Gå till innehåll

T5 hemmabygge - hur fästa lysrörhållarna?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har just beställt hem drivdon och hållare för att bygga en egen T5-ramp (80W). Jag tänker enklast möjliga lösning - en planka med drivdonet fastskruvat på ovansidan och lysröret (med reflektor) hängande på undersidan.

När jag nu fått hem hållarna ser jag att det inte finns några bra skruvhål att sätta fast dem i en planka, utan man får trixa ihop någon egen lösning. Jag mottager tacksamt tips på hur man bäst sätter fast en hållare av nedanstående typ på en bräda.

post-1358-14468914325673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så här! Borra hål i plankan för kablarna. Såga av allt ovanför gummipackningen med en bågfil. Sätt i kablar i hållaren och dra genom hålet. Silikona fast först gummipackningen mot hållaren och sedan alltihop mot plankan. Det går bra att göra i en operation. Fixera lämplig tid tills silikonet härdat.

Har funkat utmärkt i snart 2 år. Kolla imorron.

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du köpt dom IP65 hållarna?? I Sverige??

Jag köpte dem här: https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasser-neu/product_info.php/cPath/17_912_915_916/products_id/3442?osCsid=46777377668d3a2b545a1c6d393ff9e4

Jag gjorde så här! Borra hål i plankan för kablarna. Såga av allt ovanför gummipackningen med en bågfil. Sätt i kablar i hållaren och dra genom hålet. Silikona fast först gummipackningen mot hållaren och sedan alltihop mot plankan. Det går bra att göra i en operation. Fixera lämplig tid tills silikonet härdat.

Har funkat utmärkt i snart 2 år. Kolla imorron.

/Rolf

OK, intressant. Rent spontant känns det som att silikon är lite "flexibelt" och att hållaren inte är tillräckligt fixerad mot plankan. Varför inte bygglim istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PL400 funkar som sagt till det mesta. Skillnaden för mig var tvåfaldig. Silikon fanns hemma, icke PL400. Silikon kan jag ta bort enklare om jag vill ändra. Jag blev själv förvånad över hur starkt silikonet håller. Jag har faktiskt flyttat på hållarna utan problem, 2 minuter och att rakblad är allt som krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, det blev PL400 för mig i slutändan.

Dessvärre funkar inte det hela när jag sätter ihop det. Det borde ju inte vara så svårt att få det hela också funka, bara att koppla ihop några sladdar, så som jag förstår det. Eller har jag missat nåt?

Jag har kopplat in 230 V på ingången (se bild), och jag kan mäta med mätinstrument att jag har spänning in. Sedan har jag kopplat de två lysrörshållarna på utgången enligt schema, se bild. Men lysröret vill inte fungera. Vad kan vara fel? Kan jag felsöka mig fram med en voltmeter längs hela vägen, och vilken spänning borde jag då ha i hållarna?

post-1358-14468914380136_thumb.jpg

post-1358-14468914380246_thumb.jpg

post-1358-14468914380366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde du inte koppla båda rören för att skall lira ??

** gissar lite **

Om det vore så, så skulle ju hela armaturen sluta fungera om ett lysrör går sönder. Jag har inte varit i den situationen, men det låter konstigt om det skulle vara så. Eller är det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har svaret direkt på kopplingsschemat på drivdonet, samt märkningen... "2x80W".

2x80W, vad fick du böta för ett sådant drivdon?

Tack,

Jag har insett det nu. Jag ska bygga en ramp till för nästa lysrör.

Jag bötade 32 Euro från Deutschland (samma leverantör som för hållarna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...