Gå till innehåll

Återanvända vatten vid "dammsugning"?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Emellanåt vill jag suga upp massa skit och alger ur mitt kar. För att kunna göra det effektivt får man suga rätt mycket och jag har ingen större lust att göra så stora vattenbyten. Borde jag inte kunna suga ur en hink, filtrera detta vatten och hälla tillbaks det och sedan repetera detta ett par gånger?

Detta är alltså utöver de vatten byten om 10-20 l jag gör ca varannan vecka (110l kar).

Provade ett återanvändbart kaffefilter, men vattnet var tämligen brunt efter att ha gått igenom filtret (och nej, det har aldrig varit i närheten av kaffe).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sug ur skiten, låt vattnet stå så att skiten sjunker till botten och sug sedan över det rena vattnet. Men det är inget jag rekomenderar, det är nog en hel del skit som frigörs när man rör runt i tex sanden.

Om du har ett så litet akvarie som 110l borde du väl få ut det mesta om du byter säg 30l?

edit: om det nu växer så mycket alger och samlas så mycket skit att du inte hinner suga ut allt med ett vattenbyte i veckan så tycker jag du borde hitta orsaken till varför det är så mycket alger och skit istället för att bara suga ur det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en manuell slangpump från Biltema. Sen sätter jag en nylonstrumpa på utloppet och behöver sådeles inte ta ut nått vatten ur tanken. Suger upp vattnet på ena sidan och skickar ut vattnet på andra...sammtidigt som den samlar upp all skit! Kostade för övrigt 14kr (om jag minns rätt) och har varit otroligt mycket till användning både vid "dammsugning" och vid vattenbyten.

Typexempel på billigt men nästan ovärdeligt "akvarietillbehör" hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en manuell slangpump från Biltema. Sen sätter jag en nylonstrumpa på utloppet och behöver sådeles inte ta ut nått vatten ur tanken. Suger upp vattnet på ena sidan och skickar ut vattnet på andra...sammtidigt som den samlar upp all skit! Kostade för övrigt 14kr (om jag minns rätt) och har varit otroligt mycket till användning både vid "dammsugning" och vid vattenbyten.

Typexempel på billigt men nästan ovärdeligt "akvarietillbehör" hehe

Jag kör nått liknande, som en closed loop rätt ner i sumpen igen, efter filtreringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en manuell slangpump från Biltema. Sen sätter jag en nylonstrumpa på utloppet och behöver sådeles inte ta ut nått vatten ur tanken. Suger upp vattnet på ena sidan och skickar ut vattnet på andra...sammtidigt som den samlar upp all skit! Kostade för övrigt 14kr (om jag minns rätt) och har varit otroligt mycket till användning både vid "dammsugning" och vid vattenbyten.

Typexempel på billigt men nästan ovärdeligt "akvarietillbehör" hehe

Vad är det för slangpump du paratr om? Hittade inget under det namnet på biltema, men det var ju säkert för att den inte heter exakt så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent spontant tänker jag att det låter som ett utmärkt sätt att behålla fosfater, nitrater och annat smått och gott i karet........

Självklart stannar allt kvar i karet. Detta skulle i mitt fall inte ersätta vattenbyten utan vara ett kompliment då jag har en del alger etc som sitter rätt hårt så är det en hel del arbete (i tid) att få bort dem. Under den tid det tar att få bort dem skulle jag tömma karet helt på vatten om jag hela tiden suger bort skiten som jag får upp när jag bökar med det. Därav den ursprungliga frågan.

Jag är dock lite tveksam till om jag i slutändan kommer circulera vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hej,har du inget gammalt ytterfilter som står och skräpar,stoppa i lagom med vadd sen är det bara att starta och suga på, man sätt gärna en avskuren pet flaska eller liknande på slangen så det inte suger för kraftigt ,mvh stefan

Har du provat detta själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör också som Molin. Jag tar ett Eheim ytterfilter med skumplast och vadd i, varefter jag sätter ett rör med rowaphos e d. Till detta brukar jag koppla ett uv, för att ta död på ev parasiter och lösa algsporer. Har funkat perfekt hittills.

Men visst har man undrat ibland, om man bara frigör fosfat mm.. rowan hinner väl inte ta upp allt som forsar genom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...