Gå till innehåll

Bäst filtermedia för bakterier?


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Aktivt kol får inte min röst iallafall. Jag tror mer på sån där finkorning "dekorationssand" av glas, sån där på under 0.05mm diam. Ser ut som ett glittrigt vitt mjöl. Man kan säkert göra en flytande sandbädd av det, men när jag provade så flåsade pumpen ut allting innan jag han rycka ut kontakten.

De minsta porerna i aktivt kol sätts lätt igen av opolära moleyler (det är för övrigt så som aktivt kol fungerar). Delvis opolära molekyler kan också fastna, vilket inkluderar fenoler, fettsyror och en del amminosyror. Speciellt platta aromater sitter benhårt fast på aktivt kol. Har aldrig sett någonting om att man skulle få mycket bakterier i kolfilter... men de flesta vill nog heller inte ha bakterier i kolet eftersom det lär sätta ned den "aktiva" förmågan ganska snabbt. Svamp tycker inte om kolpulver och man använder ibland kolpulver för att hindra mögel på känsliga växter... det har visserligen ingenting med bakterier och saltvatten att göra, men jag tycker att det antyder att det kanske inte är förstahandsvalet som substrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...