Gå till innehåll

Ca reaktor eller balling med doserpumpar?


pimo

Rekommenderade inlägg

Står nu i valet och kvalet hur jag ska göra med tillsatts av spårämnen till mitt nya kar.

Är dåligt insatt i detta och använder just nu TM bio ca och bio mg som jag doserar manuellt varje dag + vattenbyten, 10-20% varje vecka.

Jag vill ha ett "system" som är hyfsat säkert och inte kräver massvis med skötsel när det väl är rätt inställt.

Någon som kör eller har kört en eller båda metoderna och kan ge lite för och nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med alla tre kan man säga

TMC, Kalkreaktor med co2 och Balling Light

Tycker nu att Balling är grymt skönt det bara tuffar å står på. får fylla på det ibland ca 1ggr/månaden.

Doserpumpen är en Grotech NG3 och jag kör med Fauna Marin´s Balling light och även deras "heavy metall" tillsatser

4saker - doserpump och 3st kärl

Kalkreaktorn tuffar å går på den med men hadde lite svårt att få in de rätta värdena

8saker - Kalkreaktor, Co2 flaska, Manometer, Backventil co2, Magnetventil, Styrning, matarpump

Men ändå tror jag att kalkreaktorn är bättre om man kör STORA system över 1000L eller mycket bra tillväxt i karet, men har även sätt STORA kar med Balling då får man bara köra lite mer under dagen.

Doserpumpen tycker jag är smidig. Lätt att öka doseringen tex. Är Ca lite lågt så ökar jag doseringen 1ml å ser om det går bra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med alla tre kan man säga

TMC, Kalkreaktor med co2 och Balling Light

Tycker nu att Balling är grymt skönt det bara tuffar å står på. får fylla på det ibland ca 1ggr/månaden.

Doserpumpen är en Grotech NG3 och jag kör med Fauna Marin´s Balling light och även deras "heavy metall" tillsatser

4saker - doserpump och 3st kärl

Kalkreaktorn tuffar å går på den med men hadde lite svårt att få in de rätta värdena

8saker - Kalkreaktor, Co2 flaska, Manometer, Backventil co2, Magnetventil, Styrning, matarpump

Men ändå tror jag att kalkreaktorn är bättre om man kör STORA system över 1000L eller mycket bra tillväxt i karet, men har även sätt STORA kar med Balling då får man bara köra lite mer under dagen.

Doserpumpen tycker jag är smidig. Lätt att öka doseringen tex. Är Ca lite lågt så ökar jag doseringen 1ml å ser om det går bra....

Det låter ju kanon!

Lutar ju nu åt att det blir balling med grotechs doserpumpar.

Karet kommer bli på 770 liter och troligen nästan enbart spser, blir det "för stort"?

En annan sak jag har funderat på, hur ligger balling vs kalkreaktor när det gäller driftskostnad?

Jag antar att man kan köpa billigare balling kemikalier än fauna marins, eller?

Har du någon ide om hur mycket det går åt till ditt kar per månad wrang?

Ska "forska" lite till i detta, men just nu lutar det åt att jag beställer paketet från triton där man får med grotechs 3 kanals pump och fauna marins ballingprodukter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2liters burkar å tillsätter efter deras mått

Lösning 1 144g Calsiumchloride dihydrat + 13ml Ultra Trace strontium barium Komplex + 13ml Ultra Trace Hevy metall komplex

Lösning 2 199,2g Magnesiumsulfat hepahydrat + 25,2g Magnesiumchloride hexahydrat +13ml Ultra Trace Iodine fluoric Komplex

Lösning 3 163,8gram Sodium Bicarbonat

Nja jag vet ej jag fyller på efterhand kanske 1ggr i månaden

lösning 1 86ml/dag ~ Ca 420

lösning 2 83ml/dag ~ Mg 1320

lösning 3 65ml/dag ~ Kh 9

Å du har ju sett mitt kar å kör nästan enbart med SPS koraller å allt frodas å växer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör oxå balling med Grotech och är väldigt nöjd! Det som gjorde att jag valde balling var att det kändes lättare, att ställa in kalkreaktor och mecka med co2-tub kändes krångligare, i början körde jag med tropic marines påsar, liquid bio calcium, funkade bra. Men det var betydligt lättare än jag trodde att blanda själv! Fauna marines grejor är inte så värst dyra, jag beställde 4kg hinkarna från tyskland för 18euro/st, de lär räcka ett bra tag för mig (jag doserar 160ml/dygn, men enligt traditionell balling med natriumfritt-salt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling funkar likabra oavsett stora eller små kar. Det finns billigare ballling preparat, men det som skiljar är renhetsgraden och mängden kristalliserat vatten (utspädningsgraden)

Preparaten som säljs billigt i Tyskland är av teknisk kvalitet - kollar man med t.ex. Merck så finns det calciumchlorid från ungefär 30:-/kg upp till 3-400:-/kg beroende på renhetsgrad (prisexemplen är höftade, mer för att illustrera prisspannet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...