Gå till innehåll

Vår miljö


Appen

Rekommenderade inlägg

Den stad som kommit längst i Sverige med biogas är antagligen Stlkm, och där har de regelbundet brist på Biogas, och tvingas fylla stationerna med naturgas. Jag vet inte vem det är som står som ansvarig för verksamheten, men jag vet att det är AGA som fyller på stationerna. Självklart späder inte producenten ut gasen, utan det görs av grossisten som ju skiter i vilket namn där är på gasen, då det är exakt samma gas med olika härkomst. Jag tänker inte uttala mig om vem som köper in och låter sin kunder tanka naturgas och i vilken utsträckning, men det enklaste sättet att säga det på är antagligen följande. Det finns ingen leverantör som sedan 2 år tillbaka har haft full täckning utan att de har drabats av akuta brister. Så har ditt lokala tankställe aldrig varit stängt pga brist av biogas har du antagligen tankat naturgas då och då.

Det är ett miljövänligare bränsle än bensin så miljöeffekten är klart positiv i alla fall.

Nix det är inte Stockholm som har kommit längst när det gäller biogas, det är Linköping (Svensk Biogas). Biogasen procucerars lokalt och vid överkapacitet stöttar tex de upp i Stockholm.

I mackarna som finns i Linköping säljs bara biogas, ingen inblandning sker av naturgas.

Samt att de mackar som drivs av Svensk biogas på andra ställen i östergötland bara har Biogas.

Så det scenario du målar upp stämmer inte i hela Sverige!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att andra kan medverka i detta och komma med mera tips och tricks om hur vi som personer kan minska belastningen på vår miljö jag tror personligen att vi kan göra mycket, men snälla inga pekpinnar!

Jag tror inte att det var trådstartarens mening att vi skulle diskutera vilka personliga uppfattningar vi har om den förstärkta växthuseffektens vara eller icke vara, utan däremot att ge tips och sporra andra i att förändra våra beteenden när det gäller vilken miljöbelastning vi står för.

Det borde ligga i allas intresse (och våra framtida generationer) att se på sin egen situation och göra vad man kan för att påverka miljön så lite som möjligt.

Minskade uttag av koraller och fisk till förmån för odlade kan vara ett sådant, med minskande utsläpp från flygtransporter som följd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix det är inte Stockholm som har kommit längst när det gäller biogas, det är Linköping (Svensk Biogas). Biogasen procucerars lokalt och vid överkapacitet stöttar tex de upp i Stockholm.
Svensk Biogas/Tekniska verken har ju precis fått tillstånd för att utvinna naturgas vid Fornåsa. Jag vet självklart inte, men jag ställer mig tveksam till att de inte skulle blanda gasen vid förvaring (det är dock möjligt att de i dagsläget inte köper in naturgas, och eftersom produktionen i Fornåsa ligger något i framtiden än skulle då i dagsläget vara "ren" gas.
Så det scenario du målar upp stämmer inte i hela Sverige!
Så mycket bättre. Det stora problemet är dock att få massan att övergå till gas över huvudtaget, och om man måste köra på naturgas under en övergångsperiod för att få ut tekniken till konsumenterna, och skapa ett behov som gör det lönsamt med biogasproduktion i stor skala är det inte ett stort problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det var trådstartarens mening att vi skulle diskutera vilka personliga uppfattningar vi har om den förstärkta växthuseffektens vara eller icke vara, utan däremot att ge tips och sporra andra i att förändra våra beteenden när det gäller vilken miljöbelastning vi står för.
Helt sant. Sorry! Då jag själv arbetat mycket runt just den antropogena växthuseffekten flyttar jag mitt svar till en annan tråd där detta diskutetrades.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat

Du missar poängen. Odlade växter binder den Co2 som de sedan släpper åter ut i naturen, så så länge man kontinuerligt utökar odlingarna binder man mer och får en positiv miljöeffekt... Så länge det går att producera det med minde frigörande av fossilt förvarad Co2.

slut citat

men då måste ju dom nya odlingarna göras i öken eller på sten och asfalt eller dyligt där det inte växer något tidigare annars så tar man ju bara bort en Co2 bindare och ersätter med en ny.

jag menar regnskogen kan väl stå där och binda Co2 utan vår "hjälp"

sen undrar jag oxå varför kor,får och älgar inte får fisa och tillgodoräkna sig det gräset dom äter som Co2 upptagare för sina fisar utan det bara gäller våra så kallade miljöbilar?

Precis! Regnskogen tror jag till och med binder upp ännu mera Co2 än sockerörsplantagen, å sen förstår jag inte varför ingen snackar om hur hårt pådrivna dessa plantage är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis! Regnskogen tror jag till och med binder upp ännu mera Co2 än sockerörsplantagen, å sen förstår jag inte varför ingen snackar om hur hårt pådrivna dessa plantage är?
Det snackas det massor om. Den svenska etanolsatsningen är rätt kritiserad, både inhemskt och internationellt.

Inte heller behöver man "tro att den binder upp" - det är redan utrett (det gäller även klimatförändringarna för övrigt). Att hugga ned regnskog för att odla sockerör är en Koldioxidförlust (men att odla på redan existerande plantager är en viss vinst). Dock finns det andra problem som t ex intensiv odling i jätteplantager, vilket också är ett problem för den finska syntetiska dieseln som görs av palmolja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i kritiken mot odlingsssystemet där man dlar på regnskogsmark (dock är sockerrörsodlingar på redan anlaggd mark energisparande, även trots att man fraktar hit den)

Det är fortfarande inget system som är hållbart i längden, men det tycks många tro idag, tyvärr.

Ja, det verkar vara det som är viktigast för dig och andra som gnäller över debatten. "ge fan i mina stålar era klimattokar".

Det där är bara att dra alla över en och samma kam, vilket är jävligt barnsligt. Bara för att jag är trött på alla jävla skatter betyder det fan inte att jag enbart bryr mig om mina pengar, tvärtom, jag älskar att vara ute i naturen osv MEN i så som det ser ut i dagsläget så MÅSTE du köpa en massa produkter som gör dig "klimatsmart", varför inte bara sluta frossa?

Jorden kommer inte att gå under över huvud taget MEN våra ekosystem och födoproduktion kommmer att rubbas kraftigt, vilket ger återkallleliga skador. Fortfarande på 80-talet var tecknen lite osäkra men idag vet vi med säkerhet att klimatet förändras och vad det beror på.

Tecknen är fortfarande inte helt säkra, det finns faktiskt forskare som har andra teorier, bland annat att jorden har en så kallad "klimatbana" och att vi helt enkelt, just nu, är i en övergångsperiod, men, dessa forskare tystas ner.. Varför? Jo, för att om inte vi tror på att vi förstör jorden så himla mycket så kommer utsugarna inte åt våra pengar. Jag förstår bara inte varför politikerna och media sätter oss i en sådan "stress-situation" och inbillar folk att man ska "betala för miljön - annars dör vi alla". Jag är fortfarande inte helt övertygad om att vi påverkar jorden så jävla mycket, å jag blir mer misstänksam när idioter som Al Gore gör dokumentärer där han påstår att vi har påverkat miljön så pass mycket att det dyker upp fläckar på solen *asg*. Alltså, jag lärde mig i mellanstadiet vad dessa solfläckar är... pinsamt...

Det vettigaste är att faktiskt försöka göra någt åt det. Du har rätt i att vi inte kan försörja vår bilpark på biobränslen - det innebär inte att klimathotet är löjligt utan att vi behöver ändra våra transportmönster. Mer tåg, mindre lastbil och bil, mindre globala transporter etc.

Det är självklart att man ska göra något åt det, jag menar bara att IDAG så görs det på fel sätt. Varför tror du att SJ har kvar sina gamla tåg? Tror du inte det handlar om pengar?

Då har du riktiga problem om du vill göra tvärtom bara för att du tycker det diskuteras för mycket. Jag är av den bestämda uppfattningen att det görs för lite - bara en sådan sak som att flyget inte betalar sina egna utsläpp.

För det första så har jag inte några "riktiga problem". Det är fullt naturligt att reagera så.

För det andra så kommer inte lusten att göra tvärtom pga all denna diskussion, utan pga hysterin kring det. Jag har sett hur folk reagerar på allt detta snack. En bekant till exempel, sålde hela hennes garderob, för att köpa en ny garderob som är "miljömärkt", tror du inte hon kommer sälja denna garderob när en ny trend dykt upp? Förstår du var jag menar med frosseri..?

Ja, det görs för lite, och jag e helt bestämd när det gäller att det görs på fel sätt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tecknen är fortfarande inte helt säkra, det finns faktiskt forskare som har andra teorier, bland annat att jorden har en så kallad "klimatbana" och att vi helt enkelt, just nu, är i en övergångsperiod, men, dessa forskare tystas ner..
Källa på att dessa teorier inte utvärderats och att dessa forskare orättvist tystats ned tack.

Ingen av de alternativa forskare jag kollat upp har varit nedtystade. Tvärtom har deras teorier kollats upp men visat sig inte hålla vetenskapligt. Att man efter detta inte bryr sig om deras teorier är bara förnuftigt - inom vetenskapen sker konstant en gallring och omarbetning av modeller och teorier. Det är därför det är vetenskap och inte religion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E85 = 85% Etanol + 15% Bensin...

E85 är icke ett "miljö" bränsle, Ett "Riktigt" miljö bränsle produceras vid bensinstationen och släpper inte ut någonting giftigt, eller fraktas till stationen + släpper inte ut nånting, eller Görs hemma + släpper inte ut nånting..

Och använder inte odlings marker och svartjobb för att produceras.

bara min enkla mening

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag odlar mina egna tomater

De blir bra mycket godare än holländskt vatten och inga transporter.

Tyvärr har jag inget morotsland ännu Jaken, men de morötter jag köper är Eco-reko

vi snor även gurka, mer tomater, vindruvor physalis och annat gott hos flickvännesn föräldrars växthus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vill prata om mulljordsodlade gotländska krav-morötter?
Jag odlar mina egna tomater

De blir bra mycket godare än holländskt vatten och inga transporter.

Tyvärr har jag inget morotsland ännu Jaken, men de morötter jag köper är Eco-reko

Jag tog inte upp mulljordsodlade ekomorötter för att de är något positivt. Googla lite på mulljordsodling så ska ni få läsa hur mycket de släpper ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jaken, jag antog bara det efter att tråden blivit ganska teoretisk kring bensin och drivmedel. Men jag ska googla och lära mig.

Kan ju nämna att jag varit vegeterian i 10 år... det måste jag väl ha på plus-kontot när jag knackar på pärleporten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...