Gå till innehåll

För varmt med för mycket ljus?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankarna om att köpa en aquastyle pro 604 ramp med 250w MH och 2 T5 rår på 24cm. Men jag funderar på att Köpa en extra ramp med 4 t5 i och ha vid sidan om, men är lite rädd för att det ska bli för varmt då min burk är sluten då jag har en överdel på . Hur mycket vinner jag på att ha dom 4 extra ljusen. VAd jag förstår så växer korallerna bätrre om ja skulle ha lite extra t5 i.Men är det värt risken med tempen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikael; Du skriver att du har en "överdel på".

Menar du att du använder täckglas?

I så fall - ta bort det?

Om du menar att du har ngn form av möbelakvarium så måste du ju ändå ta bort topplocket om du skaffar MH eller ny T5-ramp. Så.... därigenom får du bort värme.

Varm luft stiger som bekant uppåt så genom att ej ha toppglas får du bort mycket värme.

En nackdel är att du får mer avdunstning dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med en fläkt över ytan det gör förvånans värt mycket på tempen sen är det frågan hur du bor.

Bor du i en etta kanske man ska ha koll på fukten men jag bor sjkälv i en trea å har aldrig märkt av någon fukt i väggar eller nåna annanstans heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mycket ljus behöver du inte och det blir bara att du eldar för kråkorna samtidigt som du får problem med värme (hur du nu skulle få plats med dessa två armaturer).

Kör enbart med din mh armatur eller en 6 rörs 54w T5 är mitt råd (troligt att du får problem med värmen med din mh dock som kanske kan lösas med fläktar). Kör du bara med T5 blir det inga större problem med värmen.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom får plats med det blir trångt men det verkar som att alla ger mig rådet att det blir för varmt och att det inte blir någon förtjänst med så mycket ljus. Så det blir bara MH och 2 t5. Jag kommer ha fläcktar som går i akvariet vet bara itne om jag ska ta en lite större fläckt eller om jag ska köpa mig någon datafläckt. Funderar på att ha 2 som blåser på vattenytan om 2 som blåser ut vattnet från akvariet. Vad tror ni om det? Borde jag ha mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod inte riktigt varför du i slutändan bestämt dig för just MH? Enligt min uppfattning blir MH i ditt fall bara massa krångel med att leda bort värme via fläktar, höja avdunstningen rejält och höja belysningen relativt högt för att få bra spridning på ljuset.

Är inte det bättre med att köra enbart på T5, såsom andra redan föreslagit? Den här armaturen, som är komplett med ljusrör, kostar inte så mycket och kan räcka gott och väl även för lite kräsnare koraller. På det sättet slipper du både kylningen, avdunstningen och irriterande spilljus i rummet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod inte riktigt varför du i slutändan bestämt dig för just MH? Enligt min uppfattning blir MH i ditt fall bara massa krångel med att leda bort värme via fläktar, höja avdunstningen rejält och höja belysningen relativt högt för att få bra spridning på ljuset.

Är inte det bättre med att köra enbart på T5, såsom andra redan föreslagit? Den här armaturen, som är komplett med ljusrör, kostar inte så mycket och kan räcka gott och väl även för lite kräsnare koraller. På det sättet slipper du både kylningen, avdunstningen och irriterande spilljus i rummet. :)

Jag vill ha det för det fina ljuset. Jag kanske behöver tänka om jag vet inte. Har inte tänkt på hur stor skillnad det är mellan akvarium med bara t5 rör i och dom med MH. Den ja behöver blir billigare jag kan ju bara ha 24w rör i så vi får väll se :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte behövt vare sig kyla eller fläktar för mitt 140L kar med 150 MH. Sen kan det ju vara snyggt med glittret från MH och kanske även att/om karet blir lite ojämt belyst.

Ett alternativ till fläktar kan vara att stänga belysningen på termostat om vattentemperaturen börjar bli hög.

Hur är det med tex musslor, har läst att maxima måste ha MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mh värme problemet har jag inte förstått riktigt, jag har en 400w lampa till mitt 320L och jag har aldrig haft varmare än 28grader med stängda luckor på överskåpet.

Viktigt är förmodligen att det ventileras ungefär som en öppenspis. Gör två skåror eller hål i rampen. Ett i toppen och ett i botten av övre "skåpet", då blir det ett luftflöde i rampen. Det kommer du säkert långt med.

Men MH är varmare än t5 så du får avgöra själv hur du vill ha de. Ett tips är att kolla in andras lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mh värme problemet har jag inte förstått riktigt, jag har en 400w lampa till mitt 320L och jag har aldrig haft varmare än 28grader med stängda luckor på överskåpet.

Viktigt är förmodligen att det ventileras ungefär som en öppenspis. Gör två skåror eller hål i rampen. Ett i toppen och ett i botten av övre "skåpet", då blir det ett luftflöde i rampen. Det kommer du säkert långt med.

Men MH är varmare än t5 så du får avgöra själv hur du vill ha de. Ett tips är att kolla in andras lösningar.

Har du något tipps på vems lösning man ska kolla :P

Jag har öppet där uppe funderar på att öppna helt och bara ha ett mittstag att fästa rampen i så det kommer ut så mycket luft som möjligt.

Hur stor skillnad blir det på avdunstningen med Mycket ljus säg att det dunstar 5 liter om dagen idag. Vad blir det när ljust kommer till. Och de är ju bara på sommaren som det är så varmt att det borde ställa till problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte tempen idag vid 7 och då låg den på 26 grader så det verkar som att inte vädret påverkar akvariet så mycket ändå. Med tanke på att jag har samma temp vid 16 tiden när det är varmt ute. eller? Hur mycket skillnad gör det med en 250 w mh och 2 t5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade du 26 grader kl 7 imorse och har sammma temp kl 16 utan ljus, eller vad har du för ljus nu? En 250w mh kan förmodligen höja tempen några grader under 7-8h, beroende på hur värmen vädras bort och hur mycket som avdunstar från karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...