wrang Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Nån som kan förklara hur man kan sätta ihop en nivåvakt med denna Optiska nivåströmbrytare jag hittade på conrad.seOptisk nivåströmbrytare för alla monteringslägen, GTI: OS-02, typ: NPN, N/C i luftMed 1 m PVC-kabel (dubbelisolerad), monteras med inskruvningsgänga M12, med tätningsring och 19 mm sexkantshylsa. Beständig mot svaga oorganiska syror och baser, alkohol, oljor.Tvättlösningar upp till 60°C och kalkbildning. Hölje i polysulfon, max. 50 bar, inga rörliga delar. Tekniska data: Kapslingsklass IP65, temperatur -10 till +60°C, 12-28 V/DC, 100 mA, transistorutgång 10 kW, pull up (NPN).Artikelnummer: 155173Om det är så enkelt med ett Elektroniskt lastrelä 2 A som styr det hela med 12V Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Vad är skillnaden på de två olika optiska sensorerna? OS-01 och OS-02?(*Edit: Hittade det själv. 01 är NO medans 02 är NC) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heritage Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Jag vet inte hur du ska göra. Det jag reagerade på är kapslingsklassen.IP65, om jag inte missminner mig, är att den är stril-och dammtät. Inte vattentät.Kanske värt att beakta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 På med lite 2-komponentslim eller korall-lim så klarar man den biten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Jag vet inte hur du ska göra. Det jag reagerade på är kapslingsklassen.IP65, om jag inte missminner mig, är att den är stril-och dammtät. Inte vattentät.Kanske värt att beakta.IP 656=Dammtät (högsta graden på första siffran) 5=Skydd mot vattenstrålar (vatten som sprutas mot kapslingen från godtyckligt håll får inte ha skadlig inverkan.Siffra nr 2 IP6X6=Skydd mot kraftiga vattenstrålar7=Skydd mot inverkan av kortvarig nedsänkning i vatten8=Skydd mot inverkan av långvarig nedsänkning i vatten.Lite matnyttigt från databasenJag tror inte det är några problem med givaren om man tittar på hur den skall monteras. Den skall ju indikera när nivån är över eller under givaren.Vi våra sammanhang handlar det om max 600mm vattenpelare och det bör den klara.Kanske skall tänka på hålgenomföringens tätning./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 IP- klassningen gäller väl hela givaren. Den tål alltså stänk på utsidan.På insidan kan den tåla mer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Hittade detta Wrang:http://www2.produktinfo.conrad.com/cgi-bin/dlc/dlc.cgi?art=155161〈=seThe sensor contains an infrared emitter and opticalreceiver.In air all the light emitted is reflected by the domeonto the receiver.When the liquid reaches the sensor a highpercentage of the reflected light is lost due to therefractive changes.The amount of light picked up by the receiver isreduced and the sensor senses the presence ofliquid.NOTEDo not install sensor close to infrared sources.The Dome of the sensor must be at least 55mm (2") from any reflective surfaces.Do not use to detect frozen liquids.www.gentechinternational.comMao så använder man sensorn till att bryta eller sluta en krets som kan kopplas till ett relä som bryter eller sluter en krets till en pump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Är det inte Tunze som också kör med optiska nivågivare?Hursomhaver skulle jag verkligen se till att hålla den där ren, annars blir det inte roligt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 juni 2007 Författare Dela Postat 25 juni 2007 Ja det är en likadan som både IKS och Tunze kör med då strålen bryts utav vattnet så stänger den av eller sätter på en pump beror på vad man vill göra. I mitt fall skulle det vara då vattnet träffar toppen och strålen bryts så stängs returpumpen av allt för att förhindra för mycket vatten i huvudkaret eller i sumpen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Hej,varför använder du inte en sådan istället,240v50w art nr 701564.mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Ja det är en likadan som både IKS och Tunze kör med då strålen bryts utav vattnet så stänger den av eller sätter på en pump beror på vad man vill göra. I mitt fall skulle det vara då vattnet träffar toppen och strålen bryts så stängs returpumpen av allt för att förhindra för mycket vatten i huvudkaret eller i sumpenJag tog genvägen och köpte en sån här: http://www.troptronic.de/TT_Pegelschalter_e.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 juni 2007 Författare Dela Postat 25 juni 2007 Jag tog genvägen och köpte en sån här: http://www.troptronic.de/TT_Pegelschalter_e.htmlja hela deras sortiment är grymt. Vart köpte du denna enhet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linkano Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 Får man fråga Christer T vad det var för pris på den?/Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 25 juni 2007 Dela Postat 25 juni 2007 ja hela deras sortiment är grymt. Vart köpte du denna enhetFår man fråga Christer T vad det var för pris på den?/ThomasJag köpte den på Aquaristic.net och tror jag gav runt 1100:-. Är man inte tillräckligt händig själv med elekroniken så får man väl pröjsa.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
samsung12 Postat 26 juni 2007 Dela Postat 26 juni 2007 Det går att handla direkt ifrån troptronic. De har jättebra service, skickar man en fråga så får man mycket utförliga svar. Förutom nivåbrytaren har jag ph-meter och termocontrollern. Perfa!Fö skulle ju Bioted Marine sälja troptronic enl. bloggen. Kolla med Ted vad han tar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.