Gå till innehåll

Tunze nanoskimmer DOC 9002


papi

Rekommenderade inlägg

Känner inte till någon review, men detta forum är väldigt bra för Tunzes saker. Kanske står vad du vill veta om 9002 där: http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=92

Har själv en i ett 110l kar, men har inte haft den länge nog för att ge omdömme. Har dessutom ingen erfarenhet av andra skummare, så anser mig inte kapabel att ge omdömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för länken. Första inlägget verkar någon ha lite svårt att få den stabil, är det något du känner igen Martin? Funderar också på ljudnivå och om skummarkoppen har kapacitet för en vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon här som testat denna? Vad jag kan hitta får den mest goda omdömmen. Funderar mellan Tunzen och Deltecs 500 som skulle få viss överkapacitet till ett 200L kar.

Enligt en snabb sökning på google så verkar Tunze 9002 vara känslig för konstant vattennivå, se här:

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=96961

se även här:

Tunze 9002 Skimmer

PROS: Good quality, pulls good skimmate, fairly quiet (barely louder than sapphire)

CONS: Needs constant water level, tank needs to be modified to fit.

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=106692&st=0&p=994336entry994336

Vad har du att spela med så att säga, vilket uttrymme och budgeten? Kanske kan vi komma fram till någon annan, ännu bättre skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för länken. Första inlägget verkar någon ha lite svårt att få den stabil, är det något du känner igen Martin? Funderar också på ljudnivå och om skummarkoppen har kapacitet för en vecka?

Japp, jag är senaste postaren i den tråden. Har haft lite svårt att trimma den så den skummar lagom. Har dock inte pillat allt för mycket med det.

Som min skummar just nu så räcker koppen ej en vecka. Men det är ju aldeles för blött för tillfället. Skummaren i sig är knäpptyst.

Jag kommer troligen skaffa osmolator till detta karet då filterdelen (jag kör nano reefpack) är mycket känslig för vattennivå. Det är dock bara en positiv sak då jag letat skäl att ordna det i vilket fall.

Jag är mycket nöjd med mitt reefpack. Sedan kan jag som sagt inte jämföra med andra produkter eller ens säga om den verkligen är bra eller dålig då jag inte har något att jämföra med.

En, som jag ser det, mycket stor fördel med tunze är att man i USA har grymt bra support via detta forum. Sedan är det ju även lätt att få tag på delar även här i sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att den är tyst är verkligen ingen dålig egenskap. Har nyligen installerat osmolatorn och den fungerar perfekt, rekommenderas!

Patrik: Tack, jag vill helst ha en liten och diskret invändig skummare för ett kar på 200L. Finns det inget som är tillräckligt bra så får det bli en påhängs men med osmolator borde denna kunna fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrick, har Tunze ett delinsug vid vattenytan och ett annat längre ner? Är det på det sättet så skulle jag absolut satsa på Tunzes. Att suga in ytvattnet direkt in i skummaren är det bästa du kan göra. Jag har för mig att vissa tunze-skummare har ett delinsug vid vattenytan.. Mig veterligen drar MCE500 vattnet längre nerifrån, vilket inte är optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju riktigt synd. Har man en skummare som sitt främsta verktyg för att hålla låga näringsvärden bör man se till att också optimera skumningen. Nu bortser vi från andra exportalternativ (makrosar, rowa m.m.) och från diskussionen "skumma-inte skumma" för tillfället.

Proteiner samlas mest vid ytan. Recirkulerande skummare som drar in ytvattnet är därför enligt min uppfattning mycket effektivare än inneskummare. Att ta in vattnet 10-15 cm under vattenytan minskar skumningens effektivitet oerhört mycket. Det bästa är att dra in ytvattnet som sagt. Kan man inte det får man anpassa insuget så att det på något sätt ändå tar in mycket av det som kommer från ytavrinningen som möjligt. Är det en sump/filterfack involverade så kan man försöka göra att vattnet från ytavrinningen kommer i ett så litet fack som möjligt där man placerar skummaren/skummarpumpen, så att vattnet är så mättat med proteiner från ytavrinningen som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en poäng att ta från ytvattnet till skummaren men om man rör om på ytan ordentligt med nått kanske man kan få ut föroreningarna i karet och därefter skumma bort dem. Just nu har jag en pump riktad mot ytan men det kan bildas en film ändå, det är kanske en ytavrinningsbox man borde ha?

Ett svagt bubblande ljud är väl mest behagligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det optimala är att låta proteiner samlas på ytan, som sedan rinner över en kam in i skummare. Hade jag varit dig skulle jag nog ha satsat på en överrinningsbox från Tunze, någon liten recirkulerande skummare som dumpar vatten i en sump, och någon returpump. Tunzes överrinningslåda anses vara mycket tillförlitlig, den har liten storlek och du får bort massa teknik (skummare t ex) ur karet. Nackdelen är naturligtvis att det kostar lite i införskaffningskostnader, men enligt min erfarenhet kommer man förr eller senare att satsa på en sump, det är bara en tidsfråga. Vissa har ju sump endast som ett fack i karet, och det är väl inget fel i sig, men det kan bli lite svårare att leda ytvattnet till skummaren med en sådan lösning.

Hur du än gör så försök att alltid tänka på vattnets kvalité som du suger in i skummaren - ju skitigare desto bättre! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jeg hadde en slik Tunze i mitt forrige kar, 200 liter med 40 liter sump. Skummeren var jeg veldig fornøyd med! hadde den stående i avrenningskammeret faktisk. Den krever nok en fast vannstand ja. Planen var å ha den i sumpen, men jeg fikk ikke tak i osmolator. Denne skummeren er likevel så liten og grei at den fint fikk plats i kammeret oppe. Savner den skummeren, det var den beste jeg har varit borte i! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...