Irene M Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 Hej!Är det någon som använder salifert Calcium test? Vilken färg ska vattnet få om man har 0 kalcium? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 http://www.simontorp.se/upload/Pdf/sf%20calcium%20profi%20test.pdf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 15 juli 2007 Författare Dela Postat 15 juli 2007 Tack!Då betyder det att om färgen blir blå redan när man tillsätter Ca-2 så finns det ingen kalcium alls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 Det kanske behövs en droppe Ca3. Jag skulle tro att ditt vattenledningsvatten innehåller 10 - 20 mg /liter så det går ju att testa med det. Det går att kolla på din kommuns hemsida. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 eller att det är fel på ditt test....Har du ett nytt test, så kan det ju avvika från beskrivningen ovan, som är flera år gammal.Vad händer när du börjar droppa i den 3:e reagensen? det är vid färgomslag som du ska läsa av skalan på sprutan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 15 juli 2007 Författare Dela Postat 15 juli 2007 Jag ville kolla mitt osmosvatten. Om filtrena fungerar borde det inte finnas något kalcium kvar. När jag hälde i reagens 2 blev vattnet klarblått direkt. Det borde väl vara bra? Jag provade mot vattenkranen och det vattnet låg på 30mg/l. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 Prova att tiodubbla mängden vatten när du testar.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 Ok, du ska ha kanske 2-5% av värdet på kranvattent, så Oveb´s metod funkar nog Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 juli 2007 Dela Postat 15 juli 2007 Det är bättre att du kollar kH. Den testen kan du göra med tio gånger mer vatten och få större upplösning på så sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.