Gå till innehåll

Vackraste nanot ??


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Vet inte riktigt om man kan kalla 30g för nano men det var otroligt snyggt!

30g är ju bara drygt 120liter, och alla som har RSM här har ju lagt dom under "nano" så det får nog räknas som nano. Dessutom räknas väl allt under 200 liter i USA som nano :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte det snyggaste man har sett, men fint var det.

har du någon adress till det snyggaste? vore kul o veta var man ska lägga ribban :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De dä va helt sjukt!

Vilka skivisar och Zoo´s, vart i helskotta fär man tag på sådana montro? Förmodligen i Thaiwan =-)

Assa va fan, dom här va sjukast:

Det skulle jag med vilja veta. någon som har hemma?

De var riktigt snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30g är ju bara drygt 120liter, och alla som har RSM här har ju lagt dom under "nano" så det får nog räknas som nano. Dessutom räknas väl allt under 200 liter i USA som nano :)

hehe allt under 200l är nano :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon adress till det snyggaste? vore kul o veta var man ska lägga ribban :P

Precis, skulle va roligt att se vilket nano som är snyggare än det här och vad det i så fall har som gör det snyggare.

Tycker verkligen att han har lyckats, många olika knappar, skivisar och lps:er. Har inte sett en enda sps på nån bild faktiskt. Visar ju helt klart på att man kan få ett toksnyggt kar utan att måsta ha en drös med svindyra och krävande sps:er. Även om många av skivisarna han har säkert är både ovanliga och dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon adress till det snyggaste? vore kul o veta var man ska lägga ribban :P
Precis, skulle va roligt att se vilket nano som är snyggare än det här och vad det i så fall har som gör det snyggare.

Tycker verkligen att han har lyckats, många olika knappar, skivisar och lps:er. Har inte sett en enda sps på nån bild faktiskt. Visar ju helt klart på att man kan få ett toksnyggt kar utan att måsta ha en drös med svindyra och krävande sps:er. Även om många av skivisarna han har säkert är både ovanliga och dyra.

har tyvärr ingen länk, men det var en jänkare som hade ett nano fullt i sps'er. tror det var totm på reefcentral för ett tag sedan. ska leta efter en länk..

edit: hittade länken :)

http://www.reefkeeping.com/issues/2007-04/totm/index.php

det är det snyggaste nanot jag har sett, punkt slut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående nanoakvarium är detta vad jag alltid ansett och trott åsyftas när man talar om nano/micro etc. Ett 120liters kar är ju bara ett mindre kar ;)

Fakta från: Advanced Marine Aquarium Techniques skriven av Hemdal (2006)

Nano akvarium under 60 liter

Micro akvarium under 30 liter

Pico akvarium under 4 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående nanoakvarium är detta vad jag alltid ansett och trott åsyftas när man talar om nano/micro etc. Ett 120liters kar är ju bara ett mindre kar ;)

Fakta från: Advanced Marine Aquarium Techniques skriven av Hemdal (2006)

Nano akvarium under 60 liter

Micro akvarium under 30 liter

Pico akvarium under 4 liter

Själv räknar jag nästan in alla kar som är för små för att ha kirurger för nano, dvs. allt under 300 liter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis är den liten. På sikt är ju många kirurger som är populära på saltvattensguiden för stora även för 5-600liters kar och skulle egentligen behöva över 1000l men folk har dom ändå till dom vuxit sig stora.

tja så länge den är liten så...men på sikt är det för litet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis är den liten. På sikt är ju många kirurger som är populära på saltvattensguiden för stora även för 5-600liters kar och skulle egentligen behöva över 1000l men folk har dom ändå till dom vuxit sig stora.

jo så är det ju.. jag är själv en av dom. Har en palett som egentligen är lite för stor för min burk, men den verkar trivas än så länge. Men den ska adopteras bort så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående nanoakvarium är detta vad jag alltid ansett och trott åsyftas när man talar om nano/micro etc. Ett 120liters kar är ju bara ett mindre kar ;)

Fakta från: Advanced Marine Aquarium Techniques skriven av Hemdal (2006)

Nano akvarium under 60 liter

Micro akvarium under 30 liter

Pico akvarium under 4 liter

Vill inte verka gnällig, men "nano" som prefix betecknar något som är mindre än "micro". Nano= 1/1000 000 000 medan micro = 1/1000 000. Nano och micro ovan bör därför byta plats.

Sitter själv och funderar på något som man kanske skulle kalla för femtoakvarium (femto är en tusendel av pico). Jag hade tänkt mig en burk på 10X10x10 cm som skulle innehålla en hyfsad bit levande sten, lite korallsand och fylla upp med vatten från mitt RSM och sedan limma igen det med en glasskiva så att det förhoppningsvis blir hermetiskt tillslutet. Sedan tillsätta en juste ljuskälla som får lysa genom taket med en timer. Kunde vara intressant att se vad för slags ekosystem som skulle växa fram. Innan förslutningen skulle jag nog också sätta dit en magnetskrapa utifall algproblem skulle uppstå.

Vad tror ni, kan detta funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter själv och funderar på något som man kanske skulle kalla för femtoakvarium (femto är en tusendel av pico). Jag hade tänkt mig en burk på 10X10x10 cm som skulle innehålla en hyfsad bit levande sten, lite korallsand och fylla upp med vatten från mitt RSM och sedan limma igen det med en glasskiva så att det förhoppningsvis blir hermetiskt tillslutet. Sedan tillsätta en juste ljuskälla som får lysa genom taket med en timer. Kunde vara intressant att se vad för slags ekosystem som skulle växa fram. Innan förslutningen skulle jag nog också sätta dit en magnetskrapa utifall algproblem skulle uppstå.

Vad tror ni, kan detta funka?

DO IT!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...