Gå till innehåll

Alg eller något


Jonas74

Rekommenderade inlägg

Hej alla är det någon som vet vad det här är för alg eller vad det är och hur man ska få bort det jag har det på 3 ställen nu och dom kommer bara mera och mera.

Skulle bli mycket glad om det var någon.

MVH Jonas74

ser ut som slemalger. Kan va mkt svåra att bli av med. Denna alg är besläktad med bakterier (prokaryota celler),o kallas därför för cyanobakterier eller blågrönalger, men de kan ha fler fäger, ibland röda som i ditt fall.

De finns många teorier varför de uppstår, men mest sannolikt är att de finns för mkt näringsämnen i vattnet (fosfat, nitrat), o kanske ett för lågt kh o calcium. De senare hämmar bildningen av kalkalger, o då kan slemalgerna ta överhand. En del höjer redoxpotentialen med ozon, o den del menar att om man ökar mängden blåljus, så kan de motverka slemalgerna. Snabba förändingar i den biologiska belastningen kan också vara orsaken.

Antibiotika tar död på dom, men dessvärre dödar en hel del annat också...så sammanfattningsvis finns de inget bra sätt att lösa detta på, men försök allstå med:

1)mer blåljus

2)sänk fosfathalten om den är hög

3)öka skumningen

4)minska ngt på belysningstiden generellt

5) säkerställ ett bra kh o caclciumvärde

6) begränsa belastningen

7) Kör lite ozon om du har möjlighet

8) byt vatten

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Karro&Andreas ahha skoja bara Anders .

Jag tog lite tester och jag har fosfat i akvariumet så det är nog det som gör det hela kanske.

Jag ska ficksa det , och hoppas att det blir bättre av det.

Tack igen alla som har lagt in inlägg och hjälpt mig med det hära problemet jag ahr och snart haft hehe.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu syns det att det är cyano,finns nog inga riktigt bra lösningar på det,tror dom flesta råkat ut för det. jag har själv testat en massa tips utan framgång, blev så trött på det att jag använde

anti-red, ett medel just mot cyano,det försvann och jag hade tur, allt klarade sig i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då är det tur att jag inte har köpt så mycket koraller och fiskar då.

Men jag vore glad om fiskarna klara sig för korallerna kan jag flytta till en kompis tills jag blivit av med dom.

Så anti-red var det,tar något mera stryk av det medlet typ sten eler så.

Jag håller på att ficksa ett fosfat filter också så jag inte får sånt igen.

SÅ när jag är klar med anti-red och noll fosfat hoppas jag att det ska funka igen.

Med som jag sakt förut tack igen alla som har hjälpt till och har lagt in svar och ledtrådar va och hur jag ska göra.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...