Gå till innehåll

Red sea pro salt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Har ni erfarenheter av read seas PRO salt? Skall vara speciellt för osmosvatten, dvs med ett från början högre kh o framförallt calcium är tropic marines pro salt. De senare är jag skeptisk emot..låg calcium o kh halt från början. kräver tillsättning av tex biocalcium, eller bruk av kalkreaktor. Vidarre verkar ju biocalcium inte helt optimalt då detta höjer kh:t alltför lätt utan att calcium hänger med.

En till synes bra kombination borde vara Read seas PRO salt, o sen använda deras sk SUCCES CALC, som är en variant på tropic marines bio calcium. Success calc höjer kh o calcium samtidigt utan att störa jonbalans etc. Även där är de dock säkert så att kh:t stiger lite lättare än calcium och att därför krävs separat tillsättning av calcium så småningom. Men eftersom read seas pro salt från början innehåller mer calcium än tropic marines, så borde problemet bli mindre med read sea varianten.

Nån som provat detta salt? och/eller deras SUCCES CALC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte någon erfarenhet av Red Sea Pro saltet, men därimot det vanliga Red Sea saltet och det är jag inte nöjd med.

Det Red Sea saltet jag har kommer man inte upp i några normala värden för saltvatten om man inte tillsätter en hel del.

Men jag har läst lite att Pro versionen ska vara betydligt bättre.

Jag har dock ej sett detta salt någonstans, någon som vet om Pro versionen säljs i Sverige och i så fall var??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte någon erfarenhet av Red Sea Pro saltet, men därimot det vanliga Red Sea saltet och det är jag inte nöjd med.

Det Red Sea saltet jag har kommer man inte upp i några normala värden för saltvatten om man inte tillsätter en hel del.

Men jag har läst lite att Pro versionen ska vara betydligt bättre.

Jag har dock ej sett detta salt någonstans, någon som vet om Pro versionen säljs i Sverige och i så fall var??

proversionen kan man nog beställa från vilken zoohandlare som helst, som i sin tur saluförs av simontorp tror jag. jag är också nyfiken på deras sucess calc. jag läste nånstans att man kommer upp i 450 i calcium i nyblandat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara Red Seas vanliga salt och det slängde jag större delen av hinken med pga att alla värden var så låga (var tydligen anpassat til tyskt kranvatten).

Varför inte köra med ett märke som du vet fungerar tex Reef Crystal enriched som de flesta använder.

jo, kanske de...men de går inte komma ifrån att de där nya från read sea kan vara riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Måste försvara Red sea saltet lite (det vanliga och inte coral pro) Visst är Kalcium lågt, jag mätte när jag använde detta salt och värderna var 330mg/l . Inget problem egentligen, bara dosera några kapsyler kalciumklorid så är det problemet löst, samma med instant ocean. Red sea ett bra salt överlag. Magnesium var också bra i Red sea, 1350mg/l och kh på 8,2 inget silikat heller. Jag tror att det nya är ett mycket bra salt och priset verkar lågt också. Jag gillar TM pro reef bäst tätt följt av Reef crystal för det är de 2 märkena som jag ser ge bäst effekt på korallernas färgning efter vattenbyte men jag skulle kunna tänka mig att testa Red sea coral pro för att se, det blir till att köpa i Tyskland för imazo som är agenten i Sverige för detta salt har inte med coral pro i sin lista ännu. jag vill passa på att fråga om någon har testat Grotech saltet? Nöjda eller? har sneglat på det faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget problem egentligen, bara dosera några kapsyler kalciumklorid så är det problemet löst, samma med instant ocean.

Acuaro, några mer erfarenheter av Instant Ocean? Enligt dina erfarenheter behöver man boosta det med kalciumklorid för att få bra värde på kalcium. Jag har något som heter Corelife Bio-Active Calsium, är det något sådant du menar, duger det?

Anledning till att jag frågar är att jag just köpt en hink Instant ocean men inte börjat använda det ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag mailade till Simontorp som har Red Sea saker och undrade om de hade Saltet hemma eller om de hade tänkt att ta hem det.

Svaret jag fick var att de kunde ta hem det på test så att man kunde prova det.

Men jag misstänker att de vill nog ta hem mer än 1 spann med salt, (tror där är 22kg i en spann).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Red Sea Pro de först 3 månaderna och det fungerade utmärkt. ca kring 430 ppm och allkanitet mellan 6-7 dKH (4 mätningar)

MVH Lasse

Saltet verkar ju vara väldigt väl balanserat från början. va själv nyfiken på detta salt, men fick inte tag påde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...