Gå till innehåll

Vackraste nanot ??


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Beställde burken på Triton för några dagar sedan. Måtten blir 10x10x10 cm och priset trodde Leffa skulle bli överkomligt. Som belysning kommer jag att använda en LED belysning. Har tänkt att limma fast en stadig bit LS i botten (så att jag kan skaka burken om det skulle behövas). Tänker också lägga i en tuss makroalger som förhoppningsvis skall konsumera CO2 och generera O2. Kommer att ha ett tunt lager korallsand på botten. oroar mig lite för temperaturen. Burken kommer att stå i ett luftkonditionerat rum där det är ca 21 grader. Antar att belysningen kommer att värma något med ev måste jag ställa burken på någon form av värmekälla.

Det här skall bli intressant: ett ljusdrivet ekosystem (eller inte....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer du får lägga upp en tråd med ditt experiment. Det förtjänar en egen tråd =-)

Ploppar med lite nano-tankar. Kolla knappkaret!!!!!!

Gillade även starkt det lila-inspererade karet.

Smart av dem att köra med Hydor Flo's för att sprida vattnet över så stora ytor som möjligt ! Jag har en i min 180:a och det ser nästan naturligt ut att det kommer en "våg" emellanåt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte verka gnällig, men "nano" som prefix betecknar något som är mindre än "micro". Nano= 1/1000 000 000 medan micro = 1/1000 000. Nano och micro ovan bör därför byta plats.

Är medveten om det, inte jag som skrivit boken. Jag menade bara hur stort jag anser ett nano vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad som bör räknas som nano eller ej, har dock synpunkter.

Men o man (vi) ser på de stora är det konstigt att det finns ett "mått/storlek" på akvarium som är så luddigt. Är någonting en liter är det en liter, är någonting en dm är det en dm.

Nano är ett mått som är ungefär som ett begrepp, tex litet. Pico är i gemförelse med nano jättelitet. De blir svårt att bestämma en storlek, volym eller mått i efterhand. Har sett nanon på 75g i USA. Kan ett akvarium på över 200L vara nano? Antar att det är det om man gemför med Seaworld =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer du får lägga upp en tråd med ditt experiment. Det förtjänar en egen tråd =-)

Ploppar med lite nano-tankar. Kolla knappkaret!!!!!!

Gillade även starkt det lila-inspererade karet.

Lovar att lägga upp en tråd. Min dotter har skaffat en bra kamera och hon vet (till skillnad från farsan) hur man använder den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland när jag ser nanokar av den här "amerikanska" typen (även om detta är från Taiwan) får jag en känsla av att det mer handlar om att samla koraller än att sätta upp ett biologiskt system/driva akvarium. En massa saker på en liten plats med så intensiva färger det bara är möjligt. Nån mer som delar den åsikten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland när jag ser nanokar av den här "amerikanska" typen (även om detta är från Taiwan) får jag en känsla av att det mer handlar om att samla koraller än att sätta upp ett biologiskt system/driva akvarium. En massa saker på en liten plats med så intensiva färger det bara är möjligt. Nån mer som delar den åsikten

Nu har jag aldrig varit till nån saltbutik i Stockholm eller GBG men dom verkar ju onekligen ha ett stort utbud av koraller, knappar och skivisar där man ser dessa nanokar. Så dom kanske anser att koraller är förbrukningsvara istället för att som du säger skapa ett stabilt revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att samla koraller och att ha ett stabilt akvarium går väl inte emot varandra på nått sätt?

Självklart vill man sammla fina koraller, få dom att trivas, växa och färga ut snyggt, för det krävs ett stabilt akvarium med mycket skötsel och kunskap

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...