aerie Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Hej!Är lite sugen att starta ett nano med dvärgsjöhästar, bara undrar om någon sett dem i Sverige överhuvudtaget? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltmarcus Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 jag har sett en död,uppspolad minisjöhäst på land på västkusten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Är de verkligen lämpliga djur för ett akvarium? De är sällsynta och lär vara utomordentligt svårskötta med tanke på deras storlek och matvanor... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Hej!Är lite sugen att starta ett nano med dvärgsjöhästar, bara undrar om någon sett dem i Sverige överhuvudtaget?Jag har inte sett någon i en affär. Ja skulle vilja ha pygmesjöhäster.Misstämker att de flesta arter är fridlysta eller lever på områden som marina-nationalparker. Jag har även hört att dvärgsjöhästarna och pygme ibland är "knutna" till vissa koraller, ungefär som klovener till anemoner. Dom är dock sjukt snygga, tycker om de rosa arterna med "pluppar"(denise).Om någon av dessa arter skulle dyka upp på marknaden, vilket jag har extremt svårt att tro. Skulle jag ta ledigt från jobbet, bygga ett specialkar och satsa på uppfödning direkt.Hippocampus deniseHippocampus bargibantiBifogar lite bilder som inte vet vad jag pratar om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 27 juli 2007 Författare Dela Postat 27 juli 2007 Börjar fundera på om jag översatt fel eller något... de verkar ju vara ganska vanliga i USA om man följer trådarna på sjöhästforumet på rc, dock tror jag att de flesta är odlade så man kan ju tycka att de borde gå att få tag på odlade här i Europa också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Hej!Jag antar att du menar H. Zozterae? Dom finns inte att få tag på I Europa eftersom att dom inte får föras ut ur det område dom normalt lever i dvs mexicanska golfen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 27 juli 2007 Författare Dela Postat 27 juli 2007 Har inte kollat det latinska namnet, var mest nyfiken efter alla trådar på rc. Tror inte flickan stödjer ett stort akvarium till så då får sjöhästar stryka på foten helt enkelt. Tack för hjälpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Det finns kanske olika definitioner på dvärg-sjöhästar... de jag såg på Fillippinerna är nog för små för de flesta...Bilden är tagen utanför Moalboal, på ön Cebu i Fillippinerna. Korallen är kanske 50x50cm och ponnyn är nog knappt 1,5cm. De lever parvis och lämnar aldrig sin gorgonia..Hittar ni den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 27 juli 2007 Dela Postat 27 juli 2007 Kul bild. Såg också minisjöhästar på Bonaire när jag dök där. Samma beteende de lever på en gorgonia hela livet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Forsberg Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 jag kanske är trött Dykaren men jag kan inte se dom på din bild.Kanske jag behöver glasögon.MvhMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Bra jobbat Capote. Inte många som klarar det! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Såg på serien planet earth för några dagar sedan, där var det ett kort inslag om dessa hästar... tog ett tag innan man såg dem edit: nu hittade jag den på din bild också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Hmmm... är det bara jag som ser den andra? Tycker precis att det finns en till med samma grönaktiga ton och uppbyggnad. Kan detta stämma eller vill jag bara se en till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Dvärg och pygme är mig veterligen två olika saker. Eller är jag ute och cycklar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Dvärg och pygme är mig veterligen två olika saker. Eller är jag ute och cycklar?Jo de e minst två olika arter, snarare två släckten inom Hippocampus skulle jag gissa på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Du har nog rätt Mattias, det är alltid två i varje korall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 28 juli 2007 Dela Postat 28 juli 2007 Samuel, hur stora blir dessa dvärgsjöhästar som du vill ha och finns det ett vetenskapligt namn eller länk till dem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.