Gå till innehåll

Sjöäpple?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Har också erfarenheter av en sådan 1987 så tog den död på allt i mitt kar på några minuter, Jag var en färsking på den tiden och karet var 4 månader gammalt, Fick tömma karet och jag slängde sanden och stenen (ej levande sten eftersom det var sällsynt på den tiden) och sen var det bara att börja om från början, Man lär sig ofta genom den hård vägen, Aldrig mer ett sjöäpple!! den som vill prova ska ha dem ensamma i ett mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är nu en invånare mindre...

Själv predikar jag att man aldrig ska stoppa i något innan man har läst på. Och så trillar man dit själv...:arg:

Den lever just nu i en vattenbytta om någon vill ha den. Kanske startar jag mitt nano? Fast inte för en sån liten krabats skull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är nu en invånare mindre...

Själv predikar jag att man aldrig ska stoppa i något innan man har läst på. Och så trillar man dit själv...:arg:

Den lever just nu i en vattenbytta om någon vill ha den. Kanske startar jag mitt nano? Fast inte för en sån liten krabats skull...

Triton fick in en/ett i förra veckan. dom kanske sätter upp en skräckexempelburk om du tvingar på dom din också. :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

jag har ett sjöäpple sedan 3år tebax och dom är helt harmlösa...

är bara giftiga om fiskar attakerar dem men det händer inte (varningsfärger)...

Sjyssta djur och jag hatar att folk kör en panikkampanj mot dem.

De gör ingen något ont och att du hittar en fisk som attakerar ett sjöäpple är som att hitta en mäniska som gillar att sticka handen i jordgetingbon (chans=0).

Jag har omplaserat mitt äpple typ 20ggr och ingen har dött, mer attack an en mäniskohand får man leta efter i äpplevärlden.

Att de skulle ha giftig "sperma"/"ägg" har jag också hört här i Tyskland men hur skulle det funka i ett rev? Allt runt omkring skulle bara dö ut? Äpplen käkar plankton, om allt dör dör plankton också, dvs. "no food"...!

Äpplen är as coola invånare i våra rev och är inte skuld till någonting.

En appell till alla forum medlemmar:

Innan man dödar en enskild individ (ingen plåga), kanrntän och fråga om någon vill ta hand om dem.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett sjöäpple sedan 3år tebax och dom är helt harmlösa...

är bara giftiga om fiskar attakerar dem men det händer inte (varningsfärger)...

Sjyssta djur och jag hatar att folk kör en panikkampanj mot dem.

De gör ingen något ont och att du hittar en fisk som attakerar ett sjöäpple är som att hitta en mäniska som gillar att sticka handen i jordgetingbon (chans=0).

Jag har omplaserat mitt äpple typ 20ggr och ingen har dött, mer attack an en mäniskohand får man leta efter i äpplevärlden.

Att de skulle ha giftig "sperma"/"ägg" har jag också hört här i Tyskland men hur skulle det funka i ett rev? Allt runt omkring skulle bara dö ut? Äpplen käkar plankton, om allt dör dör plankton också, dvs. "no food"...!

Äpplen är as coola invånare i våra rev och är inte skuld till någonting.

En appell till alla forum medlemmar:

Innan man dödar en enskild individ (ingen plåga), kanrntän och fråga om någon vill ta hand om dem.

/Stoffe

Inte nog med att sjöäpplen är ruggigt farliga för de andra innevånarna i karet, evolutionen tycks ha tagit dem till en ny nivå. De tycks bo i Tyskland, vara döpta och sprider sitt budskap via svg. Vet inte om jag törs öppna dörren nästa gång det ringer på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoffe om man har gott om slantar och inte känner något för fisken man har i sitt kar så kan man väl ha ett äpple i karet ,men man bör tänka efter före för att äpplena är tickande bomber som främst säljs till nya akvarister. Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christer och acuario: vad har ni för erfarenhet av dessa djur????

Att hålla på men någon Tysklandskör tycker jag är bara löjligt eller ta bort era Tunze, Juwel, MP, Eheim etc och se hur länge erar akvarium håller ut...

Jag lever med en 250kg blindgångare sedan 3år tebax och vi snackar inte om frugan... ;)

Nej skämt åsido vem har bevis att ett sjöäpple är orsak till er fiskdöd?

De flesta av er av er skyller det bara på äpplet för att ni inte kan tåla att ni inte skött ert akvarium rätt...

Jag vill inte hoppa på någon, men bonden skyller också på sina badbyxor om han inte kan simma.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag hade fel det står på nätet i en lång text att alla mina fiskar är döda och mitt äpple (sedan 3 år tebax) är skuld.

Nu finns det bara två alternativ.

1. Spola ned mitt äpple och sina polare sedan 3 år tebax, 2 Clows och en Kardinalaborre + x antal eremitkräftor och övriga interner i mit giftakvarium eller

2. Strunta i skitsnacket och låta mitt äpple återfå kraft, mata mina fiskar och njuta av färgerna av alla mina invånare.

Jag säger bara....

Prova, den som inte vågar, sälj äpplet men skyll inte på små saker och till sist för er inbillade en saltvattenkostigehet, en matematisk beräkning*:

vem har mest plats en? en 8cm clownie i ett 80cm (120lit) långt akvarium eller en 30cm Kejsarfisk i ett 120cm (500liter) akvarium...?

Fakta fakta fakta.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...