Gå till innehåll

Dvärgsjöhästar i Sverige?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är lite sugen att starta ett nano med dvärgsjöhästar, bara undrar om någon sett dem i Sverige överhuvudtaget?

Jag har inte sett någon i en affär.

Ja skulle vilja ha pygmesjöhäster.

Misstämker att de flesta arter är fridlysta eller lever på områden som marina-nationalparker.

Jag har även hört att dvärgsjöhästarna och pygme ibland är "knutna" till vissa koraller, ungefär som klovener till anemoner.

Dom är dock sjukt snygga, tycker om de rosa arterna med "pluppar"(denise).

Om någon av dessa arter skulle dyka upp på marknaden, vilket jag har extremt svårt att tro. Skulle jag ta ledigt från jobbet, bygga ett specialkar och satsa på uppfödning direkt.

Hippocampus denise

Hippocampus bargibanti

Bifogar lite bilder som inte vet vad jag pratar om.

post-2577-14468914259221_thumb.jpg

post-2577-1446891425938_thumb.jpg

post-2577-14468914259504_thumb.jpg

post-2577-14468914259576_thumb.jpg

post-2577-1446891425965_thumb.jpg

post-2577-1446891425971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar fundera på om jag översatt fel eller något... de verkar ju vara ganska vanliga i USA om man följer trådarna på sjöhästforumet på rc, dock tror jag att de flesta är odlade så man kan ju tycka att de borde gå att få tag på odlade här i Europa också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns kanske olika definitioner på dvärg-sjöhästar... de jag såg på Fillippinerna är nog för små för de flesta...

Bilden är tagen utanför Moalboal, på ön Cebu i Fillippinerna. Korallen är kanske 50x50cm och ponnyn är nog knappt 1,5cm. De lever parvis och lämnar aldrig sin gorgonia..

Hittar ni den?

IMG_0379.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...