Gå till innehåll

refraktärometer


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Är de nån som vet nåt om aqua house refraktärometer?? Verkar prisvärd om den är bra.

Varför ska du lägga ner pengar på en refraktometer? En vipparmsmätare kan du få för ca en hundring. Den mäter ju också salthalten. Säkert tillräckligt bra om det bara står stämplat "Made in China" på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du lägga ner pengar på en refraktometer? En vipparmsmätare kan du få för ca en hundring. Den mäter ju också salthalten. Säkert tillräckligt bra om det bara står stämplat "Made in China" på den.

Jag hoppas att ovanstående är lite ironi.

Tycker definitivt du ska satsa på en refraktometer, jag har inte sett en enda vipparmsmätare som visar rätt, dom flesta visar tom farligt mycket fel.

Vad gäller märket du tittat på så har jag ingen aning, tror dock att det är samma som alla andra fast med en logga på. Själv kör jag med en jag köpte på e-bay för 300 spänn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många har köpt ifrån ebay-säljaren "gainexpress".

300 spänn inkl frakt och dom levererar toksnabbt (3-4 dagar).

Masstillverkad i Kina helt utan dyra logos :)

EDIT: Kostnaden blir visst 265 SEK nuförtiden

.

Lite off-topic:

Gainexpress verkar ju ha PH-metrar också, och jag är på jakt efter en. Känner du till något om dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off-topic:

Gainexpress verkar ju ha PH-metrar också, och jag är på jakt efter en. Känner du till något om dem?

Oj, ingen aning !

Däremot under min tid som växtakvarist så dömde jag ut alla PH-metrar. Speciellt dom som bara kalibrerades på en punkt. Även dom probar som kom med co2-controllrar driftade något alldeles förskräckligt.

Den enda som fungerade hyggligt var en ganska så dyr glas-probe som jag köpte på ebay.

Numera har jag fått för mig att om alla andra värden (Ca,Mg,KH) är OK så är sannoligt PH't det åxå... någon som vet får gärna kommentera om det är fel tänkt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Ove,

Tillbaks till frågan om saltmätares tillförlitlighet och behov av refraktometer. Jag var värd för ett test av saltmätare vid en träff hemma hos mig. Se gärna bif. länk, så får ni själva avgöra om vipparmsmodeller är att lita på eller inte. Sedan är det ju en annan fråga hur stort problem det är att vipparmsmodellen inte är tillförlitlig.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9755&highlight=saltm%E4tare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...