Gå till innehåll

Spekta fiji purple T5


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är tveksam men jag ska inte döma ut något jag inte sett.

Denna bild visar ett kar med 2 olika belysningar.

Vänstersidan består av: 10st Giesemanrör, 7st Powerchrome Aquablue+ 54 Watt och 3st Powerchrome Actinic 54 Watt

Högersidan består av: 10st Korallen-zuchtrör, 7st Coral Light 54 Watt och 3st Fiji Purple 54 Watt

Jag tycker inte om ljuset till höger på bilden för det är för rosa, kanske 1 rör är lagom men 3st är för mycket om bilden är rättvis. Jag får lite vibbar från den tiden man fuskade för att få fram färgen på Röd Zebra från Malawisjön med floura och groluxrör. Jag ger mig den på att fijirörer och även det nya ATI röret är snarlika. jag funderar på att köpa mig ett flourarör 58 T8 och byta ut ett osram 67 rör.

Läs mer här:

http://archiv.korallenriff.de/

schaubecken_Teil2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt precis och läse igenom Wrangs tråd över sitt kar och jag hittade detta

Citat" Nu har jag kört med dessa nya rören i 2 veckor är mer än nöjd!!

Till en början så tycket jag ljuset kändes rosa men inte längre är kanske så att de måste brännas in lite innan??

Så känner jag när jag ser bilden ovan och jag tror inte att rören har förändrats utan det är du som han vant dig vid ljuset istället. Hur ser korallen-zuchts andra rör ut i jämförelse med ATI blue spezial elle fauna marin duo 15000k? blåare eller snarlika?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycket mitt ljus va lite rosa första timmarna å sen vanjde jag mig. Har fortfarande en ramp med det "gammla" vanliga, 50/50, faunamarin duo och blue. Och kan säga att jag inte alls gillar den slags ljus nu längre när jag sett hur fint det blir med Fiji Purple. Dock har jag inte haft råd att köpa Coral Light än utan kör på faunamarin duo istället än.

Tycker att Fiji Purple ger ett mycket krispigt och varkert ljus. Dock är det alltid en fråga om smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska: spektrum, spektr(um)et (el. spektrum) spektrer (el. spektra) spektrerna (el. spektra)

Jag är också intresserad av hur ljuset är fördelat på fiji purple rören. Det är irriterande att det ska vara hemligt. Det går dock att göra ett eget test om man inte har krav på exakta värden, utan nöjer sig med en enkel bild. När jag gick i grundskolan gjorde vi enkla test på flera olika ljuskällor under ett par fysiklektioner. Blir lite sugen på att göra något liknande med dessa rör och fota resultatet om ingen annan gör det före mig. Har tänkt köpa några fiji purple rör i höst, jag har inga just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt precis och läse igenom Wrangs tråd över sitt kar och jag hittade detta

Citat" Nu har jag kört med dessa nya rören i 2 veckor är mer än nöjd!!

Till en början så tycket jag ljuset kändes rosa men inte längre är kanske så att de måste brännas in lite innan??

Så känner jag när jag ser bilden ovan och jag tror inte att rören har förändrats utan det är du som han vant dig vid ljuset istället. Hur ser korallen-zuchts andra rör ut i jämförelse med ATI blue spezial elle fauna marin duo 15000k? blåare eller snarlika?

ATI Aquablue har lite mindre grönt än KZ:s Vita (som i stort har samma spectrum som DUO).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aqua24juni07700kk6.th.jpg

En bild på Reginas akvarium belyst med KZ rör endast ioförsig men oj vad jag tycker hon har ett vackert akvarium.

De ger sig Svärd du hittar nog de rör du vill ha till just ditt kar. Alla gillar inte dessa rören så är det bara. Och bara man själv kan avgöra vad man själv vill ha.

Ser ju bra ut på bilden. Jag får komma ner till dig om några veckor och kolla in ljuset live, Vad är det för priser på 24 & 80 wattarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska: spektrum, spektr(um)et (el. spektrum) spektrer (el. spektra) spektrerna (el. spektra)

Jag är också intresserad av hur ljuset är fördelat på fiji purple rören. Det är irriterande att det ska vara hemligt. Det går dock att göra ett eget test om man inte har krav på exakta värden, utan nöjer sig med en enkel bild. När jag gick i grundskolan gjorde vi enkla test på flera olika ljuskällor under ett par fysiklektioner. Blir lite sugen på att göra något liknande med dessa rör och fota resultatet om ingen annan gör det före mig. Har tänkt köpa några fiji purple rör i höst, jag har inga just nu.

Men ursäkta - spektrat finns redan i "Die Meeresaquarianer" och deras stora T5 test!

Ta en DUO-rör, lägg till mer blått, ta bort nästan allt grönt och du har ett Fiji...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock har jag inte haft råd att köpa Coral Light än utan kör på faunamarin duo istället än.

Där sparade du nog pengar för det är fullständigt hopplöst att se någon skillnad.

Angående Fiji P så tycker jag att ett lätt rosa ljus är fulare än ett blått. Det rosa är alldeles säkert effektivare men vad gör det när flertalet koraller får en småskum färg. Undantaget är alla med grundfärgen rosa/rött.

Jag tror stenhårt på kritvita rör. Det förvränger inget och innehåller "alla" färger vilket rimligtvis aldrig kan vara fel.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna bild på ett spanskt forum

100_1264_1024x768.jpg

1 / Korallen-zucht - Coral ligth - tiene un tono azulado

2 / Fauna Marin - Aqua sience blue 22000ºk - resalta las fosforescencias de los corales

3 / Fauna Marin - Duo - Muy parecido al Coral light, un pelin mas azulado

4 / Korallen-zucht - Fiji purple - Bonito color, resalta enormemente los colores rosados

5 / Fauna Marin - Aqua science Special 15000ºk - el que da un tono mas blanco

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut på bilden. Jag får komma ner till dig om några veckor och kolla in ljuset live, Vad är det för priser på 24 & 80 wattarna?

Glömde jag att berätta att även priserna är superhemliga Svärd ?

Ta med kritpaketet så kan vi sitta på golvet o rita nåt färggrannt som du o Magnus kan leka med sen. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror stenhårt på kritvita rör. Det förvränger inget och innehåller "alla" färger vilket rimligtvis aldrig kan vara fel.

Färger som gynnar otrevliga alger mer än korallerna vill nog många undvika. Har man inte kristallklart vatten kan det också vara snyggare att undvika färger som förstärker missfärgningen (ofta gult) i vattnet. Många otrevliga alger syns tydligare om man belyser med vita rör än med specialrör, dvs även om man har otrevliga alger kan man med val av lysrör dölja algerna så att de inte förstör synintrycket. Skall man fotografera och har en kamera som använder sig av RGB i sensorn hjälper det att ha mycket blått och rött i ljuset. Om man som jag tycker det är snyggt med kalkalger är det lockande att öka på rosa och lila färger. Det är mycket i saltvattensakvarier som kan få dundersnygga fluorescerande färger om man belyser med specialrör. De fluorescerande färgerna vill man oftast undvika att maskera med andra "tråkiga" färger. Vill man simulera ljuset på lite djupare vatten är det främst blå rör som man bör använda, eftersom alla delarna av solljuset inte orkar tränga lika djupt i havsvattnet och ljuset från solen inte är vitt längre när man kommit ned en bit i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får tacka. Kollade på osram och tydligen har de ändrat lite på flouraröret, det är mindre rött nu. Om man jämför fiji och floura så verkar fiji ha lite mer blått och mindre rött än floura men ungefär lika mycket grönt. Fiji har inte mycket efter ca 615nm, lite vid ca 625-630nm och en liten puckel vid 710-715nm, Floura har sin topp vid ca 620nm och sen blir det en jäm utförsbacke ner till 710nm. intressant vore att jämföra rören över ett akvarium och se om ögat ser någon skillnad, jag vet inte heller ännu om floura finns I T5. ska kolla, jag ska nog beställa ett floura T8 om det inte finns i T5. Likheterna är slående då skillnaden i våglängderna 400-620nm inte är speciellt stora

attachment.php?attachmentid=16631&stc=1&thumb=1&d=1190027452osram77flourajd1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en luxmätare men jag kan inte hälsa på dig förrän ca 2 veckor.

Lite mer funderingar, jag tänker mode/trender det känns som att detta med ljuset och speciellt T5 att det är mycket trender, Nu ska det vara lila rör och inga blåa rör utan ett evigt experimenterande, inget fel att prova men nu är det fiji purple som blivit hett och ATI följer på med ett pro color rör och snart har väl alla ett sådant rör i sitt sortiment, jag är inte emot röret men det är hypen runt det och att det är så hemligt och att röret gör mirakel för korallerna, tror inte ett dugg på detta och jag vet att man lurar ögat mest med floura/grolux rör. Att många säger att korallerna växer snabbare sen de började med fiji purplerör motsäger det faktum att samma människor sa att korallerna blev finare och ökade i tillväxt när de började med t.ex ATIrör. Förklaringen är att man märker skillnad i stort sett varje gång man byter gamla ljuskällor mot nya. Jag har idag fått reda på av ATI att jag kommer att få 4st nya 24w rör som en liten kompensation för strul med en ramp jag har köpt och jag valde 2 blåa rör 1 vitt rör och ett pro color. Kommer att sätta i pro color röret för att testa och se hur ljuset ser ut med detta rör. kanske att jag kommer att köpa ett fiji purple rör alt ett pro color till 80w rampen men jag har inte bestämt mig ännu, tiden får utvisa detta. KZ rören är också snuskigt dyra och att byta 10-12 rör kostar säkert 700-900:- mer och frågan är, är Kz rören värda detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...