Gå till innehåll

sigma AF 105/2,8EX DG macro/Tamron 90 macro


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Frågan har säkert varit uppe förut men jag skulle vilja ha åsikter angående gluggarna som står i rubriken.

Jag kommer i veckan köpa någon av dessa två gluggar och jag har läst lite omdömmen på dessa två objektiv.

Sigman ska tydligen ha knivskarp skärpa och vara gediget byggd medans Tamron ska kännas lite plastig.

Det jag ska fotografera är kommande koraller och fiskar i mitt kar.

Den kommer alltså enbart köpas för saltkaret.

Priset diffar bara på några hundralappar till Tamrons fördel.

Beslutsångest med andra ord.

Vilken ska jag välja?

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den kameran och ett Canon macro 2,8 100mm USM.

Jag ångrar mig litet för jag skulle ha större användning av 60mm objektivet.

Men USM vill jag absolut inte avstå från.

Med det objektivet har jag tagit avtarfotot. Det är långt från perfekt men att fota ett en dag gammalt yngel med autofokus klarar inte många kameror/objektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite ändrade planer på val av kamera och objektiv.

Jag ser lite dåligt och när jag kom hem med 350 och sigmat så märket jag att jag hade jätte svårt att se på displayen på 350an.

Jag kände lite på ojbektivet och det var lite för mycket tele och kunde enbart användas till att ta macrobiler i karet då jag inte kan gå så långt ifrån det när det är i köket.

Det blev i stället en eos400d med ett sigma 17-70 2,8 macro och då kunde jag välja bort standart gluggen och få ett riktigt bra och användbart objektiv för samma summa som det första kitet.

Ska fixa lite bilder senare.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en kompis köpte Sigma EX 70/2,8 DG Macro, han var inte riktigt nöjd... kom inte tillräckligt nära, så han slog till på ett Sigma EX 180/3,5 HSM DG macro istället.

Men då blir man jävligt begränsad, så då gäller det att ha flera gluggar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en allround zoom glugg så jag kan inte klaga och är faktiskt impad.

Fast jag hade spenderbyxorna på idag och köpte en canon 60mm macro 2,8 också vilken ska vara knivskarp och ett plus är att den nästan är ljudlös och fokuserar rätt många gånger fortare än de andra gluggarna jag testat.

Nackdelen med 17-70gluggen är att den inte är 2,8 i 70läget vilket jag saknar.

Jag hade hemma och testade sigma 105 macro men den kändes lite jobbig och jag fick inte till det riktigt.

Det var lite förlångt avstånd också för min del då mitt kar sitter i köksväggen och köket är inte jätte brett så ville man få med mer så var det omöjligt med den gluggen.

Nu suktar jag bara efter en glugg till, Canon 70-200 2,8 IS mmmmmmm. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...