Gå till innehåll

Hetsjakt bland fiskarna


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vad skall man göra?

Introducerade enZebrazoma flevenscens igår och från den sekund som Zebrazoma flevenscens kom i akvariet var min Zebrazoma xanthurum över honom hela tiden. Han har hotat med piggen och jagat så mycket det bara går. Finns det något att göra? Vänjer de sig? Eller kommer min nya firre att dö?

Hur skall det gå när jag har planer på att introducera en till Zebrazoma xanthurum för att han skall få sällskap?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort akvarium har du?

Det är inte alls säkert att det överhuvudtaget går att få dem att trivas ihop. Zebrosoma är ofta mycket aggresiva mot andra kirurger, speciellt i mindre akvarium.

Vad man kan göra är att distrahera fiskarna. Flytta runt bland stenarna, sätt upp speglar osv. Ibland har det fungerat bra för mig att fästa remsor av fiskpåsar i vattnet... allt med färg och rörelse som tar uppmärksamheten ifrån nykomlingen.

En till Xanthurum skulle inte lösa ngt alls.

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan försöka med att flytta om lite i akvariet ,så att z.xanthurum blir av med sitt revir , kanske även ta ur honom & stoppa tillbaka efter Z.flevenscens speglar är okså en model som distraherar din ilska fisk

lycka till jag hade prob med 2 z.scopa en gång slutade med att den ilska fick åka tillbaka till butiken

ops dykarn han före visst smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju snudd på omöjligt att få ut fisken nu när den väl är i karet.

Det verkar dock som om han inte är lika ilsken idag som igår. Igår följde han efter och hotade genom hela akvariet. Nu har motståndaren fått en liten fridplats i ena hörnet.

Får se hur det fortlöper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med olika sätt att distrahera dem. Verkar det fungera så håll dem under uppsikt och kolla så att de lugnar ner sig.

Hjälper det inte med distrahera dem så blir du nog tvungen att plocka bort en av dem. Vilken du tar bort avgör du själv, men om du ska sätta i fler kirurger senare så skulle jag råda till att ta bort den aggresivare av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte sätt till en Xanthurum och 2 lineatus till. Men är lite osäker på om det är möjligt nu.

Verkar dock bli lite bättre för tillfället. De tillåter varandra att "beta" från stenarna. Det gick inte innan då blev det slagsmål.

Hur pass lång tid bör man vänta innan man anser att förbättring är omöjlig? Skall jag ge dem några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som om han har börjat ge igen lite nu. Är det ett bra tecken på att de kommer att ge upp någon av dem eller slår de sönder varandra?

Vad är det med lineatus som är så svårt? Alla har bara onda ord om den smiley19.gif

Om man släpper i dem sist? Så kanske de andra ha gjort sig hemma?

*hoppas*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte möjligt för en vanlig akvarist att se skillnad mellan könen på några kirurger vad jag vet... ?

Lineatus blir väldigt tjuriga fiskar när de blir större. De bråkar med allt och alla, inte bara andra kirurger.

Jag har sett dom som har flera Lineatus tillsammans och med andra kirurger helt utan problem, men då har det varit STORA kar på flera tusen liter.

Det kan gå bra... mentroligen kommer du få stora problem. Jag skulle inte göra.

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet det därför undrar man ju om det verkligen är så "svårt" som det sägs att ha flera kirurger tillsammans.

Mina kirurger har börjat skärpa sig. De tillåter att den andra betar och simmar lite i akvariet. Men när de "krockar" med varandra så blir det fajt.

Dock så är det bara två som har fighting spirit den tredje bryr sig inte om sånt trams och de andra två muckar inte med honom heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det förstås smiley1.gif

Vet inte riktigt vad jag skall hitta på som det är nu har jag 2 Gula kirurger och en blå vill gärna ha 1 blå till om det funkar. Men sen verkar det som om det skulle vara stop för kirurgerna fasten lineatus är väldigt frestande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...