Gå till innehåll

Varning för Lysmata Amboinensis - Putsarräka


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet hur man lättast fångar upp dessa djävulens påfund.

De börjar äta på min mussla och måste fångas upp.

Massakerar musslans mantel trotts att den är ihopdragen så pickar den rätt ner i musslan med sina spagettiarmar

Mat får dem så hungriga borde dem ej vara

Har sett att det är alla 5 som är framme

Så Varning köp INTE dessa om du har musslor i akvariet

Lysmata_amboinensis.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, jag skulle tro att du har problem med din mussla isåfall, räkorna putsar på musslan, men knappast i den omfattningen att den skadas.

hade du menat dansräka/kamelräka R. durbaniensis/..glömt det andra namnet - så hade jag sagt att du hade helt rätt däremot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina var precis likadana på min förra maxima. Nä dom kanske inte direkt äter av musslan, men dom irriterar manteln konstant så musslan öppnar sig aldrig och skadas därför indirekt av deras pillande då den inte får ljus till fotosyntesen. Men putsarräkor är ju lätta att fånga då dom går att handmata och är relativt oskygga. Min paccagnellae tog dock död på mina putsarräkor rätt snabbt :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skall bygga en fälla idag å se hur det blir. Musslan har öppnat sig igen då jag satte en vit håv över denna och luften inne i håven håller struten öppen över musslan.

Är som ni säger att de sitter på sidan för ner sina spagettiarmar inne i den öppning som är och plockar på manteln

Ut skall räkorna iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, mina (av exakt samma art) har levt i samma akvarium som maxima musslan i drygt tre år utan problem.

Citat ur Invertebrates A quick reference guide J. Sprung:

Lysmata och Lysmatella

"Harmful to small tridacnid clams"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, mina (av exakt samma art) har levt i samma akvarium som maxima musslan i drygt tre år utan problem.

Citat ur Invertebrates A quick reference guide J. Sprung:

Lysmata och Lysmatella

"Harmful to small tridacnid clams"

hehe men min är inte smal, där é felet :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe men min är inte smal, där é felet :skrattar:

Beror på vad dom menar med small;), max längden är 35 cm (T. maxima) enlingt Sprung/Delbeeck. Min som jag köpte för tre år sedan är ca 13-14 cm lång och är ju förhållandevis liten (även om jag tycker den är stor) jämfört med 35 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe så sant så sant har iallafall byggt en fälla nu så får se om den blir bra som jag trott. Drömmen är nog för många att ha en L mussla. Den jag har mäter 13cm längsöver kanten

De jag sett i affärena är XS eller S så hoppas att denna skapelse skall leva vidare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste i boken Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren (https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3) att räkorna blir lockade av hur det ser ut i musslan och retar den så mycket att den stänger igen sig. Det behöver med andra ord inte alls vara nåt fel på musslan. Jag lånade boken så jag har inte kvar den och kommer inte ihåg exakt men någon annan kanske kan hitta ett citat... det var där det står om räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt skriver han om putsarfiskar att de tror att prickar på manteln är parasiter och att de därför plockar på dem så att de blir irriterade, men jag minns inget om räkor.

Korrekt, kollade upp och det var putsarfiskar han pratade om. Nån gång ska väl även jag ha fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...