Gå till innehåll

MCE600 läcker mellan skumuppsammlaren och själva skummaren.


maca

Rekommenderade inlägg

Hej,

Startade just igång min MCE600 (begagnad) och när den skummat en stund så visar det sig att den läcker mellan själva skumuppsammlaren och kroppen på baksidan där skruven sitter, några tipps?

Hälsningar

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är jäveln själv i förklädnad ;) . De kan vara lite bökiga i början, försök justera vattenflödet lite. Om den ändå drar för mycket vatten, vilket även hänt mig, så gör så att den skummar vatten från vattenytan ett tag genom att sörpla i sig ytvattnet (gör även rent ytan). Det borde lösa sig efter ett tag. Vad du än gör så använd inte aktivt kol i filterfacket = renovering hos grannar och dig själv.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den har inte börjat med att visa sig särskillt förtroendeingivande i alla fall, lär sova dåligt inatt om jag låter den gå över natten :-( Som det är nu vattenfyller den koppen dirrekt så att avloppet tillbaka i skummaren går förfullt.

tack för tippset ang aktivt kol, har den dära extra filter/media facket och hade funderat på om jag skulle köra kol eller stoppa i svampar och köra svävande rowaphos där, får väll bli en strumpa istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet är inte att den fylls med skum utan med vatten, så det verkar som att skummaren drar in förmycket vatten, vi får väll se när den är inkörd och fått lite skit i sig :-)

Har filterkassetten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu har den slutat att läcka, men fyller koppen med vatten och ett skumlager lägnst upp, en annan sak är att den fyller hela akvariet med luftbubblor är det normalt vid uppstarten av den här skummaren? min gammla turboflotor 1000 multi hade inte den typen av olater för sig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan komma lite bubblor från den, själv bygde jag en bubbelfälla för att slippa problemet.

Dina problem låter lite märkliga, har du kollat så att pumpen sitter rätt och att skivan som trycker ned den sitter rätt. Det fins dom som lindar in pumpen i olika material för att slippa oljud och det kan i sin tur begränsa vattenflödet till andra kammaren.

Mitt råd blir öppna luftkranen till fullt och höj koppen 5 cm eller mer. Så ska det nog funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den visade sig vara precis så opålitlig som jag befarade under natten, när jag kom upp nu och skulle titta till akvariet så visar det sig att den skummat ut ca 0.5-1.0 liter vatten på golvet. hade isär skummaren igårkväll och kontrollerade att allt sitter monterat som på ritningen på deltecs hemsida. Någon som har några tipps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trråkigt att höra med denna "vattenläcka" är absolut inge man vill vara med om. Var ute själv för detta i veckan men desto mer vatten på golvet :smiley12:

Bara att bita ihop

Vad händer om du stänger av luft tillförseln helt å hållet är det samma fenomen då att den trycker in för mycket vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra Christian, vattenläckor är det sista man vill ha :-( Tur i oturen att det inte var mera. Om jag stryper luften helt verkar den inte trycka in förmycket men jag har inte kört så någon längre period. Skall åka hem efter lunch och arbeta resten av dagen hemma och skall då testa detta. Just nu är skummaren avstängd :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som det ser ut nu, så har jag öppnat luftkranen till max och kör med koppen så långt upp den kan komma, samma resultat. får kanske plocka isär den för att se om något sitter fel.

Gjorde du som jag föreslog att låta den sörpla vatten från ytan? Då ökar du luftintaget ytterligare samtidigt som skummaren har tid på sig att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du som jag föreslog att låta den sörpla vatten från ytan? Då ökar du luftintaget ytterligare samtidigt som skummaren har tid på sig att komma igång.

Ja jag testade det under några timmar igår, hur länge kan den behöva gå så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde du som jag föreslog att låta den sörpla vatten från ytan? Då ökar du luftintaget ytterligare samtidigt som skummaren har tid på sig att komma igång.

Testade igen igår, och nu verkar den vara på banan bättre. inget vatten på golvet imorse och ingen vattenfylld skummarkopp heller. Dock kör jag ganska lite luftinsug

dvs kranen är kanek öppen 20-30% av max. Tänkte låta den gå så ett tag till innan

jag testar att öka luftinsuget. Dock producerar den skum.

Tack för all hjälp so far!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...