Gå till innehåll

Olika resultat vid mätning av salthalten.


maxan

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och kliar mig lite i huvudet.

Jag har delvis en TM Hydrometer (flytboj :) ) samt en refraktometer som inte skall vara temperaturskänslig.

Jag kalibrerar refraktometern till 1.000.

När jag sedan mäter vatten i akvariet, jag håller på att blanda till får jag ändå helt olika värden. Refraktometern ligger lite mer än 0.005 över flytbojen.

Någon annan som haft liknande upplevelse eller har någon idé om eventuell åtgärd för korrigering. Jag inbillar mig att TM's hydrometer ligger närmare sanningen men jag blir osäker eftersom det är sådan stor diffar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tillförlitlig är en refraktometer jämfört med en hydrometer rent generellt? Funderar på att skaffa en refr.m nu när jag startar upp igen...är dom mkt bättre än vanliga hydrometrar..? Tips om vilken man ska köpa? Fabrikat? Förlåt trådstölden...

Jag tror dom flesta köpt den här !

Fast det finns numera i Sverige åxå för vettiga pengar. -> Här !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bekymrar mig lite att skillnaden mellan hydrometer och refraktometer kan vara så stor. Jag har 2 hydrometers, när den ena visar 1,025 så visar alltid den andra ett snäpp upp, i detta fall 1,026.

Har sökt efter Vargklos test på forumet utan resultat. Någon som kan länken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var förbi Triton och gjorde en mindre vetenskaplig test. De läste av deras vatten och jag läste av med min r.meter och vi kom väl fram till samma på sådär 0.0005 marginal.

Ove, skall köra en mer "vetenskaplig" test och göra precis som du säger.. Fram med en liter vatten och vågen för att vikta upp salt. Men just nu är väl mitt förtroende för "flytbojen" stukat :) Risken är ganska stor att den åker i soptunnan snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var förbi Triton och gjorde en mindre vetenskaplig test. De läste av deras vatten och jag läste av med min r.meter och vi kom väl fram till samma på sådär 0.0005 marginal.

Ove, skall köra en mer "vetenskaplig" test och göra precis som du säger.. Fram med en liter vatten och vågen för att vikta upp salt. Men just nu är väl mitt förtroende för "flytbojen" stukat :) Risken är ganska stor att den åker i soptunnan snart.

Fast testet du gjort är väl tillräckligt vetenskapligt !

Flytbojen gör sig nog bäst som du säger... i runda arkivet !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...