Gå till innehåll

Akut fråga om högt Kh!


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hallå allesamman, har en lite akut fråga/problem som jag hoppas få hjälp med.

Jag tetade mitt vatten idag och allt var ok tills jag kom till Kh-testet. Jag använder Saliferts tester som jag tycker fungerar bra. I kvällens test visade sig Ca ligga på 480 och Kh på skyhöga 15,5! Tyckte det lät konstigt, så jag testade mitt osmosvatten och det höll över 10!

Finns det något man kan tillsätta så att Kh sänks? Eller om jag ska köpa ett nytt test de jag har går ut 2010-08.

Hjälp? :smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst, ej prövat själv, om en metod enligt bifogad länk: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9506/msg00040.html

Påverkar ju ph också, så den låter lite risky tycker jag.

Själv skulle jag nog byta vatten istället. Om din mätning var fel så gör ju det ingen skada att byta vatten, vilket ovanstående kan göra.

Min erfarenhet är att det är mest euphyllier som tar stryk av höga KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå allesamman, har en lite akut fråga/problem som jag hoppas få hjälp med.

Jag tetade mitt vatten idag och allt var ok tills jag kom till Kh-testet. Jag använder Saliferts tester som jag tycker fungerar bra. I kvällens test visade sig Ca ligga på 480 och Kh på skyhöga 15,5! Tyckte det lät konstigt, så jag testade mitt osmosvatten och det höll över 10!

Finns det något man kan tillsätta så att Kh sänks? Eller om jag ska köpa ett nytt test de jag har går ut 2010-08.

Hjälp? :smiley13:

Har Vellinge fortfarande skräpvatten ?? 10 efter osmosen är verkligen sjukt högt. Har du ingen kompis i närheten som får vatten någon annanstans ifrån ??

Eller är det rentav ett skakigt Saliferttest ?? Dom har tydligen haft problem med just KH-testet på senare tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vellinge får sedan 2001 eller så sitt vatten från samma källa som Malmö. Och när vi bodde där så hade jag inga problem. Ska ta med mig vatten hem från jobb i morgon och testa det också, eller det kanske inte går om man inte har saltvatten? Isf borde ju iofs inte mitt osmosvattentest inte ha funkat.

Har bytt 20 liter nu ikväll, ska byta mer i morgon och se om jag hinner köpa ett nytt test efter jobb. Mina Euphylier ser ut att må bra, dock har jag en Sarchopyton som inte har visat sina polyper på någon kväll nu. Jag har iofs ökat min belysning rätt så rejält sedan jag satte igång min 250W MH, ca 150W mer effekt nu än förut, så jag kan tänka mig att det ar något att göra med det, men då borde den ju ha gjort det redan från början tycker jag.

Läsvärd artikel Capote, tackar för den, men tror inte jag vågar mig in på syror...

Det enda jag tillsatt i form av tillsatser är TM Pro-Coral A-Elements, kan det höja Kh-värdet? Har tillsatt ca 0,5ml/100l vatten, dvs halva rekommenderade mängden.

Annars är det endast osmosvatten som kommer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vellinge får sedan 2001 eller så sitt vatten från samma källa som Malmö.

Jag har en växtakvariekompis som hade grymma problem med Vellingevatten år 2004...

Fast för din skulle så hoppas jag självklart att det har ändrats ! Som Stig påpekat så låter sänkningen du ser efter osmosen snarare som dåligt membran eller "trasiga" tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så olyckligt att jag sparar fel vatten ut från osmosen?? :smiley3::x Skulle bara fattas att det är på det viset... Tänkte inte så långt, kanske därför jag har fått en del brunalger i detta karet...

Jösses vad jag vill hem igen och testa! (bankar huvudet i skrivbordet upprepade gånger)

Tack för hjälpen iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bortser från sannolikheten att det är fel på testet, så är det vanligaste "felet" när det blir såna här mätvärden i burken, akvaristens idoga försök att korrigera pH och alkalinitet med diverse buffers och tillsatser, jag skulle mäta osmosvattnets ledningsförmåga och köpa nya tester med annat "batchdatum" än dom du har.

I övrigt bara vänta och låta akvariet vila tills värdena sjunker (har du nån hemgjord LS förresten?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet med Vellinges vatten uppstod i deras reningsverk, kom inte från vattentäkten. Vattnet förstörde många varmvattenblandare och dyl främst nere på näset, tror det var pga alldeles för hög kalkhalt. Har för mig att man fått ordning på det, men värdena kan ju fortfarande vara höga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu är jag lite förbryllad. Testa det jag fick för mig var slaskvatten, och då tog det bara två droppar innan vattnet i testet färgade om, dvs Kh landade på 0,6! Är detta möjligt eller är det testet som är helt åt skogen? Ska mäta silikat också för att ha någon referens. Han inte hem idag för att köpa ett nytt test, så jag får ta det i morgon om jag hinner i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en refaktometer som jag kört med sedan starten av min saltkarriär, och den är ok.

Mätte silikaten, den var knappt märkbar i karet och ännu mindre i kranen.

Får inte ihop det riktigt.

Kranvattnet har ingen silikat, men högt Kh.

Osmosvattnet har ingen silikat men extremt högt Kh.

Slaskvattnet har lite silikat men nästan ingen Kh alls.

Är det någon som kan få ut en ekvation som håller ur desa data??? För jag är helt ställd. Jag har Kh + Ph buffer som jag kan buffra upp Kh med, men är det den bästa lösningen?

Tack för all energi som läggs ner på mitt problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...