Gå till innehåll

Flyga med en mantis


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

För varje timme som går gillar jag min påfågelmantis mer och mer. Eftersom jag kommer att emigrera till Schweiz på torsdag blir jag bekymrad över hur jag skall klara mig utan hans sällskap. Har därför pratat med honom och vi har kommit överens om att han skall följa med mig ut på äventyr. Detta betyder att jag inreder en burk åt honom därnere bland alperna och under tiden får han stanna kvar i Sthlm. När allt är klart tänker jag ta med honom på flyget. Det är här problemet uppstår. Man får ju inte ta med vätskor in i kabinen längre. Därför undrar jag om någon på SG har ideer om hur man bäst transporterar en välväxt mantis på flyg i ca 4 timmar?

Han verkar inte gilla algskrapor. När Mag-Floaten kom för nära honom klappade han till den så att den numera är en Mag-Sink. Bäst att hålla undan fingrarna för den här jeppen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag är ganska säker på att det är en mycket begränsad mängd vätska man får ha och att allt måste rymmas i en speciell påse som tillhandahålls vid säkerhetskontrollen, undantaget barnmat men det hjälper väl knappast. Att knyta upp påsen innan kabintrycket sänks kan vara klokt. Syretabletter kanske kan vara till hjälp vid en sån här transport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som pilot är jag ju lite insatt i detta problemet. Så jag antar att jag borde förtydliga reglerna..

1dl är den största mängd vätska du får ha med dig i en enskild behållare som handbagage. Och det skall tydligt framgå på förpackningen att den inte innehåller mer än just 1dl. Är det en större förpackning men endast 1dl vätska i så kommer du ändå inte igenom kontrollen.

Däremot finns det ingen begränsning på hur många förpackningar á 1 dl som man får ha med sig, så länge de går ner i påsen som finns till hands i säkerhetskontrollen. Den är 1L.

Så med andra ord kan du ha 10st en-deciliters förpackningar med saltvatten och sedan efter kontrollen hälla över de enskillda i en större burk/påse som du har med dig. För en liter borde väl ändå räcka?

Vågar dock inte svära på att de låter herr mantis själv komma igenom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som pilot är jag ju lite insatt i detta problemet. Så jag antar att jag borde förtydliga reglerna..

1dl är den största mängd vätska du får ha med dig i en enskild behållare som handbagage. Och det skall tydligt framgå på förpackningen att den inte innehåller mer än just 1dl. Är det en större förpackning men endast 1dl vätska i så kommer du ändå inte igenom kontrollen.

Däremot finns det ingen begränsning på hur många förpackningar á 1 dl som man får ha med sig, så länge de går ner i påsen som finns till hands i säkerhetskontrollen. Den är 1L.

Så med andra ord kan du ha 10st en-deciliters förpackningar med saltvatten och sedan efter kontrollen hälla över de enskillda i en större burk/påse som du har med dig. För en liter borde väl ändå räcka?

Vågar dock inte svära på att de låter herr mantis själv komma igenom..

Det där var klurigt med en massa småförpackningar. Skulle själv tveka om att släppa ombord en mantis (efter ha sett hur han moddade en "Mag-Float" till en "Mag-Sink"; rejält våldsam herre).

Självklart flyger mantisen business class (om det inte är en långflygning. Då vill han åka First Class)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg den i resväskan och packetera väl. Här fins inga begränsningar i mängde vätska. Du kan även ta en separat frigolitbox så transporteras ju alla akvarieedjur. Fins även spec. värmekuddar att bifoga. Akvarridjur klarar på detta vis minst 48 tim trannsport. Varför i....e skall du ha den i handbagaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du verkligen måste ha med den så föreslår jag att du kokar upp den dagen innan avfärd och äter som någon typ av "The last supper" (in Sweden) Maximal gemenskap med räkan och det borde inte vara några problem att få den genom säkerhetskontrollen.

Väl framme och installerad så kan säkert din närmsta saltleverantör (Triton des alpes?) ordna en ny åt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just packeteringen är väl det svåra med det incheckade alternativet. Paketet måste klara temp och trycksskillnaden men sen skall ju helst också räkan överleva bagagehanteringen och en röntgengenomlysning. De två sistnämnda faktorerna känns svårbedömda men en stor ståltermos i en hård Samosniteväska skulle jag nog satsat på i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du verkligen måste ha med den så föreslår jag att du kokar upp den dagen innan avfärd och äter som någon typ av "The last supper" (in Sweden) Maximal gemenskap med räkan och det borde inte vara några problem att få den genom säkerhetskontrollen.

Väl framme och installerad så kan säkert din närmsta saltleverantör (Triton des alpes?) ordna en ny åt dig.

Hustrun tycker iochförsig att mantisen ser smaklig ut, så kanske... Men, nej, det här är ett alldeles för trevligt djur att käka upp. Dessutom, en av de få principer jag har (och som jag dessutom inte ruckar på ;-)) är att aldrig äta djur som kokats levande. Känns lite för barbariskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...