ChristinaH Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Bifogade bild föreställer en skada på min jordning av karet. Den har suttit i ytavrinningen i ungefär en månad, och är av rostfritt stål. Jag vet ej om det är syrafast eller inte.Är det galvaniska strömmar som har ätit upp metallen?Det är förmodligen inte bra för invånarna. Vad göra? Citera
stigigemla Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Rostfritt tål inte saltvatten. Dessutom innehåller det en hel del krom som är giftigt. (Utom som spårämne) Om du absolut vill ha karet jordat så köp en titandoppvärmare och ställ termostaten på 20 grader. Om det kommer något av titanet i vattnet bör det vara ofarligt. Så är det enligt reklamen i alla fall. Citera
Klubbsson Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Rostfritt tål inte saltvatten. Dessutom innehåller det en hel del krom som är giftigt. (Utom som spårämne) Om du absolut vill ha karet jordat så köp en titandoppvärmare och ställ termostaten på 20 grader. Om det kommer något av titanet i vattnet bör det vara ofarligt. Så är det enligt reklamen i alla fall.Fins det jordade doppvärmare? Citera
stigigemla Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Ja, Schegos Titandoppvärmare har jordat hölje.Aqua Medic har också titandoppvärmare men där vet jag inte om höljet är jordat. Citera
ChristinaH Postat 9 juli 2007 Författare Postat 9 juli 2007 Shit, och jag som gjort båda överrinningsboxarna av samma mtrl. De ser dock inte alls angripna ut.Nu blir det väl att snabbt som ögat konstruera nya. Det får väl bli av glas istället. Karet i övrigt är av glasfiber. Citera
stigigemla Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Jag har gjort min av PVC-rör som här:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409Min är av 32mm rör och klarar mer än 2000 liter/timme.Jag har också sett en av 25 mm rör som klarade mer än 1200 liter. Citera
ChristinaH Postat 9 juli 2007 Författare Postat 9 juli 2007 Hmm, jag måste klara 7000 L/h med två avrinningar. Det får bli samma lådkonstruktion, men av annat mtrl. Citera
stigigemla Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 Det borde inte vara något problem med två avrinningar i 40 mm rör.De borde klara mer 18/5 så stort flöde tillsammans som min rörbox enligt mina tabeller. Citera
wrang Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 Hmm, jag måste klara 7000 L/h med två avrinningar. Det får bli samma lådkonstruktion, men av annat mtrl.Är hela karet utav glasfiber så är det ju lätt fixat.Sänk vatten nivån Borra hål klämmfast en burk mellan genomförning och muttern Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.