Gå till innehåll

Artemias ~300 liter


artemia

Rekommenderade inlägg

Det är dags att börja fundera vad ska jag göra med akvariet som jag skaffade nyligen från SG's köp&sälj... Jag har haft mitt första revakvariet i gång ungefär 1½ år. Allt har gått ganska bra, men jag ville ha en sump och lite djupare akvarium. Mått på det nya akvariet är 100 x 60 x 55. Det finns ingen bänk till det, så jag måste börja planera hur ska jag bygga den först. Vad ska jag tänka på?

post-2289-14468914429044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att nya akvariet ska stå på samma plats som det gamla var i vardagsrummet. Då har jag redan min MH på plats. Innehållet ska vara helst fortfarande SPS-koraller och revvänliga fiskar och andra småkryp. Jag ska inte ha 2 st saltvattensbaljor. Absolut inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat bygga akvariebänk! Har valt att den blir 60 cm hög, att jag får plats för min Deltec- skummaren. Så här ser bänken ut idag. Ska fortsätta skruva mer stöd både lod- och vågrät. Jag har ett gammalt köksbord i källaren... Tror ni att furuskivan som är 20 mm tjock skulle funka under akvariet?

post-2289-14468914461511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har tänkt att jag kommer att stapla sten upp. Ska imorgon till Triton och skaffa mer LS. Jag har varit ganska nöjd med dom 2 pelarena, som jag haft i gamla akvariet, så jag tror att nya karet kommer att likna det gamla. Eller har du nåt förslag Thomas? Tar gärna emot nya ideer.

Jag har funderat många kväller hur ska jag ordna vatten cirkulationen.... Kan inte bestämma mig. Om kammaren ligger på vänster sida, borde jag styra returen från höger sida? Vet inte men jag har bara tänkt att annars jag matar rena vattnet tillbaka till sumpen. Så retur till höger sida bakom sten. Äger en Tunze stream 6100. I nuvarande karet har jag den långt ner på vänster sida. Ska jag ha det i nya med? Stannar vattnet stilla på vänster sida om jag sätter fast streamen till kammaren? Förstås man kan prova sig fram, men skulle vara bra att veta hur det kanske funkar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Mitt projekt går framåt. Jag har sumpen på sin plats och vattnet cirkulerar fint. Jag var lite orolig om att standpipen skulle låta mycket men än så länge är jag mycket nöjd. Ingen sorlande eller gurglande. Sumpen är modell: enkel. Skummaren släpper inga microbubblor. Automatiskvatten påfyllning och returpump är på olika sidor, då slipper jag också bubblor som kommer när vattnet fylls på. Jag är så nöjd när vatten nivån i huvudkaret är uppe som den ska och vattenytan är så ren :nöjd:

post-2289-14468914949933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag trodde aldrig att jag skulle råka till sådana svårigheter med akvariet som jag har idag! Efter att jag hade flyttat över allt levande till nya karet och fått lite algel kämpade jag mot det med Rowaphos. Jag var till Finland hela julen och (över)doserade Rowa. Hade fått sådan cyano attack att jag har aldrig varit med om. Problemet blir bara värre vecka efter vecka känns det som. Jag är svårslagen i kategorin Sveriges fulaste saltkar. Rödbrun matta och långa trådar är fakta varje dagtid efter belysningen har varit på 1-2 timmar. Jag har bortat och sugit ut skiten och bytt vatten. Varit utan Rowa ett bra tag. Vattenvärdena visar att allt är ok enligt Saliferts tester. Men cyanon, den växer... Jag tror att min akvarie har snart sina dödskramper framför sig om det händer inte nåt mirakel snart. Jag förlorade en av mina första koraller en fin euphyllia igår. Den var stendöd efter några timmar. Fick klippa av en topp av en fin grön acropora idag, den var död och täckt av alger. En annan acropora är svår angripen av alger. Men jag har fraggat delar till andra sidan av akvariet och de verkar må bra. Alla andra SPS:na är bleka men lever. Fiskarna simmar. Jag har börjat fundera mer och mer att jag måste använda nån medel men jag är bara mot sådana mediciner. Salinitet är idag 0.024, värme 25. Tycker att ju varmare desto bättre mår alger. Jag börjar bli helt apatisk. Jag vet inte vad ska jag göra. Köpa korallsnow och Zeobak? Tömma skiten och sälja koraller till bättre hem? Det vad jag känner är ren smärta... Jag har tårarna nära varje dag nuförtiden när jag tittar bara på. Ursäkta att jag är så känslig, men det är svårt att se på när min 2 års arbete och glädje bara vissnar bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört aktivkol hela tiden. Skummaren har fått ättikabad då och då, senast igår. Lampan är bytt i höstas kanske 5 mån gammal. Blåljusrör bytt i januari. Jag har bytt vadd under röret varifrån vattnet rinner till sumpen varannandag och får ut så h****es mycket skit...

Bara lite om offtopic: Djungel. Det har blivit sådan som jag ville :)

Tack Mattias. Jag blev lite gladare.

722008025.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va tråkigt Satu !

Jag har oxå problem med cyano ett längre tag, har provat flera saker.

Något som jag tror är en bov i mitt kar är att skummaren släpper ut luftbubblor i karet.

Har fått för mig att cyanon lever/mår bättre av mycket syre i vattnet, har därför satt ett filter på utvattnet från skummaren så det inte kommer ut lika mycket syrebubblor i karet.

Märker en förbättring, tycker jag !

Filtret däremot har massor med cyano, så det gör jag rent ofta...

Vet inte om det hjälper något men jag vet hur hopplöst det känns... Kämpa på bara !!

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...