Gå till innehåll

vad käkar på min sjöhare?


berrasburkar

Rekommenderade inlägg

en dag efter leveransen av sjöharen så var den försvunnen, hittade den senare inne bland stenarna med nån slags blå igel på sig. ser ut som om igeln antingen krupit in eller ut från huden. törs inte slita lös den av rädsla att haren ska dö.

någon som vet vad det är förnågot, och hur farlig den är för haren och fiskar krabbor mm?

finns det en så lär det ju vara flera.

hur tar man bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den krupit ut ur haren kan den ju ha kommit med från butiken, så då kan den ju vara den enda i karet. Jag hade nog tagit ur den och haft den i ett separat kar tills dess att jag fick reda på vad det är.

Oavsett så tror jag inte det är något nyttodjur, utan bör avlägsnas snarast. I ett separat kar då också så klart.

Ser riktigt läskigt ut faktiskt. :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skulle du säga om någon slet av dig kallingarna och började slita....:-)

Ha Ha

Detta var faktiskt min tanke med, kan det vara så att det är genitalierna som är på rymmen, han har väl glömt dra igen dragkedjan när han va på muggen sist.

Hur verkar den annars må? Äter den som den ska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sjöharen har inte rört sig mycket sen den blåa grejjen börjat visa sig. första dagen fräste den runt och käka allt den såg. nu rör den sig kanske 20-30cm per dygn, och verkar inte äta mycket.

väntar på en såndär sjuk-yngel korg som jag beställt. måste ju gå bra att stoppa den i en sån?

det är inte någon annan sjöhare i karet så logiskt sett så borde den inte kuta runt med stånd hela dagarna. fast å andra sidan så är det ju lite skumma djur.

vill minnas att jag såg att den hade en liten blå knopp då jag fick den, på samma ställe som grejjen nu hänger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här svarar experterna på Sea Slug forum på en liknande fråga med bild.

Dear Brian,

I am not sure of the species from your photo but the structure you are worried about is its penis. I suspect it is 'sick' because they don't normally walk around with it displayed like this. Often when they are not well the buccal bulb, the muscular organ containing the radular teeth, will pop out through the mouth, which is a sure sign the animal will die in a few hours.

Having a penis doesn't make it a 'he' it is still a he/she, all opisthobranch sea slugs being both male and female.

Best wishes,

Bill Rudman

m14278a.jpg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket riktigt så dog den.

hittade den för 2 dagar sedan död. men funderingarna stannar inte av där, utan fortsätter.

på sjöharens rygg såg det ut som om någon skurit ett4-5cm långt snitt längsefter. som om den spruckit. tankarna börjar ju komma i banan parasiter?

sista dagarna den levde tappade den mycket volym och då den var död var den riktigt smal.

jag dum som man är kastade den ju utan att tänka på att fotografera och undersöka närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skåran mitt på ryggen och strax bakom och mellan kaninöronen och kanske 4-5cm bakåt. skåran var från 2 till 5mm på bredaste partiet.

i botten av skåran var det som en ljus smörja.

tror inte dom har gälar som fiskar, kollade ganska noga på den när jag fick den och då hadde den ett runt hål på ryggen som troligen hänger ihop med andningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...