massa andra parametrar som spelar in?

Det är nog hela "kittet" - zeolithen i sig tror jag själv är den minst viktiga... Men det är bara min egna hypotes.

Men som jag tidigare skrivit - Thomas är förmodligen en duktig akvarist också! Det måste man vara om man driver burken så nära gränsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...