Gå till innehåll

Lucas_no1´s Percula 120


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hejsan, Jag skriver för min pojkvän Lucas räkning då han har skadat ögonen och har inte så mycket att göra än sitta och fundera på akvarieprojekt då han inte ser just nu.

Problemet han har är följande:På plats i vår lägenhet har vi ett 720 liters rubin akvarium som just nu är ett sötvattensakvarium. Han har startat ett litet saltvattensakvarium inbyggt i väggen i köket och det fungerar bra. Han känner att det måste bli ett större saltvattenskar i framtiden.

Valet är att antingen modifiera sötvattensakvariumet till saltvatten eller att byta ut det till ett Percula 120 450 liters.

Rubinakvariumet har några fördelar som att det är två meter långt och skulle bli ett maffigt saltvattensakvarium och att det redan står på plats i lägenheten. Bänken har ett litet underskåp och ett stort underskåp där en sump skulle platsa bra.

Just nu sitter det två T5 54w lysrör samt två st. 58w T8 rör, vilket Lucas förstår är för klent. Hur många watt på T5(hur många rör)skulle han behöva då Lucas funderar på inrikta sig på hårda koraller.

Sedan det här med sump, måste han ha en sådan? Kan han ha en skummare direkt i karet istället och som inte kommer sticka upp ur akvariet i såfall? Han vill helst ha hela toppen tillsluten med täcklock så det inte blir störande ljus i vardagsrummet.

Ni får gärna ge tips och förslag på hur ni skulle göra i den här situationen:-).

Med vänlig hälsning

/Eva och Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan utgå ifrån hur jag känner att mitt val av akvarium blivit, jag valde att starta ett 320L för att det fick bäst plats i vårat vardagsrum. Jag hade tidigare precis som ni ett 720L sötvattenskar, mitt gick dock inte in i trappuppgången så det såldes.

Om jag skulle starta ett nytt saltkar idag och hade ett 720L skulle jag inte tveka, 720L saltkar är perfekt om man har råd med månadskostnaden. Jag saknar mitt 720L akvarium och när mitt 320L börjar bli gammalt och ska bytas ut blir uppgraderingen inte mindre än 720L. Fiskar och invånare trivs bättre i ett stort kar och svängningarna blir mindre och jämnare. Gör inte om mitt misstag och kör på ett litet kar =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Eva och Lucas !

Även om rubinbaljan är snygg så tror jag att Percula'n blir bättre.

Det behövs ganska så rejäla modifieringar av Rubin-burken medans Perculan bara behöver ett "solskydd".

Perculan kommer ju med riktigt bra teknik och "intern" sump.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker absolut ni ska köra på 720l karet som ni redan har! Har själv ett 720l så jag är väl lite partisk, men jag gillar verkligen måtten.

Dessutom blir ni inte så begränsade när det gäller fiskval, 720l karet erbjuder betydligt mer plats för fiskarna att sträcka ut i.

Men ni bör nog satsa på sump och därmed bör ni förmodligen bygga ny alt bygga om bänken så ni får plats till en rejäl sump. Jag tror inte det finns så stort urval av skummare till ett 720l kar som funkar utan sump. Bygga huv till karet för att skärma av det är inte så svårt.

Det blir ju lite mer jobb än att skaffa ett percula som ju i stort sett bara ska pluggas i väggen. Men jag tycker det är väl värt det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det går att få nåt så när tyst på perculan efter lite modefieringar. själv håller ja på att byta ut alla pumpar nu till maxijet eller nåt annat som inte tar för mycket plats o är tyst. just vi ytavringingen satte ja in 2st glas ovanför de båda "kammarna", mest för att dämpa det porrlande ljudet. i ljusväg använder ja 2st 150w mh + 2st 54w t5 o månljus. hade ja haft plats så hade ja nog försökt få in ett kar på minimum 720l men det får vänta tills ja köpt hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en percula 120 och jag tycker inte pumparna låter så farligt alls - jag har två aquabee 2000L och en maxijet 1000 L i bakfacken samt två Coralia-4. Dock låter mitt en del pga att maxijetten är ett rassligt åbäke som låter djävul av sig själv, samt att min luftpump till skummaren för en massa oväsen, trots att den sitter i underskåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall ni köra SPS:er vill ni kanske ha fosfat och nitrat-filter så en sump känns ju som ett måste isf. Vad jag förstår e percula-karen lite trånga och att trycka in en sump under ett 2meters kar måste ju gå! Grymt snyggt med ett så långt kar, där kirurgerna kan sträcka ut ordentligt!

Att borra är inte så farligt som det låter, alternativet e ju en överrinningsbox. Tycker absolut ni skall köra på 720-karet.

Vad har hänt med ögona på Lucas? (om jag får fråga) Hornhinnorna?

Hoppas han blir frisk snart så ni kan dra igång!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med det ni har! Intern sump skulle jag byggt - skummare i samma klass som perculans (eller bättre) är inte svårt att klämma in... Kanske bara en glasskiva i vardera bakhörn med ytavrinningskam och två beg Tunzeskummare vore det enklaste. Och kör ni med lite kolkälla så behövs inga andra filter!

Jag har själv en Tunze i min fraggburk på 400l som fungerar helt OK! Beg så är det inga pengar att tala om! Så funderade jag själv på att bygga min nya burk ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu sitter det två T5 54w lysrör samt två st. 58w T8 rör, vilket Lucas förstår är för klent. Hur många watt på T5(hur många rör)skulle han behöva då Lucas funderar på inrikta sig på hårda koraller.

Sedan det här med sump, måste han ha en sådan? Kan han ha en skummare direkt i karet istället och som inte kommer sticka upp ur akvariet i såfall? Han vill helst ha hela toppen tillsluten med täcklock så det inte blir störande ljus i vardagsrummet.

Ni får gärna ge tips och förslag på hur ni skulle göra i den här situationen:-).

Med vänlig hälsning

/Eva och Lucas

Om Akvariet är 2meter långt sitter dessa 4 rör omlott under erat lock? Vet ej om det finns men det är som kan sagt att blir klent med ljus över karet med befintlig armatur så på nätt sätt så behöver man nog byta ut dessa. Finns det andra orginal som passar fast med fler lysrör?

Ja det finns olika skummare och visst funkar det med att ha den i karet direkt om man ej vill borra eller ha en ytavrinningsbox.

Jag hadde nog gjort en intern sump där tex en skummare som heter ATI BM200 fått platts och en returpump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också kört på 720-liters tanken. Var nöjd med mitt gamla Percula 90, och har sett ett 120 i action, det var verkligen fint det också, men jag skulle ha valt ett längre kar om det är fiskar som simmar mycket som är valet i den kommande tanken. ett 720 är ett perfekt val om man inte ska köpa nytt och isf köper ett ännu längre.

Eftersom ni redan har ett kar på plats är det inga stora bekymmer at limma dit en sump i karet och placera skummare och värmare däri. Aningen det eller så borrar ni karet och placerar en sump i underskåpet där ni stoppar i allt ni kan tänka er behöva.

Uppdatera gärna vilket valet blir! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Tack för alla inlägg.

elNico undrade vad som har hänt med Lucas ögon. Så jag börjar med att berätta det.

Det är rätt gissat att det är hornhinnorna som bråkar. Det är egentligen bara ett öga som strular just nu då han redan för 15 år sedan blev blind på ena ögat. Det Lucas har råkat ut för nu är en aggressiv trådsvampsinfektion som har slagit ut hans hornhinna och syn på loppet av ca 24 timmar. Hornhinnan måste bytas ut mot en ny och det sker förhoppningsvis inom ca en månad då läkarna är säkra på att trådsvampen är borta och inte kan sprida sig till det nya transplantatet.

Nåväl, akvarie"tankar" är roligare att prata om.

Det verkar som de flesta här är inne på linjen att han ska behålla 720l akvariumet och utveckla det. Ove med fleras tankar ang. ett Percula är nog den enklaste vägen att gå och säkerligen den mest ekonomiska. Men tanken på ett stort akvarium är väldigt lockande. Vad tror ni om kostnaden för den tekniken Lucas behöver för uppgradera 720l. karet till salt?

Om man räknar på ett alternativ med sump. det han har är som sagt: Akvarium(Rubin 720l i silverfärg), bänk samt ett 100liters kar som får plats i underskåpet samt två st t5 på 54w. Det Lucas funderar på i belysningsväg är att köpa en ati 6x80w armatur samt köra med de två t5:or han redan har.

Skummare och pumpar, vilka kostnader kan det totalt landa på?

Är det någon som har lust och tid att göra en liten kalkyl på ett hi-tech/low-tech alternativ skulle kosta? Så man vet ungefär vad man har att gå på.

MvH

/Eva och Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har jag gjort mitt val och karet är i drift.

Gissa vad det blev? :-)

Jo det blev ett Percula 120 i silver utförande.

Mitt Rubin reklamerade jag och då passade jag på att köpa ett Percula i stället.

Karet är nu i drift och ca 75 kilo sten är utplacerade.

Jag har byggt en skärm som ska målas i silver och den bländar verkligen av Mh armaturen, så nu kan man titta på karet utan att bli bländad.

Jag har kompleterat med två 54w T5or till Mh armaturen på 2x150w.

En Tunze osmolator har jag också kopplat in och den verkar ju grymt skön att fylla på osmosvatten med.

Det enda negativa i nuläget är att pumparna låter fööör mycket!

Jag ska se om de går att få de tystare annars måste de bytas.

Bilder kommer i morgon.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Irene:) Vi har skippat Bollis.. Sjöhästar är fina men det är nog för strömt i mitt akvarium för dem. Fast om Eva är snäll så kanske det kan bli några i väggakvariumet.

Ove, fosfatvärdet är någonstans mellan 0.25 - 0.5 och nu har jag preppat akvariumet med fosfatremover. Så fort fosfatvärdet har sjunkit så ska det inhandlas SPS.

Zeke, Det är nog mycket snyggare hos dig nu än när det stod uppe på min vind. Har du bilder på det?

Jag är lite orolig då det smäller i akvariumet när det är släckt. I morse smällde det ett par gånger och nu vid släckning har det smällt någon gång. Kan det vara en pistolräka och hur får man isåfall bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sitter pumparna i standardutförande och vilken kapacitet har de? Mitt kar hade pumparna avsålda, så jag fixade mitt eget system.

Själv kör jag utan kant på karet - det känns luftigare och jag har armarna nere i vattnet säkert 5 ggr/dag, det skulle vara alldeles för bökigt att ha den där kanten! Fast så har vi ju viss bländvarning också, men inte så farligt (rampen är vinklad lite inåt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är två st 2500 liters pumpar i höger sump sen är pumpen som för ut vattnet från de vänstra kammrarna på 2000liter.

Jag tror jag börjar vänja mig vid ljudet från pumparna eller så låter de mindre nu?! :-)

På min MH armatur följde det faktiskt med aluprofiler som man kan skjuta in i armaturen som ska fungera som bländskydd men dessa hjälpte inte mig.

Så jag fick snickra ihop toppskivan.

Jag har en jäkla massa problem med motljus efter ögonoperationen kan tilläggas.

Vad tycker ni man ska ha som extra lull lull till karet för att få minimalt med jobb med att sköta det?

Några bra tips på saker som underlättar?

Sen funderar jag lite på mitt deltec uv-c filter.

Jag har haft det kopplat till ytterfilter i sötvatten akvarium innan.

Hur kan man montera det nu, kan man tex ställa det i sumpen och köra det med cirkpump?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni man ska ha som extra lull lull till karet för att få minimalt med jobb med att sköta det?

Några bra tips på saker som underlättar?

Kalkreaktor eller doseringspumpar kan vara en god idé på sikt.

När alla toksnygga koraller börjar växa så det knakar så kan någondera vara en god idé :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...