Gå till innehåll

From scratch 260L + sump


Olausson

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar. Nu sätter projektet igång på riktigt.

Var idag hemma hos DaTrucka (Marko) och fick mig en 3 timmar lång instruktion på i princip allt ett akvarium behöver, dock finns det så oändligt mycket mer jag behöver lära mig.

När jag kom hem satte jag mig å rita å räkna. Har fått fram ett akvarium på ca 260l. Skall till detta bygga en sump. så stor som min möbel tillåter.

Har hittills fått lite koll på sketchup och lyckats rita akvarium, en del av vårt vardagsrum samt en del av bokhyllan. Detta för att illustrera hur det kommer se ut. Akvariet är långt ifrån klart, skall komplettera med ytavrinning m.m. Tar tid då jag vill göra allt i de verkliga dimensionerna....

Skall nu försöka bifoga bilden. Imorgon skall jag börja rita på möbeln

post-3324-14468914313247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt över akvariebygget aning. Har somsagt byggt ett akvarie tidigare, dock längesedan. Läste runt på forumet och hittade trådar där svårigheter med hållfastheten beskrevs. Är inte heller helt hundra på att jag klarar av göra ett bra akvarium (kanske dumt att börja med ett hörnakvarie?) Skall dock bygga en egen sump.

Därför funderar jag på att beställa tanken istället. Fick just ett prisförslag av majorna glas för mitt 270l hörnakvarie för 3500kr.

Är det någon som har en uppfattning av vad glas kan kosta till ett 270l hörnakvariemed 8mm tjockt glas? se bilden ovan för designen

Har någon en uppfattning om det är lämpligt att bygga ett eget hörnakvarium? skulle kunna bygga sumpen först så jag får in tekniken, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog köpt karet och limmat sumpen själv. Det är svårt att få snygga fogar om man inte är en van glaslimmare. Och man vill ha snygga och framförallt hållbara fogar när det handlar om ens visningskar. Har du kollat på beganatmarknaden?

Säljs en del akvarier på blocket osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saken är den att det är ganska snava gränser på måtten samtidigt som jag vill ha så många liter som möjligt. Därför passar ett hembygge bäst. Plus att jag tycker det skulle vara grymt roligt att genomföra detta projekt.

Kollade ett Juwel akvarium Trigon 350.

Måtten på detta kar är 87cm djup och bred, 123 cm på diagonalen, och 65cm hög. Karet har böjd framruta vilket ökar volymen något.

Det jag har undringar på är hur dom får i 350l vatten i detta kar. Om det inte varit en böjd framruta hade det fått plats 0.87*0.87*0.65/2 =246l skulle det då p.g.a den böjda rutan få plats över 100 extra liter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att planerna börjar ta fart på allvar.

Jag hade köpt ett kar å limmat sump själv.

Har du plats för trigonen så kör på den, ett riktigt snyggt kar. Nackdelen är ju att då får du lämna in för borrning alternativt borra själv, ljushuven måste ju oxå moddas för att få in mer lyse i framtiden.

Ett mått beställt kar kan du be dom borra redan vid limning, och tom limma dit en avrinningsbox. Men där måste du bygga allt själv vad gäller möbel å ljushuv mm.

Som jag sa när du var på besök, men det tål att upprepas, ta det lungt och ha tålamod, tänk till en extra gång. Så ska du se att det kommer bli hur bra som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering på hur bygget fortskrider.

Var på Mallorca förra veckan, passade på att dyka och besöka "Marine Land"... massor av inspiration.

Sitter i sketchup och måtbestämmer mäter beräknar på hur möbeln skall vara utformad, har underdelen klar, har bestämt måtten på sumpen och håller på att konstruera överdelen (Inget i verkligheten än dock)

Skall beställa ett akvarium från en glasmästare i Lysekil, fick prisexempel på runt 2500-3000 kr då borrar han det också, har inte frågat om ytavrinning än.

Några frågetecken som dykt upp.

1: Hur lång ytavrinning är lämplig att ha då karet är på ca 260l. Samt hur långt under kanten övre kanten på akvariet skulle ni rekommendera att den sitter?

2: Sumpen som står under akvariet, vilket underlag har ni till denna? bygger ni en liten box så vatten inte kan rinna ut? är det mycket vattenspill därunder?

3: Hur mycket avstånd är att rekomendera mellan sumpens överkant och undersidan av akvariemöbeln (den ytan man kan sticka in huvudet i för att se ner i sumpen)?

4: På bild nummer 4 syns sumpens konstruktion: är det någon som har tips på hur ni skulle fördela ytan i denna, tänkte få plat med ett refugium också. Måtten är 55 lång *30 djup *35 hög +(triangeln) 55 lång* 27,5djup* 35 hög. Detta ger en sump på max 84l.

Skulle kunna öka volymen något om detta är nödvändigt, vad anser ni större sump??

Kom inte på fler frågor nu, men det kommer!!

Bild 1, akvarium med tänkt ytavrinningsbox, borrar hål i sidan och drar röret på utsidan.

Bild 2, underdelen av möbeln. Så gott som färdiggjord

Bild 3, akvarium och sump på plats skall bearbeta färdigt hur överdelen skall byggas

Bild 4, Sumpen

post-3324-14468914336852_thumb.jpg

post-3324-1446891433698_thumb.jpg

post-3324-14468914337108_thumb.jpg

post-3324-14468914337225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ca 4cm från underkant på akvariets topp

hmm Borra i botten istället så slipper du toalett rinnande ljudet. Har själv utv. rör å det är ett rinnande ljud.

3st hål 2st för ner och ett retur 2st 32mm rör och ett 20mm

Obs bygg ej överdelen för stor är lätt att det blir mer blickfång mot denna än karet i sig.

Har sett massor av byggnationer med detta i mitt tycke helt fel.

Skippa du Refugiumet å kör en ren sump och en osmosvatten del

Ladda upp sketchup filen så kan jag visa hur "Min" ide för sump kan se ut ;)

Vad skall du ha för skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar:

2: Jag har bygget en "box" av MDF-skivor som jag sedan målat, målat med fuktspärr, och sedan målat och lackat igen, allt för att det inte ska tränga in vatten. Vatten blir det antingen av stänk eller att man spiller när man mekar med utrustningen, eller kanske när man fyller på osmosvatten. Se då till att vatten som skvätter utanför kan rinna ut framför sumpen och inte ligger kvar bakom.

3: Det beror helt på vilken utrustning du tänkt att ha, och då främst vilken skummare du tänkt dig. Bäst är om du först bestämmer dig för en skummare, och sedan bestämmer måtten på sumpen. Du måste bekvämt kunna lyfta ur skummarkoppen, och gärna också kunna lyfta ur hela skummaren också vid behov. Valet av returpump spelar också in, dvs om den ska vara i eller utanför sumpen.

4: Jag är helt enig med Christian, skippa refugiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har undringar på är hur dom får i 350l vatten i detta kar. Om det inte varit en böjd framruta hade det fått plats 0.87*0.87*0.65/2 =246l skulle det då p.g.a den böjda rutan få plats över 100 extra liter??

Är karet en perfekt kvartscirkel (som en tårtbit) rymmer det: Basen (8,7dm ^2 * 3,14) * höjden (6,5 dm) / 4 = 386 kubikdecimeter/liter, så det är nog inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till som jag reflekterade över: Jag skulle nog ta bort de vertikala reglarna som går bakom karet och bär upp din överdel. Om du istället låter ställningen sluta under karet (med en skiva på toppen, förstås), så kan du istället fästa en överdel i väggen. Om du tar bort reglarna kan du ställa karet lite närmare väggen, kanske med bara 2 cm marginal så att du kan dra ev. elkablar bakom. Då "vinner" du ytterligare lite volym i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av Wrang

hmm Borra i botten istället så slipper du toalett rinnande ljudet. Har själv utv. rör å det är ett rinnande ljud.

3st hål 2st för ner och ett retur 2st 32mm rör och ett 20mm

Hur menar du då, 2 hål ner till sumpen? är detta för att öka mängden vatten som flyter ner eller finns det en teknisk anledning?

Är ljudet så högt? trodde detta kunde dämpas med lite svängar m.m., men kanske bättre att borra upp botten istället.

Tänkte även dra returröret på utsidan men kan lika gärna dra även det genom akvariet om det redan går 2 rör där.

Ursprungligen postat av Wrang

Skippa du Refugiumet å kör en ren sump och en osmosvatten del

Tänkte ha automatisk påfyllning med flotör m.m. och därmed slippa mycket spill med vatten, osmosen hamnar då på toaletten.

Bifogar Sumpen och akvariet, rita gärna ut hur du tänker Christian, tack för hjälpen

Ursprungligen postat av Vargklo

Vatten blir det antingen av stänk eller att man spiller när man mekar med utrustningen, eller kanske när man fyller på osmosvatten. Se då till att vatten som skvätter utanför kan rinna ut framför sumpen och inte ligger kvar bakom.

Hur skall jag få fram vattnet? skall jag ha en liten lutning, känns farligt med ca 80 liter vatten i sumpen. Men det e klart, man vill inte ha massa vatten liggandes bakom sumpen.
3: Ursprungligen postat av Vargklo

Det beror helt på vilken utrustning du tänkt att ha, och då främst vilken skummare du tänkt dig. Bäst är om du först bestämmer dig för en skummare, och sedan bestämmer måtten på sumpen. Du måste bekvämt kunna lyfta ur skummarkoppen, och gärna också kunna lyfta ur hela skummaren också vid behov. Valet av returpump spelar också in, dvs om den ska vara i eller utanför sumpen.

Pumpen hade jag tänkt att ha i sumpen, trots att detta kan ge temperaturproblem på sommaren.

Angående skummaren som jag nu förstår är avgörande för storleken på min sump så har jag läst runt i olika forum men inte kommit fram till vilken modell jag är intresserad av. den skall dock stå i sumpen. Jag vet inte om jag vill ha en innbygd pump i den eller inte, antar att jag kan dra vatten från returen direkt in i skummaren eller?

Jag vill jätte gärna ha tips på lämpliga skummare, är det att rekommendera att köpa dessa begagnade eller är det "brand new" som gäller?

Ursprungligen postat av Vargklo

En sak till som jag reflekterade över: Jag skulle nog ta bort de vertikala reglarna som går bakom karet och bär upp din överdel. Om du istället låter ställningen sluta under karet (med en skiva på toppen, förstås), så kan du istället fästa en överdel i väggen. Om du tar bort reglarna kan du ställa karet lite närmare väggen, kanske med bara 2 cm marginal så att du kan dra ev. elkablar bakom. Då "vinner" du ytterligare lite volym i karet.

Har tänkt på vilka möjligheter jag har med överdelen. Det är mycket sant att lite extra volym skulle sitta fint och det är mycket begränsat med utrymme i hörnet. Dock bor jag i en lägenhet och är inte jättesugen på att borra fast överdelen i väggen men det är ett alternativ. En annan tanke är att lägga överdelen direkt på som ett lock eftersom jag endast skall ha armaturen där. Tyckte dock det skulle bli snyggare att ha ett skåp över akvariet. Tänkte hänga upp armaturen i taket på överdelen så att denna går att flytta upp och ner vilket gör det lätt att fixa i akvariet när det behövs.

Blev en sjukt lång post.... Är tacksam för alla svar och hjälp jag får. Skall kolla lite mer på skummare nu

SUMP.skp

Akvarium.skp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall jag få fram vattnet? skall jag ha en liten lutning, känns farligt med ca 80 liter vatten i sumpen. Men det e klart, man vill inte ha massa vatten liggandes bakom sumpen.

Pumpen hade jag tänkt att ha i sumpen, trots att detta kan ge temperaturproblem på sommaren.

Angående skummaren som jag nu förstår är avgörande för storleken på min sump så har jag läst runt i olika forum men inte kommit fram till vilken modell jag är intresserad av. den skall dock stå i sumpen. Jag vet inte om jag vill ha en innbygd pump i den eller inte, antar att jag kan dra vatten från returen direkt in i skummaren eller?

Jag vill jätte gärna ha tips på lämpliga skummare, är det att rekommendera att köpa dessa begagnade eller är det "brand new" som gäller?

Vad gäller vatten bakom/runt sumpen rekommenderar jag att du antingen har någon form av "plasttrall" under sumpen, eller i enklaste fall frigolit där du gör några "kanaler". Lutning på golvet i sumputrymmet vore i och för sig att föredra, men kan ge en mängd praktiska problem, då du ju vill att själva sumpen står i våg. Men detta är inget problem som ska överdrivas, var inte alltför bekymrad för detta.

Beträffande skummare ska du absolut bestämma dig för skummaren först. Sedan är det också bra om du skaffar hem den också¨, eller i varje fall får "klämma och känna" på en modell. Då blir det enklare att förstå t.ex. i vilket vattendjup den ska stå och hur du vill mata den. Kolla på trådar i forumet som avhandlar skummare efter tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt och en Deltec MC500 eller MCE600 skulle antagligen passa mina behov. Lite frågor kring detta:

1. Erfaenheter kring ljudnivåer på dessa skummare någon?

2. Vad är skillnaden på dessa två, de rekommenderas på PWSS till samma storlek på baljan

3. Någon som har alternativ till dessa 2 som kanske är billigare/bättre?

4. Pump ingår i skummaren eller?

5. Denna skummare är kompitabel för bruk i sumpen ifall jag förstått rätt, hur hög vattennivå behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec MC500 och är helnöjd:smiley20:

Det blev en del vibrationsljud ifrån pumpen när jag srartade den men det var lätt fixat med hjälp av lite filtervadd som pumpen kan ligga på.

skillnaden på 500 och 600 är att 500 har man lämpligast i en sump och den andra är en påhängsskummare som då kan hänga på utsidan karet.

lägsta nivån är ca 10-15cm och högsta ca 25-30 (har ingen tumstock i närheten men ungefär)

pump ingår. välkommen till SG.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimensionerar överrinningsboxen för tillfället, vill ha lite råd. skall borra hål för returrör 20/25 mm och för avrinning ner i sumpen 32/40 mm.

De båda hålens ytterkanter kommer att ligga som närmast ca 5 cm ifrån varandra är detta för lite? blir akvariet kanske fragilt om man har två hål så nära varandra? (Se bilder)

Sedan fråga på avrinningen. Skall pumpa ca 1000-1500 l/h ner i sumpen, då borde väl en avrinningskam på 30cm räcka?

Djupet på avrinningsboxen, finns det någon rekommendation?har nu 15cm.

Kom på att jag inte vill att returen går genom avrinninskammren, så tänk bort den därifrån. (Då skulle jag också kunna ha de båda rören längre ifrån varandra, om det är någon som anser detta nödvändigt)

post-3324-14468914376339_thumb.jpg

post-3324-14468914376522_thumb.jpg

post-3324-14468914376643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är sumpen dimensionerad. Området längst ner till höger är ett refugie, röret vid skummaren är standpipe. Är det någon som har synpunkter på bygget så lämna gärna dessa vill gärna kommentarer!!

Vid bubbelfällan är snittet som vattenet kan passera genom 24 x 5 cm. Skall pumpa ca 1000l/h är det tillräckligt stort?

Svara gärna på frågorna jag ställde på ytavrinningskammaren också.

post-3324-14468914384972_thumb.jpg

post-3324-14468914385101_thumb.jpg

post-3324-14468914385238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande avrinningsboxen så tror jag att djupet på 15 cm och kammens längd på 30 cm räcker. Jag är osäker på det där med avståndet mellan hålen, nån annan kanske vet.

Jag blev lite förvånad när du skriver att returröret ska vara 20 mm. Jag trodde du skulle ha 25 mm enligt diskussionen i pumptråden?

Om du ska ha en durso måste du få plats med en "krök" också. Har du nära till en PVC-affär kan det vara värde att åka förbi och sätta ihop några PVC-delar så att du får en känsla för storleken på durson.

Sumpen:

Övergripande planering ser ok ut. Jag tror fortfarande inte så mycket på refugiumidén, men om du vill testa ska du naturligtvis göra det. Innan du limmar ihop sumpen ska du nog fundera först på hur du ska skapa cirkulation genom refugiet. Kanske en pump som pumpar i vatten, som sedan rinner tillbaks i sumpen över en överrinningskam?

Fundera på om det är bra att sätta skummaren längst in. Typiskt sett är skummaren den pryl som kräver mest underhåll i sumpen, dvs att tömma koppen. Då kan det vara knepigt om den blir svår att komma åt.

Har du kollat att höjden på bubbelfällan stämmer med den vattennivå som skummaren ska hålla?

Hur stor säkerhetsmarginal hat du i höjdled, dvs höjden från bubbelfällans övre kant till övre kanten på sumpen? Ju mer desto bättre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle... Du är en ängel, klart att returen skuller vara 25/32. Blandade ihop det lite där.

Då jag flyttat ut returen från avrinningskammaren finns mer plats därinne och rören ligger längre ifrån varandra.

Jag vill ha ett refugium, är sugen på att odla lite alger som suger åt sig nitarter och nitriter m.m. men också ett ställe där kräftdjur kan frodas :D. Vågar dock inte ha DSB då jag läst om dålig erfarenheter folk haft med dessa utan kör på LS däri.

Om det skulle bli ont om plats i sumpen för ny utrustningen river jag refugiet i efterhand. nu verkar det dock finns "ganska bra med plats".

Cirkulation skapas med en T-korsning på returen med en slang ner i refugiet, eventuellt en kran för reglering.

Har ganska gott om utrymme i höjd så jag hoppas jag skall kunna komma åt skummaren någorlunda enkelt även om den står en bit in.

Det jag inte tänkt på är vattennivån som skummaren skall ha, skall forska lite i detta.

Marginalen för tillfället är 10cm (på för det mellersta glaset)

Refugiets kant ligger 5cm under sumpkanten

För övrigt så är en 4 x 24W T5 armatur påväg hem till mig, denna skall kompletteras med en 150W mh lampa som jag håller på att inhandla.. :D så nu finns ingen återvändo...

Bilder på hur rören skall dras i akvariet bifogas här under:

post-3324-14468914385424_thumb.jpg

post-3324-14468914385623_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.

Det kan vara kul att testa med ett litet refugium också. Du behöver belysning till detta också. Om du t.ex. skulle vilja installera ett fosfatfilter en vacker dag så kan du ju offra refugiet och ställa filtret där (om det inte får plats i resten av sumpen).

Har du funderat mer på påfyllning av osmosvatten? Om du inte skaffar automatisk påfyllning är det bra med så stor volym som möjligt i facket där returpumpen sitter, eftersom det är där som vattennivån kommer att börja sjunka vid vattenbrist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...