Gå till innehåll

Såga i död levande sten


Patrik

Rekommenderade inlägg

fogsvans ...kanske, ska prova

Tror inte på fogsvans då den är gjord för att såga i trä! Ska du såga manuellt får det nog bli en bågfil.

Är det så att de är för stora för vinkelslip får du nog hyra dig en stor stensåg på Cramo eller motsvarande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till!

Kom på att du borde kunna såga så djupt du kan runt om med vinkelslip och sedan slå in en huggmejsel i spåret. Stenen borde spräckas på rätt ställe då om spåret är runt om.

Återkomm när du har testat och berätta hur det gick!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte på fogsvans då den är gjord för att såga i trä! Ska du såga manuellt får det nog bli en bågfil.

Är det så att de är för stora för vinkelslip får du nog hyra dig en stor stensåg på Cramo eller motsvarande!

visst är dem gjorda för att såga i trä, men man kan såga mycket annat med dem också. men förvänta dig inte att sågen är i bra skick efteråt ;)

En annan variant är ju att köra med tigersåg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "mitt hembygge" kan ni läsa om min Lobophyllia. Den fick jag på så sätt att när Linnex startade sitt kar köpte han en stor Lobophyllia som han förvarade hos mig.

Jag blev mer och mer avundsjuk så efter ett tag köpte jag en diamantskiva till min vinkelslip. Men armarna på en Lobophyllia är så grova att när jag sågot in så långt jag kunde var det så mycket skelett kvar att jag inte kunde bryta loss den för hand. I med en skruvmejsel i springan och slå till. Sedan var det bara att skära två tre cm genom korallvävnad för att separera fraggen. (1/2 Kg).

Såret i vävnaden läkte på ett par dagar. Och Linnex har förlåtit mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...