Gå till innehåll

Uppgradera


zeke66

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja uppgradera till en ny burk men vill behålla min teknik som jag har och vill ha ett möbel kar runt 300L..Vilket kar skulle ni rekommendera? Tekniken som jag har i dag är:

Skummare Deltec MCE-600

2 x 6025 tunze

150W Mh Arcadia 3 serien

Tunze osmolator

UV deltec 10w

Ljuset kanske blir lite klent men man kan ju kompletera med någon t5 kanske?

Har inte en aning om vilken burk jag ska ta då det är en djungel..Fundera på ett percula först men känns ju dumt då jag redan har all teknik spåna gärna fritt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är nog inne på nåt i samma format som jag kollar på, jag tänkte dock beställa karet och bygga bänken själv för att få de som jag vill ha.

Något som inte vore helt omöjligt för dig, om du inte har tummen mitt/uppe i så skulle jag rekomendera att du ser de som ett alternativ.

Du har ju tillgång till en verkstad så de bör gå att bygga en rätt fin bänk utan att driva familjen till vansinne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore jag du skulle jag helt klart fundera på att bygga en kub. Om du bygger en som inte är högre än 40-50 cm kommer din armatur att sprida ljuset i hela burken samtidigt som du får tillräckligt med ljus för stenkoraller högt uppe. Borra för överrinning med en liten sump i en hemmabyggd möbel som rymmer din teknik så är du ju nästan i land ;) Blir säkert billigare än att köpa ett färdigt möbelkar, samtidigt som du får det exakt som du vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du endå har tekniken så känns ju det där karet rätt onödigt när man kan få dessa för 2-3000kr mindre utan den teknik du redan har så att säga hehe

http://www.pwss.se/product.php?productid=65&cat=661&page=1 240L

http://www.pwss.se/product.php?productid=66&cat=661&page=1 420L

Har själv 420L-modellen och till den funkar skummaren fint. Komplettera belysningen med en extra 150W MH och 2st T5 54W. Dom är 120cm långa å kan monteras ett i framkant och ett i bakkant. Sen blir ju cirkulationen lite klen, men stoppar du i en korallia4 utöver dom du redan har så räcker det nog skapligt.

Under karet finns plats för osmosvattenbehållare och en liten sump om man vill...så länge man inte bygger om möbeln så man får in en större sump. I våran tråd finns bilder på hur vi byggde om skåpet för att få plats med en 112L-sump.

Billigt, snyggt och praktiskt möbelakvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på en kub men tycker man blir så begränsad när det gäller sten koraller och sådant..Lättare ju om man har en lång burk =) Dreadon jag kolla på den burken förut den var grymt fin. Jag har ju en tunze 6080 liggandes men den lär väl göra storm i en sådan burk typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen...har du en sån streamer så kan du ju köra på ett större utan problem. Bara köpa lite mera begagnad belysning så är det ju klart. Varför begränsa sig till 300 om man kan ha dryga 100L extra utan att det kostar mer i teknik hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju plats bristen tyvärr som begränsar mig Sålde precis mitt 540L Då jag tyckte det var för mycket prylar i vardagsrummet puhh..Det är så synd att alla möbel akvarium som säljs är så smala..Varför finns det inga som är typ 100x60x50 Det vore optimalt tycker jag..Man kan ju mått beställa ett akvarium men det är det här med att bygga en bänk som gör att man drar sig. Då jag har som många har problem med att golvet typ lutar framåt.Så på mitt 540L fick jag justera som f-n med fötterna för att få det plant.Och om man bygger en bänk i trä och lyfter det i fram kant med typ plexi eller något då blir ju inte hela bänken anliggandes mot golvet ju hur blir det då? Blir inte bänken sne ? Har funderat på att kanske beställa en burk från globfish typ 100x50x60 L-h-b..Men då var det ju det här med bänken då golvet i min lägenhet inte är plant tyvärr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du endå har tekniken så känns ju det där karet rätt onödigt när man kan få dessa för 2-3000kr mindre utan den teknik du redan har så att säga hehe

http://www.pwss.se/product.php?productid=65&cat=661&page=1 240L

http://www.pwss.se/product.php?productid=66&cat=661&page=1 420L

Har själv 420L-modellen och till den funkar skummaren fint. Komplettera belysningen med en extra 150W MH och 2st T5 54W. Dom är 120cm långa å kan monteras ett i framkant och ett i bakkant. Sen blir ju cirkulationen lite klen, men stoppar du i en korallia4 utöver dom du redan har så räcker det nog skapligt.

Snygg kombination! Lånar tråden lite, går det att använda medföljande belysning och komplettera med MH? Hur känns kvalitén i övrigt på rubinen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du ska nog inte använda den medföljande armaturen då den sitter ihop som en del av täckskivona (som är i svart plast utom den del som armaturen sitter i, som är i svart aluminium). Själv här vi armaturerna hängande över burken och använder bara sargen. Är för övrigt 2x36W som är i burken original.

Själv tycker jag inte det är några större fel på kvaliteten. Har jag mätt rätt är det 10mm glas runt om (såvida det inte är 12 i botten?).

Ver inte om kvaliten kan vara bättre på Juwel än Wromak Rubin, men garanterat inte bättre än prisskillnaden på flera tusen!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne på en tysk sida där får man juwel rio 300L För 3700kr..Har mailat dom om dom skickar till sverige och vad det kommer att kosta? Troligtvis skickar dom inte akvarium =(..Där jag hitta det för det priset var på aquaristic.net..Så bara att vänta på svar från dom =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du ska nog inte använda den medföljande armaturen då den sitter ihop som en del av täckskivona (som är i svart plast utom den del som armaturen sitter i, som är i svart aluminium). Själv här vi armaturerna hängande över burken och använder bara sargen. Är för övrigt 2x36W som är i burken original.

Själv tycker jag inte det är några större fel på kvaliteten. Har jag mätt rätt är det 10mm glas runt om (såvida det inte är 12 i botten?).

Ver inte om kvaliten kan vara bättre på Juwel än Wromak Rubin, men garanterat inte bättre än prisskillnaden på flera tusen!!!

Tack det låter bra, mycket kar för pengarna!

Zeke:

Jag köpte mitt från aquaristic.net. Tror frakten gick på runt 100 euro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nu behöver jag er hjälp så det inte blir fel.Då jag ska nog beställa min nya tank från aquaristic.net..Och det är så att det är ett juwel rio på 300L. Och jag fråga dom om man kan beställa en extra ramp med t5 till dom.Vilket man kunde men verkar som man får göra fästet själv. Bifogar svaret från dom har jag fattat rätt eller?

  1. <LI class=EC_MsoNormal style="COLOR: navy">remove the flap sets, then you can move the original light unit for and back and place a MH over the tank
  2. or You can buy a flap set 3 parts and at further light unit 120 cm, then you have 4 t5 lights with the original hood.
  3. Eller ska jag köra med min Mh På 150 W plus orginal 2x 54 t5 vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar av tyskarna i dag på en del av mina frågor och en grej sög tyvärr..Det fungerar bara med juwels egna t5 rör tyvärr varför har jag ingen aning om och dom har ju inte en uppsjö av rör tyvärr..Dom har typ ett blått och ett vitt thats it för marin tankar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...