Gå till innehåll

Balling hjälp


jonasroman

Rekommenderade inlägg

min personliga uppfattning är att Fauna Marins variant inte är direkt "modern".. tvärtom ett steg bakåt.. Dvs. att rekommendera kunder att byta 10% vatten varje vecka ersätter en del av syftet med balling. Då för många (beroende på förbrukning) det vattenbytet skulle räcka som tillförsel av spårämnen utan balling vätskorna.

Man kan skippa alla olika reaktorer, doserpumpar, pulver mm och göra som man gjorde 'förr i tiden' med släpa på dunkar byta vatten ofta - inte direkt 'modernt' eller praktiskt i min mening.

Det är det som jag menar är att detta går emot det 'moderna' med "underhållsfria" akvarier, och i min mening är det ofta (och onödigt) med byta 10% vatten om man redan ersätter förbrukade spårämnen via balling.

Som referens, från http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

"To avoid accumulation it should be compensated by periodical water change (10% each week)."

Tips: Tillsätt NaCl fritt salt i Fauna Marin eller vad ni kör med, bara ett pulver till att blanda ner när ni gör blandningarna. Sedan kan man spara mer än 50% på köpa balling preparaten tex Fauna Marin via internet från butiker i Tyskland gör det till en bra och hyfsat billig metod.

~Henrik

Scoby doo: jag är helt på din linje...fattar inte varför fauna marin tagit bort nacl fri saltet. De är ju ändå tre burkar, ingen förenkling med att bort detta, o ingen uppdtareing utan tvärtom. Jag begär inte att triton skall kunna svara på de..de är ju inte deras fel..men man kan inte gärna gå ut med att de är en uppdaterad version när de är precis tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Att förespråka mindre vattenbyten tyckar jag isåfall är två steg bakåt, jag tror de flesta framstående akvarister är ense om att syftet med vattenbyten är att ersätta andra förbukade spårämnen och borttransport av föroreningar som inte förbrukas eller skummas bort.

Bl.a antas "old tank syndrome" vara förknippat med för små vattenbyten

Att preparaten som säljs i påsar du pekar på är billigare , beror enligt Claude på FaunaMarin på att dessa har en lägre renhetsgrad - sk. teknisk renhetsgrad.

Preparaten med parmaceutisk renhetsgrad kostar ungefär lika mycket - vill du komma riktigt billigt undan kan lantmännen säker erbjuda alternativ i säck riktigt billigt

Skilj på vattenbyten för att avlägsna natriunkloridöverskottet o vattenbyten av mer traditionella skäl. Vid den sk balling light går akvariet sakta mot ett saltinnehåll som i sin ände bara består av natriumklorid! Ända dit kommer man såklart aldrig, men för varje tillsats man gör ökar nettomängden natriumklorid o andra joner minskar i motsvarande grad. Balling light är en icke balanserad metod, precis som "tvåkomponents" metoden. dessa är förlegade metoder, o därför har ju balling uppfunnit sin metod, som ju är helt balanserad. Varför skapar då fauna marin en metod där man går tillbaka i utvecklingen tillbaka till tvåpartsmetoden?? För att förenkla säger dom! För de första är de ingen förenkling, eftersom man ändå behöver tre flaskor, för de andra har man exkluderat hela vitsen med balling som ju är att tillföra calcium o karbonater UTAN att få en ökning av natriumklorid. Sen detta med den "moderna online" kalkylatorn...ja..de är väl kanske inte så märkvärdigt o har ju inget med själva baling light att göra. oavsett metod kommer man ju styra sina doseringar efter förbrukning, så där har ju inte balling light kommit på nåt direkt.

vad gäller salter o dess kvalitet, är jag av samma åsikt som dej, att de skall vara av högsta kvalitet. Där skulle jag gärna betala lite mer för att säkerställa renheten. Som jag ser de finns bara TM o grotech som har bra färdiga lösningar, om man inte vill blanda själv. Om jag skall blanda själv blir de nog inte nån billig import...de vågar jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt det gäller när det leverears i plastpåsar, jag menar 1KG Fauna Marin i i plastburk som ni på Triton med säljer :

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=38⊂=0&page=1

Det är exakt dem som jag menar kosta under halva priset, är inte det samma produkt nu när vi pratar om samma förpackning?

~Henrik

scooby doo måste ha helt rätt här. de klart dom inte har olika salt i burkar som ser exakt likadana ut, komna från samma företag, ej öppnade. de där måste va en försäljarskröna greger. Kommer dom i "påsar" är en sak..men kommer dom i originalburkar som ej är öppnade...då tror jag definitivt scoby doo har helt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte att dom billigare varianterna levereras i plastburkarna, utan i påsar - även om bilderna på vebbsidan visar produkten i burk.

Men det vore naturligtvis intressant att veta.

Allt vi beställer från FM förpackas färskt till varje order - så valet med parmaceutisk renhetgrad är vårt - det finns alltid billiga produkter att tillgå men vi vill att FaunaMarin ska fungera som en kvalitetsmärkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte att dom billigare varianterna levereras i plastburkarna, utan i påsar - även om bilderna på vebbsidan visar produkten i burk.

Men det vore naturligtvis intressant att veta.

Allt vi beställer från FM förpackas färskt till varje order - så valet med parmaceutisk renhetgrad är vårt - det finns alltid billiga produkter att tillgå men vi vill att FaunaMarin ska fungera som en kvalitetsmärkning.

Ja..jag känner de nog tryggast att handla från en svensk nätbutik som eran. är alltså innne på "äkta" balling med TM tre liquid lösningar. Men vet ni vad dessa innehåller exakt. Är de äkta balling, dvs natriumkloridfritt salt i den tredje? Ingår de magnesium där också?? De står att man även tillsatt strontium o resterande 70 spårelemnt. Är dessa tillsatser i flaska 3?? o isåfall..är de rimliga mängder "ad modum Balling" så att jag inte kommer behöva pytsa i ngr stööre mängder strontium, jod o magnesium separat trots allt??. Ok..jag vet att de kan behövas nån enstaka gång om min förbrukning är stor, men i normalfallet alltså. tacksam om ni kan hjälpa mej med dessa produktfrågor, då TM hemsida ej svarar på detta, o dessvärre inte svar när jag mailat dom heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom 10% vattenbytena är något som FaunaMarin rekommenderar oavsett om man använder balling-light, ultralith eller någon annan metod, helt enkelt för att det visat sig ge mycket positiva resultat.

Balling light handlar inte om att man bara tagit bort det natriumfria saltet utan att det är tänkt som en mer användarvänlig metod än orginalet.

Och enligt faunaMarin är jonbalans-problemet försumbart om man använder deras system.

Men det natriumfria saltet finns som komplement vår butik, så även kompletta starterkit med doserpump till specialpris - så valet är ditt Jonas!

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom 10% vattenbytena är något som FaunaMarin rekommenderar oavsett om man använder balling-light, ultralith eller någon annan metod, helt enkelt för att det visat sig ge mycket positiva resultat.

Balling light handlar inte om att man bara tagit bort det natriumfria saltet utan att det är tänkt som en mer användarvänlig metod än orginalet.

Och enligt faunaMarin är jonbalans-problemet försumbart om man använder deras system.

Men det natriumfria saltet finns som komplement vår butik, så även kompletta starterkit med doserpump till specialpris - så valet är ditt Jonas!

/Leffe

Jo ja vet....de är bara konstigt med deras marknadsföring..de är ingen förenkling..man blandar ju själv, tre flaskor. Vari består förenklingen?? Nåväl, strun i de nu, jag väljer själv såklart. Vill ha en variant där natriumkloridfritt salt ingår. Om jag väljer fauna marines variant, o tillsätter natriumkloridfritt salt..hur mkt tillsätter jag då av detta?? för de står väl inte i deras manual eftersom de är utanför deras koncept? Pumparna skall jag i alla fall ha..de är vätskorna som jag är osäker på. TM verkar ju ha en mer färdig komplet lösning o dessutom fullvärdig balling...eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tolkar jag som det är exakt samma produkt vi pratar om, Fauna Marin i 1KG plastburk. Jag har beställt och vet att man får i platsburk EJ i plastpåse.

Sedan vad man kallar billigt eller ej kan diskuteras. Som referens betalar jag ca 50kr för 1KG Fauna Marin i plastburk.

~Henrik

jag tror inte att dom billigare varianterna levereras i plastburkarna, utan i påsar - även om bilderna på vebbsidan visar produkten i burk.

Men det vore naturligtvis intressant att veta.

Allt vi beställer från FM förpackas färskt till varje order - så valet med parmaceutisk renhetgrad är vårt - det finns alltid billiga produkter att tillgå men vi vill att FaunaMarin ska fungera som en kvalitetsmärkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tolkar jag som det är exakt samma produkt vi pratar om, Fauna Marin i 1KG plastburk. Jag har beställt och vet att man får i platsburk EJ i plastpåse.

Sedan vad man kallar billigt eller ej kan diskuteras. Som referens betalar jag ca 50kr för 1KG Fauna Marin i plastburk.

~Henrik

scooby doo: läs gärna mina tankar om priser o internethandel. Kontentan är väl att om butiker vädjar till oss att inte handla på internet, så får vi vädja till dom att hålla konkurenskraftiga priser. Till slut är de ju inte nån välgörenhet för någondera parter, utan en fråga om pengar i slutändan..för utan dessa ingen möjlighet att realisera sin hobby..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller priser så ligger faktiskt Triton på samma nivå som tyska webshopar på så gott som allt (åtminstone från Fauna Marine men jag tror så gott som allt övrigt oxå), utom just då ballingtillsatserna, detta tycker jag är starkt och övrigt handlar jag därför från Triton när jag har möjlighet.

Dessutom måste jag säga att jag väldigt gärna hade handlat levande därifrån oxå, om de inte legat så förbaskat långt bort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller priser så ligger faktiskt Triton på samma nivå som tyska webshopar på så gott som allt (åtminstone från Fauna Marine men jag tror så gott som allt övrigt oxå), utom just då ballingtillsatserna, detta tycker jag är starkt och övrigt handlar jag därför från Triton när jag har möjlighet.

Dessutom måste jag säga att jag väldigt gärna hade handlat levande därifrån oxå, om de inte legat så förbaskat långt bort!

Jag har också noterat med glädje att triton har bra priser!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, när det börjar diskuteras vilken butik som är bäst så har tråden definitivt avvikit från den ursprungliga frågan. Återgå till sakfrågan eller starta en ny diskussion någon annanstans (dock inte kring vilken butik som är bäst, dessa trådar spårar alltid ur).

Marknadsföring tas endast upp under "Annonsörer informerar". Starta en ny diskussion där om behov finnes.

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med följande recept och har inte märkt något negativt med det.

Doserar exakt samma mängd av alla 3 blandningarna (ca60ml/ dygn för tillfället), med IKS Vario3 pump.

Har inte bytt vatten på 2 månader, men kommer byta en skvätt snart. (inte för att jag tror det behövs men behöver suga upp lite skit ur sanden.)

Jag doserar oxå med FM Ultra organic och FM Ultra min's, manuellt då dessa inte kan blandas i ballingen, har funderat på att gå över till mineral lösningarna som kan blandas i ballingvätskorna, då slipper jag ytterligare en doserings procedur.

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

Dunk 2

4 liter osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat

Dunk3

4 liter osmosvatten

398g Magnesium Hexa Hydrat

50g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Samtliga produkter är från Fauna Marin utom det NaCl fria saltet som kommer från den omdiskuterade butiken i tråden, märke vet jag ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med följande recept och har inte märkt något negativt med det.

Doserar exakt samma mängd av alla 3 blandningarna (ca60ml/ dygn för tillfället), med IKS Vario3 pump.

Har inte bytt vatten på 2 månader, men kommer byta en skvätt snart. (inte för att jag tror det behövs men behöver suga upp lite skit ur sanden.)

Jag doserar oxå med FM Ultra organic och FM Ultra min's, manuellt då dessa inte kan blandas i ballingen, har funderat på att gå över till mineral lösningarna som kan blandas i ballingvätskorna, då slipper jag ytterligare en doserings procedur.

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

Dunk 2

4 liter osmosvatten

228g Natrium Hydroxid Carbonat

Dunk3

4 liter osmosvatten

398g Magnesium Hexa Hydrat

50g Magnesium Hepta Hydrat

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Samtliga produkter är från Fauna Marin utom det NaCl fria saltet som kommer från den omdiskuterade butiken i tråden, märke vet jag ej.

Hur räknar du ut hur mkt nacl fritt salt du skall tillsätta i dunk 3. finns de nån formel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Marinakvariet "Kemhandbok":

En effektiv metod att tillsätta kalcium då kalciumkloriden ger ett relativt

stort tillskott av kalcium. För att balansera tillskottet av kalcium tillsätter

man natriumvätekarbonat. Som restprodukt erhålls Na+ och Cl- (koksalt).

För att den procentuella andelen Na+ och Cl- inte ska bli för stor

(saltobalans) tillsätter man NaCl-fritt salt som kompensation. Detta

innebär att salthalten i akvariet långsamt kommer att stiga. Därför får

man kontrollera och justera salthalten med jämna mellanrum.

Under förutsättning att kemikalierna är 100% rena gäller följande

mängder för att balansera tillsättningen.

CaCl2 2H2O 66 g

NaHCO3 76 g

NaCl-fritt salt 23 g

(ovanstående mängder höjer kalciumhalten i ett 500 liters akvarium med

ca 36 mg/l)

Finns olika räknare med som räknar ut förhållandet av vad du behöver som tar med NaCl fritt salt:

http://archiv.korallenriff.de/balling_stefanott.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att det är olika priser i olika butiker för exakt samma vara är ingen hemlighet, och inte vad detta handlade om från början.

Jag har redan poängterat att jag tycker Fauna Marins Balling light inte är ngn förbättring mot andra 'vanliga' balling. Samma sak med annat namn som gäller många andra märken med, och man markandsför på olika sätt.

Det som jag tycker däremot är anmärkningvärt, är att det ska vara kvalitets-skillnad på Fauna Marins produkter beroende på om man får det i burk eller plastpåse?!?

Det är inget som upplyses om på Fauna Marins hemsida, där det enbart står:

"FAUNA MARIN sticks to its principles: best results obtained by purest chemicals."

Möjligt jag missat om det står ngn stans?, säg isåfall till!.

Annars tycker jag det dåligt av Fauna Marin om de säljer produkter av olika kvalitet i förpackningar med samma namn. I mina ögon sänker det trovärdigheten på Fauna Marin om detta skulle vara korrekt.

Kan nämnas att jag själv aldrig fått kemikalierna i plastpåse bara i burk, trots jag provat olika butiker i och länder.

~Henrik

Japp, enligt Claude Shuhmacher på FaunaMarin, så är de billigare preparaten av sk teknisk kvalitet, säljs oftast i plastpåsar 1 eller 4 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Scooby,

plastburken är också "tillval", preparaten av teknisk renhetsgrad väljs för att pressa priset, och då brukar man ju inte vilja kosta på burken heller - men som sagt det är beställarens val.

Om du hittar samma kvalitet till ett lägre pris, så är det ju naturligtvis upp till dig var du vill handla.

Balling är ju en vedertagen metod. att olika aktörer väljer att kalla den något annat, har säkert mer med varumärkes-skydd att göra än något annat.

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Marinakvariet "Kemhandbok":

En effektiv metod att tillsätta kalcium då kalciumkloriden ger ett relativt

stort tillskott av kalcium. För att balansera tillskottet av kalcium tillsätter

man natriumvätekarbonat. Som restprodukt erhålls Na+ och Cl- (koksalt).

För att den procentuella andelen Na+ och Cl- inte ska bli för stor

(saltobalans) tillsätter man NaCl-fritt salt som kompensation. Detta

innebär att salthalten i akvariet långsamt kommer att stiga. Därför får

man kontrollera och justera salthalten med jämna mellanrum.

Under förutsättning att kemikalierna är 100% rena gäller följande

mängder för att balansera tillsättningen.

CaCl2 2H2O 66 g

NaHCO3 76 g

NaCl-fritt salt 23 g

(ovanstående mängder höjer kalciumhalten i ett 500 liters akvarium med

ca 36 mg/l)

Finns olika räknare med som räknar ut förhållandet av vad du behöver som tar med NaCl fritt salt:

http://archiv.korallenriff.de/balling_stefanott.html

~Henrik

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur räknar du ut hur mkt nacl fritt salt du skall tillsätta i dunk 3. finns de nån formel?

Jag kör med receptet som står på burkarna, lite udda är ju att dom har med mineralsaltet i receptet på burken, trotts att dom rekommenderar att köra utan.

Dom där räknarna är väl om man vill höja ca eller mg?

Om man inte vill höja utan bara hålla stabil nivå, någon som har en räknare till det?

Mata in mängden vatten i karet och förbrukning av ca/mg och därifrån få fram ett recept/antal ml som ska doseras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räknarna är till för tex höja Ca och har med NACl fritt salt också.

För hålla stabil nivå, så är det bara följa det som står på burken som du rekommenderade. För veta förhållandet mellan de andra kemikalierna, se inlägget ovan som var klippt från Marinakvariet som är samma sak.

Dvs följ recepten och dosera och mät tills ni hittat eran förbrukning.

~Henrik

Jag kör med receptet som står på burkarna, lite udda är ju att dom har med mineralsaltet i receptet på burken, trotts att dom rekommenderar att köra utan.

Dom där räknarna är väl om man vill höja ca eller mg?

Om man inte vill höja utan bara hålla stabil nivå, någon som har en räknare till det?

Mata in mängden vatten i karet och förbrukning av ca/mg och därifrån få fram ett recept/antal ml som ska doseras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Marinakvariet "Kemhandbok":

En effektiv metod att tillsätta kalcium då kalciumkloriden ger ett relativt

stort tillskott av kalcium. För att balansera tillskottet av kalcium tillsätter

man natriumvätekarbonat. Som restprodukt erhålls Na+ och Cl- (koksalt).

För att den procentuella andelen Na+ och Cl- inte ska bli för stor

(saltobalans) tillsätter man NaCl-fritt salt som kompensation. Detta

innebär att salthalten i akvariet långsamt kommer att stiga. Därför får

man kontrollera och justera salthalten med jämna mellanrum.

Under förutsättning att kemikalierna är 100% rena gäller följande

mängder för att balansera tillsättningen.

CaCl2 2H2O 66 g

NaHCO3 76 g

NaCl-fritt salt 23 g

(ovanstående mängder höjer kalciumhalten i ett 500 liters akvarium med

ca 36 mg/l)

Finns olika räknare med som räknar ut förhållandet av vad du behöver som tar med NaCl fritt salt:

http://archiv.korallenriff.de/balling_stefanott.html

~Henrik

henrik: derra recept från marinakvariet, vilken vattenmängd avses dessa mängder att lösas is?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, Marinakvariet tycker man ska lösa ovanstående recept i 5 liter vatten.

Men vattenmängden bestämmer du egentligen helt själv, så länge det inte blir mättat. Blanda det i 10 liter så får du en svagare lösning bara, blanda i mindre än fem och få en starkare och farligare lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, Marinakvariet tycker man ska lösa ovanstående recept i 5 liter vatten.

Men vattenmängden bestämmer du egentligen helt själv, så länge det inte blir mättat. Blanda det i 10 liter så får du en svagare lösning bara, blanda i mindre än fem och få en starkare och farligare lösning.

jag förstår..de är ju proprtionerna som är de viktiga för att få balansen. Men hur mkt kan man lösa, vad är den minsta vattenmängden för de mått som angivits? Kommer ha 3 st 1 litersbehållare, får inte plats med mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väll sno tre dropp-påsar på jobbet Jonas och hänga i taket, så sparar du plats.

Vet ej minsta vattenmängd det går att lösa i är. Jag är tyvär inte så kunnig i kemiformlernas underbara värld.

Du borde väll kunna räkna ut i hur liter vatten det måste vara för att fortfarande lösa sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...