Gå till innehåll

Söt till salt, HUR?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett 400 liters juwel kar som jag vill göra om till ett saltvattensakvarium (FOWLR) Lite knappar och så. tänkte ha lite kejsare och kirurger och en drakfisk. Jag har lite funderingar runt allt och hoppa få lite tipps. jag funderar på att bygga sump under. Men vet inte säkert, e lite rädd för läckage. Hur säkert är det att borra i akvariet?Å speciellt i botten? Jag har även lite funderingar på hur jag ska rengöra akvariet det har varite lite medeciner och så i det. Vill inte att det sitter kvar någonstans och sätter sig i den levande stenen. Jag funderar även på vad jag ska ha för utrustning. Och hur stor skummare jag behöver . Jag tror jag kommer använda 4 t5.Det borde räcka då ja bara ska ha lite knappar och någon skivis kanske.Jag funderar på att ha drygt 100 kilo sten i. e det lagom? jag tänkte ha 2 toppar/berg i hörnen.Som sagt kom gärna med förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kanske överväga att försöka montera in 80 Wattare istället. 4 sådana och du kan välja fritt bland alla snygga koraller när lusten pockar på !

Sök lite på borrning så hittar du massa info om hur du gör. Alternativt så sök på dremmel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod det, jag inbillar mig bara att 80 Watt skulle få plats...

Är du helt bombis på att du inte vill ha någon halvsvårt/svårt så visst räcker 4*54 W.

Jag såg till mig själv och då brukar såna planer spricka på nolltid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har ett 400 liters juwel kar som jag vill göra om till ett saltvattensakvarium (FOWLR) Lite knappar och så. tänkte ha lite kejsare och kirurger och en drakfisk. Jag har lite funderingar runt allt och hoppa få lite tipps. jag funderar på att bygga sump under. Men vet inte säkert, e lite rädd för läckage. Hur säkert är det att borra i akvariet?Å speciellt i botten? Jag har även lite funderingar på hur jag ska rengöra akvariet det har varite lite medeciner och så i det. Vill inte att det sitter kvar någonstans och sätter sig i den levande stenen. Jag funderar även på vad jag ska ha för utrustning. Och hur stor skummare jag behöver . Jag tror jag kommer använda 4 t5.Det borde räcka då ja bara ska ha lite knappar och någon skivis kanske.Jag funderar på att ha drygt 100 kilo sten i. e det lagom? jag tänkte ha 2 toppar/berg i hörnen.Som sagt kom gärna med förslag.

Borrnin är säkert om fackman gör de. 40 till 50 kg sten räcker o hundra låter alldeles för mkt. 4 t5 or låter bra..då kan du även har stenkoraller o till o med sps. Rengöring med vatten bör räcka..tror inte siliconet släpper ifrån sej nåt men där e jag lite osäker. Drakfisk...tänk på att en sån belastar systemet o kan äta upp småfisk. skummarens kap står på produkten..välj en för minst 400 l förstås. Läs mkt..öka belastningen långsamt..va noga med att få fin sten..köp algätande djur som första djur..byt vatten...belys lite mindre i början...öka gradvis...o fråga om allt..men tro inte på allt o alla...hobbyn har många åsikter o till slut är de bara erfarenheten du själv skaffar dej som räknas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrnin är säkert om fackman gör de. 40 till 50 kg sten räcker o hundra låter alldeles för mkt. 4 t5 or låter bra..då kan du även har stenkoraller o till o med sps. Rengöring med vatten bör räcka..tror inte siliconet släpper ifrån sej nåt men där e jag lite osäker. Drakfisk...tänk på att en sån belastar systemet o kan äta upp småfisk. skummarens kap står på produkten..välj en för minst 400 l förstås. Läs mkt..öka belastningen långsamt..va noga med att få fin sten..köp algätande djur som första djur..byt vatten...belys lite mindre i början...öka gradvis...o fråga om allt..men tro inte på allt o alla...hobbyn har många åsikter o till slut är de bara erfarenheten du själv skaffar dej som räknas.

Nja, nog behöver du ha närmare 100kg sten till 400 liter, kommer se fjuttigt ut annars. 4*54w blir 0,5w/liter, måste ha sps:erna väldigt högt i så fall. Fast det funkar ju helt klart om du inte ska ha dom mest ljuskrävande korallerna. Skippa sumpen är mitt tips, köp en bra påhängsskummare så slipper du fippla med att borra osv. funkar lika bra ändå, och när du har fått ett snyggt rev kommer du inte tänka på att skummaren hänger där den hänger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ju till ochmed bli finare med lite sten kan jag tycka särskilt tillsammans med vit fin sand!...

exakt! Alltför många berg av sten har byggts..sen behöver ju stenen fria ytor för cirkulation. Jag tror 100 kg blir svårt att få snyggt...minimum är ju 1 kg per 10 liter vatten..dvs 40 kg. Så 50, 60 skulle jag nöjt mej med. De är verklien snyggt med fria ytor av vit sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi får väll se hur det blir med stenen. Det ska ju bli snyggt. Som sagt sten korallerna kommer få va i mitt andra akvarium. Det kan nog bli någon fisk i det nya som kommer plocka på korallerna. ag vill inte ha några begränsningar i mitt fisk val i det nya karet, förutom storleken naturligvis.jag funderar på att ha en skummare som är till 600-800 liter i men jag vet inte om det räcker? Jag hoppas att en bra skummare och mycket sten ska kunna göra att jag kanske inte behöver mer utrustning för att ha bra vatten. Tror ni att nitratfilter behövs? Jag vet att det beror på belastningen. Det kommer nog va ganska hög belastning på karet.

Varför inte sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod det, jag inbillar mig bara att 80 Watt skulle få plats...

Är du helt bombis på att du inte vill ha någon halvsvårt/svårt så visst räcker 4*54 W.

Jag såg till mig själv och då brukar såna planer spricka på nolltid :)

jag kör 8*54w t5 över min 720 l tank. å ja har inte haft några som helst bekymmer med några koraller än så länge.. ja kan istället säga att ja har fått bättre tillväxt sen ja bytte från 3*250w MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Markus!

Du har många funderingar och som du redan ser har inte alla samma uppfattning. Därför bör du ta saker så att du har möjlighet att pröva dig fram. Som exempel så köp 50 kg LS fördst och se hur mycket det blir. Sedan får du se hur mycket till du vill ha för att det ska bli snyggt i ditt kar. Jag har 65-70 kg skulle jag gissa och då tycker jag det redan då kan vara svårt att bygga som jag vill ha det.

Vad det gäller utrustning får man prova sig fram där med. Jag tillhör själv dem som bara började med pumpar, uv och skummare. Jag har i belysningsväg 5*54 W T5 och då har jag inte bra reflektorer heller och i mitt kar räcker det för att kunna ha SPS också. Så om du vill ha 4*54 till fich only så är det lugnt. Men ha tankarna på utveckling för det är inte bara Ove som har vidare drömmar som han vill förverkliga.

Personligen skulle jag bygga sump för att kunna gömma tekniken då det inte är det jag vill visa upp. Dessutom är det tystare om skummaren och pummpar sitter i ett skåp som man kan ljudisolera. Jag gissar att du så småning om vill ha automatisk påfyllning av osmosvatten och då ser det snyggare ut om det finns gömt hos sumpen.

Ett sista råd. Ta det lugnt och låt det ta tid så har du större möjligheter att undvika tankemissar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räcker skummare uv och nitratfilter till ett FOWLR? Naturligtvis pumpar med. Eller behövs fosfat och nitratfilter med?

Skummare skulle jag ha och ha ett som klarar tungbelastning för 5-600 liter.

UV beror på om du ska ha prickkänslig fisk.

Nitratfilter och fosfatfilter skulle inte jag ha till att börja med. Är möjligutveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi får väll se hur det blir med stenen. Det ska ju bli snyggt. Som sagt sten korallerna kommer få va i mitt andra akvarium. Det kan nog bli någon fisk i det nya som kommer plocka på korallerna. ag vill inte ha några begränsningar i mitt fisk val i det nya karet, förutom storleken naturligvis.jag funderar på att ha en skummare som är till 600-800 liter i men jag vet inte om det räcker? Jag hoppas att en bra skummare och mycket sten ska kunna göra att jag kanske inte behöver mer utrustning för att ha bra vatten. Tror ni att nitratfilter behövs? Jag vet att det beror på belastningen. Det kommer nog va ganska hög belastning på karet.

Varför inte sump?

"Sillens" tankar tycker jag är kloka. En sak kan nämnas. det är inte riktigt så kinkigt med koraller o kejsare som man lärde ut i början av hobbyn. De går att ha både stora o små kejsare, o en del fjärilsfiskar, tillsammans med koraller. En viss risk tar man, men oftast handlar de om att en enstaka korall blir lite störd av fiskarnas pickande, o därför inte utvecklas fullt ut,,,men värre än så blir de sällan. Jag skulle satsat på ett akvarium med både fisk o koraller av den sort du tycker om o är snygga. Att bara ha fisk är kul, men i längden tror jag du kommer sakna de liv sokm korallerna bidrar med. dessa gör att de ser ut som ett riktigt rev. 4 rör räcker gott för även sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...