jonasroman Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Ja..en del diskussioner har skett med vilken metod som är bäst..eller minst dålig. Till slut kommer jag prova nån sorts balanserad metod, o byta vatten. Jag har predikat för störning av jonbalansen, o dess eventuella betydelsebetydelse, men jag tilltalas ändå av enkelheten o att slippa kalkreaktor o kalkvatten, så jag testar så får vi se.Hur har ni gjort praktiskt med behållare etc? Fauna marins manual beskriver att man skall blanda i 3 st 10 liters behållare! de blir ju ofantligt klumpigt. Visst kan jag räkna om o skaffa små en liters behållare eller nåt, men hur har ni gjort? allra helst vill jag inte hålla på o blanda själv....finns de inte färdiga små flaskor som man kan koppla direkt till ngr smarta doseringpumpar, o sen bara fylla på från ngr refillsatser till dessa flaskor, som då inte behöver va så stora. Tacksam hjälp i denna djungel.De enklaste är förstås att köra med biocalcium pulver rätt upp o ner, men skulle gärna vilja kunna styra varje enskild komponent bättre i de fall obalans uppstår. Citera
MattiasN Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 jag kör med 5l dunkar och Grotech doserpump, körde BioCalcium Liquid först eftersom jag tyckte det verkade klyddigt att blanda själv. Påfyllningspåsarna från Tropic Marine är bara att blanda med 5l vatten. Dock är BioCalcium Liquid bara Tropic Marines variant av balling och blir bra mycket dyrare än att köpa kemikalier och blanda själv. Numera kan man köpa Fauna Marines kemikalier i 4kg hinkar för en överkomlig peng (själv handlar jag från tys, men de finns även här hemma). Sen kompletterar jag med Preis mineralsalt. Dessutom kör jag med magnesium i tredje behållaren tillsammans med saltet. 5l dunkarna räcker för mig c:a 1 månad, jag doserar 160ml/dygn i mitt 720l kar, med måttlig mängd stenkoraller. Jag behöver inte balansera tillsatserna, utan det fukar bra med samma mängd av alla tre vätskorna, förrutom magnesium som inte förbrukas riktigt lika fort som resten så det doserar jag inte riktigt fullt Citera
jonasroman Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 jag kör med 5l dunkar och Grotech doserpump, körde BioCalcium Liquid först eftersom jag tyckte det verkade klyddigt att blanda själv. Påfyllningspåsarna från Tropic Marine är bara att blanda med 5l vatten. Dock är BioCalcium Liquid bara Tropic Marines variant av balling och blir bra mycket dyrare än att köpa kemikalier och blanda själv. Numera kan man köpa Fauna Marines kemikalier i 4kg hinkar för en överkomlig peng (själv handlar jag från tys, men de finns även här hemma). Sen kompletterar jag med Preis mineralsalt. Dessutom kör jag med magnesium i tredje behållaren tillsammans med saltet. 5l dunkarna räcker för mig c:a 1 månad, jag doserar 160ml/dygn i mitt 720l kar, med måttlig mängd stenkoraller. Jag behöver inte balansera tillsatserna, utan det fukar bra med samma mängd av alla tre vätskorna, förrutom magnesium som inte förbrukas riktigt lika fort som resten så det doserar jag inte riktigt fulltTack mattias för ett utförligt svar! Citera
MattiasN Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 förresten, Fauna Marine har spårämne gjorda för balling, tre olika flaskor som blandas i dunkarna, om man känner att det är något man vill tillföra. Själv kör jag med Ultra Min S och Ultra Organic, men inte blandat med ballingvätskorna utan på separata pumpar Citera
jonasroman Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 förresten, Fauna Marine har spårämne gjorda för balling, tre olika flaskor som blandas i dunkarna, om man känner att det är något man vill tillföra. Själv kör jag med Ultra Min S och Ultra Organic, men inte blandat med ballingvätskorna utan på separata pumpartm marines bio-calcium liquid...vad innehåller dessa. jag förstår att en innehåller calciumklorid o den andra natriumbikarbonat. är den tredje magnesiumsalt?? som vid fauna marines variant? Citera
jonasroman Postat 13 augusti 2007 Författare Postat 13 augusti 2007 kanske en väldigt dum fråga som ansluter till min förra. Den tredje behållaren när man kör TM liquid Bio calcium...innehåller den de så kallade natriumkloridfria saltet??? Men vad är ett natriumkloridfritt salt?? vad innehåller de?? i fauna marines variant är de väl magnesium i den tredje behållaren?? är de så alltså att fauna marine o TM inte kör samma i den där tredje behållaren. Är de TM som isåfall är mer rättrogen balling i o med de natriumkloridfria saltet. eller???? snälla...klargör detta ni som vet. Mest lutar de nog åt TM färdiga lösningar(vill ej blanda själv, i alla fall inte till o börja med), men vill veta exakt va de innehåller så jag verkligen fattat detta rätt. Citera
Ted Camenius Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 tm marines bio-calcium liquid...vad innehåller dessa. jag förstår att en innehåller calciumklorid o den andra natriumbikarbonat. är den tredje magnesiumsalt?? som vid fauna marines variant?Så har jag förstått det, vet ej exakt vad det innehåller men med C flaskan får jag till magnesiumhalten ialf. Citera
greger Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 I C-dunken, om man väljer att kalla den för det, blandar man Magnesiumchlorid och M-sulfat med osmosvatten.Nu pratar jag balling-light Citera
MattiasN Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 som jag förstod det så innehåller Bilo-calcium liquid samma saker som "traditionell" balling, dvs natriumklorid-fritt salt i terdje behållaren. Natriumklorid-fritt salt tillsätter man ju vid balling för att inte få jonobalans. Fauna Marines "balling light" är såvitt jag kan förstå balling, fast utan det natriumfria saltet, vilket gör att man utan vattenbyte får en jonobalans, som du diskuterat i andra trådar. Men det går alldeles utmärkt att blanda i natriumfritt salt och magnesium i behållaren tre och på så sätt undvika jonobalansen samtidigt som man tillsätter mg. Jag ser egentlig ingen anledning att hoppa över saltet i tredje behållaren, även om jag inte oroar mig så värst för jonobalansMen som jag skrev tidigare, det blir billigare att blanda själv än att köra med Tropic Marines färdiga vätskor eller pulverpåsar, och det är inte alls så svårt som det kanske först verkar (och med Tropic Marine så blir det ju ingen mg tillsats)! Citera
Jaken Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Har försökt googla lite vad det NaCl-fira saltet innehåller utan något riktigt resultat, innehåller "andra salter" men inte mer ingående än så.Men det går säkert att ställa en fråga på engelska här för den som killar kemiska formler och molvärden.Men som jag skrev tidigare, det blir billigare att blanda själv än att köra med Tropic Marines färdiga vätskor eller pulverpåsar, och det är inte alls så svårt som det kanske först verkar Håller med. En lite parentes, men numera så jobbar Hans-Werner Balling för Tropic Marine... Så ni kan ju själva gissa vad innehållet är i Tropic Marines färdiga vätskor.Han svarar på frågor balling här, så den som vill ha svar från proffsen kan ställa sin fråga där.Och vill man inte blanda kemikalier själv, vilket är ungeför lika svårt som att baka en sockerkaka så kan man självklart köpa färdigblandad smet ala "shake and bake". Men då får man också vara beredd på att betala lite mer.MarinAkvariet hade tidigare en handbok på svenska med formler Molaritet och rubbet på svenska man kunde ladda ner, hittar den inte på deras sida längre. Annars så finns massor av olika räknare att ta hjälp av .(tyska).Eller räkneprogram att ladda ner.Annars så är denna ganska omfattande för att dosera kemikalier av olika slag.Eller så finns denna superförenklade variant på balling med "dowflakes", för den som inte är så rädd för orena kemikalier. Jag rekomenderar inte att köra med orena kemikalier. men kolla video nr 7 på www.reefvideos.com. Här är ett ganska "fett" akvarium som exempel på att ballingmetoden funkar utmärkt även för SPS-kar. Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 I C-dunken, om man väljer att kalla den för det, blandar man Magnesiumchlorid och M-sulfat med osmosvatten.Nu pratar jag balling-lightmen vad innehåller TM "tredje" flaska?? tror inte den innehåller magnesium som fauna marines, utan bara natriumkloridfrott ssalt, för att eliminera den annars uppkomna natriumkloridackumulationen. Eller?? Ingen som vet? Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 som jag förstod det så innehåller Bilo-calcium liquid samma saker som "traditionell" balling, dvs natriumklorid-fritt salt i terdje behållaren. Natriumklorid-fritt salt tillsätter man ju vid balling för att inte få jonobalans. Fauna Marines "balling light" är såvitt jag kan förstå balling, fast utan det natriumfria saltet, vilket gör att man utan vattenbyte får en jonobalans, som du diskuterat i andra trådar. Men det går alldeles utmärkt att blanda i natriumfritt salt och magnesium i behållaren tre och på så sätt undvika jonobalansen samtidigt som man tillsätter mg. Jag ser egentlig ingen anledning att hoppa över saltet i tredje behållaren, även om jag inte oroar mig så värst för jonobalansMen som jag skrev tidigare, det blir billigare att blanda själv än att köra med Tropic Marines färdiga vätskor eller pulverpåsar, och det är inte alls så svårt som det kanske först verkar (och med Tropic Marine så blir det ju ingen mg tillsats)!Konstigt att faumna marin uteslutet de natriumklorid fria saltet.l de blir ju inte ett dugg mer komlicerat för de...de borde således vara en fördel med tm, där detta finns med från början. men visst...dyrare...jag vet. Men mitt kar blir bara på 200 l o jag kommer i alla fall i början ha en rätt låg kalk"turnover". Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Har försökt googla lite vad det NaCl-fira saltet innehåller utan något riktigt resultat, innehåller "andra salter" men inte mer ingående än så.Men det går säkert att ställa en fråga på engelska här för den som killar kemiska formler och molvärden.Håller med. En lite parentes, men numera så jobbar Hans-Werner Balling för Tropic Marine... Så ni kan ju själva gissa vad innehållet är i Tropic Marines färdiga vätskor.Han svarar på frågor balling här, så den som vill ha svar från proffsen kan ställa sin fråga där.Och vill man inte blanda kemikalier själv, vilket är ungeför lika svårt som att baka en sockerkaka så kan man självklart köpa färdigblandad smet ala "shake and bake". Men då får man också vara beredd på att betala lite mer.MarinAkvariet hade tidigare en handbok på svenska med formler Molaritet och rubbet på svenska man kunde ladda ner, hittar den inte på deras sida längre. Annars så finns massor av olika räknare att ta hjälp av .(tyska).Eller räkneprogram att ladda ner.Annars så är denna ganska omfattande för att dosera kemikalier av olika slag.Eller så finns denna superförenklade variant på balling med "dowflakes", för den som inte är så rädd för orena kemikalier. Jag rekomenderar inte att köra med orena kemikalier. men kolla video nr 7 på www.reefvideos.com. Här är ett ganska "fett" akvarium som exempel på att ballingmetoden funkar utmärkt även för SPS-kar.har du sett mina sockerkakor så förstår du varför jag överväger Tropic marines variant.... Citera
Ted Camenius Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 men vad innehåller TM "tredje" flaska?? tror inte den innehåller magnesium som fauna marines, utan bara natriumkloridfrott ssalt, för att eliminera den annars uppkomna natriumkloridackumulationen. Eller?? Ingen som vet?Den MÅSTE inehålla magnesium också så då mitt magnesium värde i akvariet sticker iväg om jag ökar på mängden av C vätskan. Håller jag upp några dagar med den så sjunker det snabbt. Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Den MÅSTE inehålla magnesium också så då mitt magnesium värde i akvariet sticker iväg om jag ökar på mängden av C vätskan. Håller jag upp några dagar med den så sjunker det snabbt.Okej...kan de va natriumkloridfritt salt o magnesium då?? Isåfall är de ju ytterligare ett plus framför fauna marines. Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Tack för goda svar hittills. de börjar klarna så smått, men har ett par funderingar till till ni som kan de här.Med Tm variant, o även grotecs lösningar, så kör man ju med äkta balling, dvs natriumkloridfritt salt i den "tredje" burken. I den kan man väl sätta till magnesium om man så vill dessutom, o kanske ingår detta redan i TM. Som jag fattat de så är ju tillsättandet av de NaCl fria saltets syfte att ta bort den annars obligata höjningen av Natriumklorid i akvariet. MEN för att detta skall funka måsta man ju ta bort motsvarande mängd vatten får akvariet! Vidare måste väl doseringen av de natriumkloridfria saltet alltid vara samma som flask 1 o 2, för att de skall gå ihop. Sen undrar jag om bikarbonatdoseringen, som väl måste vara samma som kalciumkloridflaskan för att jämvikt skall uppstå. Är de karbonatflaskan som styr kalciummängden eller är de kalkciumängden som styr karbonatdoserinen??Båda skall ju doseras samma, så vilken parameter skall styra doseringen. calcium eller kh??För att vara tydlig tar jag ett exempel på hur jag gissar de skall gå till, så får ni rätta mej:Först mäter man kalciumförbrukningen i akvariet. Utifrån den doserar man en viss mängd kalciumklorid, flaska 1. Denna mängd skall sen bli densamma för karbonatdoseringen(i normalfallet alltså, när vi har balans), flaska 2. Den tredje flaskan med natriumkloridfritt salt doseras exakt samma som flaska 1 o 2, o exakt samma mängd akvarievatten tas sen bort från akvariet. Då har man transporterat bort lika många natriumkloridjoner från akvariet som man tillfört med flaska 1 o 2, o ingen obalans har uppstått. Är detta rätt uppfattat?? Citera
MattiasN Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Man kan ju köpa Fauna Marines kemikalier och lägga till natriumfritt salt, de presenterar ju bara ett "recept" med baling light. Med Tropic Marine är det lite krångligare eftersom påsarna är färdig blandade.Vilken parameter som styr? Hos mig lägger sig både ca och kh bra, men vill jag höja något av dem som skulle jag öka doseringen på alla vätskor och isåfall acceptera en höjning av det andra värdet, men här pratar vi om små obetydliga förändringar tror jag. Ifall jag vill ha upp ca från 410 till 420 så höjs kh också men marginellt. Dock ska man se till att balansera värdena innan man sätter igång, sen funkar det nog att tillsätta lika mycket av vätskorna.När det gäller att ta ut vatten så räcker det nog för de flesta att skumma lite blötare eller att vid vattenbyte använda en lite lägre salthalt. Salthalten stiger inte så särskilt fort. Jag doserar 160ml av varje ballingvätska per dygn och skummaren drar ut minst så mycket. Bara att hålla lite kolla på salthalten (hm, när jag nu tänker på det så har jag nog inte kollat den på ett par månader.....)Jag är inte någon kemist direkt, kan inte så mycket om det här med kemikalier, joner osv, men det funkar utmärkt ändå och känns inte alls särskilt svårt. Citera
jonasroman Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Man kan ju köpa Fauna Marines kemikalier och lägga till natriumfritt salt, de presenterar ju bara ett "recept" med baling light. Med Tropic Marine är det lite krångligare eftersom påsarna är färdig blandade.Vilken parameter som styr? Hos mig lägger sig både ca och kh bra, men vill jag höja något av dem som skulle jag öka doseringen på alla vätskor och isåfall acceptera en höjning av det andra värdet, men här pratar vi om små obetydliga förändringar tror jag. Ifall jag vill ha upp ca från 410 till 420 så höjs kh också men marginellt. Dock ska man se till att balansera värdena innan man sätter igång, sen funkar det nog att tillsätta lika mycket av vätskorna.När det gäller att ta ut vatten så räcker det nog för de flesta att skumma lite blötare eller att vid vattenbyte använda en lite lägre salthalt. Salthalten stiger inte så särskilt fort. Jag doserar 160ml av varje ballingvätska per dygn och skummaren drar ut minst så mycket. Bara att hålla lite kolla på salthalten (hm, när jag nu tänker på det så har jag nog inte kollat den på ett par månader.....)Jag är inte någon kemist direkt, kan inte så mycket om det här med kemikalier, joner osv, men det funkar utmärkt ändå och känns inte alls särskilt svårt.Tack mattias..du verkar ha koll på detta..liet konstigt är de allt att dom kallar de balling light o att dom tatt bort mineralsaltet...blir ju inte precis mer komplicerat för de, så de är värt att kall de light för att man inte tillför saltet...men men...du gör nog helt rätt i att tillsätta detta salt så du får en fullvärdig balling. De va smart de där med skummaren...o praktiskt. först tänkte jag nämligen koppla en 4 e doseringspump som drar ur lika mkt vatten ur akvariet som de andra tillsätter..för att så att säga extrahera de extra nacl joner som bildas...men om skummaren kanske fixar en del av detta så är de nog enklare o göra som du säger...kolla salthalten o när den stiger bara ersätta lite akvarievatten med osmosvatten.Undrar fortfarande vad som ingår i den tredje TM vätskan. Ingen verkar veta säkert..står de inte på flaskan??Tack för svar än en gång!! jag kanske kommer fråga dej nåt mer om detta...hoppas de är ok. Citera
Triton Akvarium Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Idén med FaunaMarin`s balling light är att erbjuda en uppdaterad version av den klassiska Ballingmetoden, anpassad för "modern" akvaristik med on-line kalkylator på hemsidan och spårämnestillsatser anpassade till ballingvätskorna.För den som önskar köra Balling classic så tillhandahålls natriumfritt salt också i sortimentet.Mvh Leffe Citera
Scooby_doo Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 min personliga uppfattning är att Fauna Marins variant inte är direkt "modern".. tvärtom ett steg bakåt.. Dvs. att rekommendera kunder att byta 10% vatten varje vecka ersätter en del av syftet med balling. Då för många (beroende på förbrukning) det vattenbytet skulle räcka som tillförsel av spårämnen utan balling vätskorna. Man kan skippa alla olika reaktorer, doserpumpar, pulver mm och göra som man gjorde 'förr i tiden' med släpa på dunkar byta vatten ofta - inte direkt 'modernt' eller praktiskt i min mening.Det är det som jag menar är att detta går emot det 'moderna' med "underhållsfria" akvarier, och i min mening är det ofta (och onödigt) med byta 10% vatten om man redan ersätter förbrukade spårämnen via balling.Som referens, från http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php"To avoid accumulation it should be compensated by periodical water change (10% each week)."Tips: Tillsätt NaCl fritt salt i Fauna Marin eller vad ni kör med, bara ett pulver till att blanda ner när ni gör blandningarna. Sedan kan man spara mer än 50% på köpa balling preparaten tex Fauna Marin via internet från butiker i Tyskland gör det till en bra och hyfsat billig metod.~HenrikIdén med FaunaMarin`s balling light är att erbjuda en uppdaterad version av den klassiska Ballingmetoden, anpassad för "modern" akvaristik med on-line kalkylator på hemsidan och spårämnestillsatser anpassade till ballingvätskorna.För den som önskar köra Balling classic så tillhandahålls natriumfritt salt också i sortimentet.Mvh Leffe Citera
greger Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Att förespråka mindre vattenbyten tyckar jag isåfall är två steg bakåt, jag tror de flesta framstående akvarister är ense om att syftet med vattenbyten är att ersätta andra förbukade spårämnen och borttransport av föroreningar som inte förbrukas eller skummas bort.Bl.a antas "old tank syndrome" vara förknippat med för små vattenbytenAtt preparaten som säljs i påsar du pekar på är billigare , beror enligt Claude på FaunaMarin på att dessa har en lägre renhetsgrad - sk. teknisk renhetsgrad.Preparaten med parmaceutisk renhetsgrad kostar ungefär lika mycket - vill du komma riktigt billigt undan kan lantmännen säker erbjuda alternativ i säck riktigt billigt Citera
Scooby_doo Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 håller ej med om att det är 2 steg bakåt med förespråka mindre vattenbyten än 1 gång/vecka. då är alla framteg med 'ny' teknik i saltvattensakvaristiken ett steg bakåt då de ofta tillåter en stabilare och bättre miljö för fisk och korall utan mkt täta och regulbundna vattenbyten som skulle ge samma effekt tex sänka nitrat, och ersätta förbrukade spårämnen.Du menar att Fauna Marin preparaten som säljs i Tyskland i ej öppnade Fauna Marin förpackningar EJ är samma produkt och har sämre renhets än de som säljs i Sverige för mer än dubbla priset?~Henrikatt förespråka mindre vattenbyten tyckar jag isåfall är två steg bakåtAtt preparaten som säljs i påsar du pekar på är billigare , beror enligt Claude på FaunaMarin på att dessa har en lägre renhetsgrad - sk. teknisk renhetsgrad.Preparaten med parmaceutisk renhetsgrad kostar ungefär lika mycket - vill du komma riktigt billigt undan kan lantmännen säker erbjuda alternativ riktigt billigt Citera
greger Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Japp, enligt Claude Shuhmacher på FaunaMarin, så är de billigare preparaten av sk teknisk kvalitet, säljs oftast i plastpåsar 1 eller 4 kg.Kollar du med nåt av kem/läkemedelsbolagen,l så finns dessa preparat i starkt varierande prislägen beroende på renhetsgrad Citera
Scooby_doo Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Det är möjligt det gäller när det leverears i plastpåsar, jag menar 1KG Fauna Marin i i plastburk som ni på Triton med säljer :http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=38⊂=0&page=1Det är exakt dem som jag menar kosta under halva priset, är inte det samma produkt nu när vi pratar om samma förpackning?~Henrik Citera
jonasroman Postat 15 augusti 2007 Författare Postat 15 augusti 2007 Idén med FaunaMarin`s balling light är att erbjuda en uppdaterad version av den klassiska Ballingmetoden, anpassad för "modern" akvaristik med on-line kalkylator på hemsidan och spårämnestillsatser anpassade till ballingvätskorna.För den som önskar köra Balling classic så tillhandahålls natriumfritt salt också i sortimentet.Mvh LeffeLeffe..varför i herrans namn har dom uteslutit de natriumkloridfria saltet?? de är ju ändå tre vätskor så de blir ju ingen förenkling att ta bort detta, endast en försämring. Uppdaterad version?? förstår inte, verkar va en neddatering. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.