Gå till innehåll

Ls i hink?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

tropic marine bio-calcium ska jag börja blanda ut i mitt kar! och jag har problem med att fatta hur jag ska kunna räkna ut så jag blandar rätt mängd!

I med en pump omgående om du inte vill att stenen ska börja lukta avlopp.

Kolla med ett kalciumtest hur mycket ca du har och dosera därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steg 3. Då ska man fylla den andra sprutan till 1ml strecket och sedan droppa en droppe i taget och skaka om tills den blåa färgen försvinner.

det gick i 40 droppar innan test vattnet blev färglöst och det är kvar 0,30 ml i sprutan och listan slutar visa vid 0,50ml och det enligt listan är 300ca mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det gick i 40 droppar innan test vattnet blev färglöst och det är kvar 0,30 ml i sprutan och listan slutar visa vid 0,50ml och det enligt listan är 300ca mg/l
Det är inte så att antalet droppar har att göra med hur mycket kalcium det är i vattnet? Typ varje droppe är 20 mg Ca/liter?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken CA Mg/Liter har jag då?

burken med calcium pulvret säger att man skall räkna ut den totala vatten volymen på akvariet och att man sen ska räkna in eller om dom menar att man skall räkna bort volymen av levande sump eller ytter filter.

och att 1 sked höjer calcium halten med 28ppm på 5 gallons eller det vill säga 18 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

After the test sample becomes colorless, read the remaining amount of reagent C (ml)

in the syringe, reading from the bottom of the black rubber O-ring on the plunger.

The following table shows the calcium concentration (Ca) in mg/l which corresponds to the calcium in your test sample

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den klistrade tråden "Saltvattenskemi för Dummies" så finns det en PDF att ladda ner där du hittar följande länk: http://jdieck1.home.comcast.net/chemcalc.html

Där kan du fylla i vilken volym vaten du har, vilka värden du har samt vilka du eftersträvar. Därefter anger du vilken tillsats du har samt klickar på "Calculate".

Därefter visas den mängd vätska eller pulver som skall tillsättas och på vilket sätt.

OBS! VIKTIGT: Följ de anvisningar om vilken mängd och under vilken tidsperiod som du ska tillsätta tillsattserna. Ibland kan du tillsätta allt på en gång och ibland inte, utan kanske utspritt på 2 eller 3 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...