Gå till innehåll

Glasrosor


Chabo

Rekommenderade inlägg

Hej

Har nu äntligen kommit igång med mitt saltkar. Men har fått glasrosor. Har läst lite här och "hittat" pepparmintsräkan. Det låter som ett gott alternativ. Men hur ser den ut? Vad brukar priset ligga på och går det att ha endast ett exemplar och går de på något mer än glasrosorna?

Finns det någon annan varelse som är fientligt instälda till dessa rosor kanske?

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Acreichthys tomentosus som rensade karet på de glasrosor jag inte kunde nå i karet. Ca 30 glasroser spårlöst försvunna redan efter några dagar med denna fisken i karet. Den har aldrig rört någon korall.

En sådan http://www.starfish.ch/photos/fishes-Fische/filefishes-Feilenfische/Acreichthys-tomentosus3.jpg ? Inte vacker men inte många som har en av dessa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vinner inte några skönhetstävlingar men den är charmig. Det är min flickväns absoluta favoritfisk. Stenansiktet kallar hon den. Den är som en kameliont byter färg och smälter in i stenen. Alltid lika kul att försöka hitta den för den är alltid framme men döljer sig fruktansvärt bra i stenen. Jag köpte den pga att jag läst om den i en artikel i Coral Magazine där det togs upp att den effektivt betar glasrosor samt är revsäker. Veckan efter hittade jag den hos Ciklidleken som alltid brukar ha ett annorlunda sortiment av fisk. Kan bara tacka o buga för att Göran tar hem lite annat än det vanliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon spruta till hands??

då kan du blanda salt,varmvatten och någon syra och spruta in i dom. tror jag.

har läst något sånt på forumet.

Det finns en felöversättning här på brädan där det står typ citronsaft eller något liknande , det är kanske det du syftar på.

Annars är det vanligast att man sprutar varm vatten eller calciumhydroxid. Sätt en slangbit på sprutan så kommer man åt bra och lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är så här med "revsäker" diskussionen många gånger: om fiskarna matas ordentligt, så är dom definitivt mindre benägna att röra koraller och polyper, man måste komma ihåg att många revfiskar simmar omkring och äter "hela tiden" i naturligt tillstånd.

Kommer dom sedan i en burk där det snålmatas så har dom ju inte så mycket att välja på, än att ta det som finns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...