Gå till innehåll

Vår Midas dog!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi matade nyss fiskarna då plötsligt våran midas-blenid kränger och krumbuktar sig. Den sjunker ner mot bottnen med krampaktiga rörelser och mörkt huvud.

Sen låg den på bottnen och andades sporadiskt och gjorde några ryck då andra fiskar nuddade den. Efter 10min var den död!

Vatusan hände!? Den har inte visat några tecken på att må dåligt förut, och inte heller nått annat i karet som verkar illa.

Någon som vart med om något liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen egentlig aning men ett kanske....matning sa du, torrfoder eller?

Kanske den stoppade i sej en redigt stor tugga och kvävdes? Ja vet, långsökt men.

Om den nu var frisk innan så kanske det e en förklaring. Har aldrig hört talas om det innan, vet inte ens om det går.

Du får obducera den och sitter det en stor vetebulle i munnen/gälarna/halsen så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon anemon som kan ha bränt din midas eller någon giftig fisk som kan ha stuckit den?

Jag har sett fiskar som bränt sig på en anemon uppföra sig som du skrev, men efter att ha varit paralyserade någon kvart har de mirakulöst vaknat till liv igen, men simmade som fyllon ett bra tag efter återuppståndelsen innan de återhämtade sig helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi matade med flingfoder.

Såvitt jag vet har vi inga brännande koraller. Förvisso en fire-coral, men den står på bottnen och midasen kom uppifrån.

En tänkbar möjlighet är om den jagat efter en bit mat in i streamern och blivit träffad av propellern. Den kom i full fart från det hållet innan den plötsligt krumbuktade sig och sjönk. Men det hade inga synliga skador förutom att "bröstfenorna" stod rakt ut från kroppen.

Synd på en sån fin fisk. Lär få bli en ny midas efter flytten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi matade nyss fiskarna då plötsligt våran midas-blenid kränger och krumbuktar sig. Den sjunker ner mot bottnen med krampaktiga rörelser och mörkt huvud.

Sen låg den på bottnen och andades sporadiskt och gjorde några ryck då andra fiskar nuddade den. Efter 10min var den död!

Vatusan hände!? Den har inte visat några tecken på att må dåligt förut, och inte heller nått annat i karet som verkar illa.

Någon som vart med om något liknande?

Beklagar! Akut hjärtinfarkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...