Gå till innehåll

Rio Nanoskimmer


Rekommenderade inlägg

Köpte en sådan nyligen och testade den idag. Men den lät något otroligt. Inte direkt att jag skulle kunna ha den igång och kunna sova.

Råkade ha sönder keramikstaven i impellern, men satte i de två delarna i impeller ooch det kändes inte som det fanns något rum för vibrationer där.

Är den så högljudd i vanliga fall? Annars hur kan jag fixa den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur det är med just Rio men eheims pumpar brukar låta fördjävligt om man har av staven, dessutom så brukar det skada själva impellern om man kör utan stav en längre tid.

Det bästa vore att låta den stå tills du fixat en ny stav...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så kommer pumpen att låta om keramikaxeln är av, eftersom det inte längre finns något som centrerar impellern.

Det är bara att titta vad som händer med andra powerheads när bussningar torkar eller när glidytan mot keramikaxeln slitits ut - dom låter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men när jag satten i delarna av staven så kunde den ju inte röra sig något i sidled eller kunde vickas något...så jag tycker inte att det borde kunna uppstå några vibrationer där...

nej, har inte sett hur mycket de drar men det kan inte va mycket rätt liten motor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel: Kan garantera bättre resultat med en "Red Sea Air Lift" eller vad de heter. En vanlig syrestens skummare alltså. Har testat en sådan som på bilden, dock utan den biten som är på utloppet nere till vänster, men den hade dels en alldeles för liten skummarkopp, ca 0,2dl, och dels skummade den inte ordentligt, blev liksom ingen sprutt i den. Priset i detta fallet är helt befogat. man kommer inte så långt med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...