Gå till innehåll

Alg id - Hur bli av med


Christer T

Rekommenderade inlägg

It´s a tank killer i min mening (inte ett p-skott). Jag var nästan tvungen att börja om mitt kar tack vare den här algen:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=745530&perpage=25&pagenumber=1

Vad jag vet så är det enda som hjälper är mexikanska jätteturbo och algen ex. Kirurger äter inte den här algen.

Få bort den kvickt och se till att du får med allt/täcker över ytan med något efteråt. Vacker och lugn i början sen smäller det och kväver samtliga dina sps. Hoppas det går bra.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten tog du mina varningar och råd på allvar i tråden nedan? Du verkade inte vara så villig och lyssna på det örat då. Hur illa är det idag?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16850

Visst tar jag varningar på allvar men jag vill absolut inte göra något förhastat. Det har gått mer än ett år nu sedan jag upptäckte den här algen i mitt förra akvarium där den aldrig blev något problem utan växte på ett ställe där jag skördade den kanske varannan månad.

Enda gången jag haft problem med den var när jag hade startat min nya burk och bl.a. hade problem med dinoflaggelater och inte helt bra vattenvärden. Det var då den angrepp en Acropora som jag fraggade ner och nu har en liten men välmående fragg av. Just nu har den slagit sig ner på ett magnetfäste till en streampump och det är det ända stället jag har den på såvitt jag kan se. Den ställer f.n. inte till några problem men jag skulle ju inte ha något emot att bli av med den.

Det kan ju vara så att något speciellt förhållande gör att den tar över ett akvarium. Så länge den håller sig som nu tänker jag inte göra något annat än att försöka få tag på några mexikanska turbosar.

(Anledningen till att jag startade en ny tråd var att det är först nu jag fått en bra bild. M.a.o. Snabbare än så växer den inte.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt enkelt därför att kemikalier är det sista jag försöker med inte det första.

Samma för mig men det blev nödvändigt till slut. Det är märkligt hur den bara kan explodera i massa helt plötsligt utan någon logisk anledning (jag plockade bort en handboll i veckan ungefär när det var som värst).

Har det gått så lång tid utan större problem så får vi hoppas att det består. Se till att det är just jätteturbo från mexikanska golfen du skaffar, jag har testat stora varianter från indonesien och de rör inte algen.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är märkligt hur den bara kan explodera i massa helt plötsligt utan någon logisk anledning

Algen är nog helt enkelt magisk eller utomjordisk, den kan säkert tänka och har egen vilja, att plötsligt växa hux flux. Förklaringen bör sökas hos de högre makterna.

Eller oj, har jag sagt "flux"? Ber om ursäkt, dum som jag är har jag nog lallat runt med för mycket tankar om sediment/dsb... eller utsläpp av fosfat,,,eller ammonium... Neeeej, det kan väl ändå inte vara det, inte alls, helt uteslutet - för vi kan ju inte seee det på våra tester..... Och det finns ju så många (dock ytterst hemliga, sschhh) studier som visar att så inte kan vara fallet.

:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algen är nog helt enkelt magisk eller utomjordisk, den kan säkert tänka och har egen vilja, att plötsligt växa hux flux. Förklaringen bör sökas hos de högre makterna.

Eller oj, har jag sagt "flux"? Ber om ursäkt, dum som jag är har jag nog lallat runt med för mycket tankar om sediment/dsb... eller utsläpp av fosfat,,,eller ammonium... Neeeej, det kan väl ändå inte vara det, inte alls, helt uteslutet - för vi kan ju inte seee det på våra tester..... Och det finns ju så många (dock ytterst hemliga, sschhh) studier som visar att så inte kan vara fallet.

:smiley16:

Grow up Patrik, du gör dig bara till åtlöje om du fortsätter att spamma trådar på det här sättet. Är du verkligen 28 år?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt inlägg tillförde detta - jag pekade på en mycket plausibel förklaring till de så "ologiska" algexplosioner. Nämligen att dsb/sediment/LS läcker ut ammonium/ammoniak/urea och fosfat ut i vattenkolumnen. Detta i sin tur triggar algen.

Du i ditt inlägg - as usual - kom med personliga angrepp utan att tillföra tråden något. För mig är det klart vem som verkligen spammar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...