Gå till innehåll

Trådalger från dammen = Kirurg mat?


petrol

Rekommenderade inlägg

Säkert idiotförklarad av många nu:x men:

Har precis höststädat dammen och kikar på trådalgerna som finns där i.

Hmm.. tänker jag, undras om kirurgerna vill ha trådalgerna.

Då kan jag frysa in och täcka hela årsbehovet av alger (snål? - jajjamen!!).

Nu den stora frågan, dammen är betydligt näringsrikare än akvariet och har säkert bundit upp en massa nitrit mm.

Risken är väl att jag kommer att få in en massa nitrater med algerna (om de nu äter dem).

Vad tror ni? Nitritbomb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitriter, nitrat och fosfat kan du vara lugn för. Det finns inget sådant löst i dina trådalger. Det som finns är kväve och fosfor i samma mängd som din köpta noori eller havsalger. Vad du kan vara lite orolig för är om det finns några tungmetaller som läckt ut i din damm men risken för att det är onaturligt mycket tungmetaller tror jag faktiskt är större i köpt noori än i alger från din damm. Vad som kan saknas dock är exempelvis omega-3 och några andra spårämnen som brukar finnas i marina alger. Jag skulle inte tveka att prova med detta som komplement - men det är ju jag det :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som kan saknas dock är exempelvis omega-3 och några andra spårämnen som brukar finnas i marina alger.

Saknas gör de nog inte. Gröna växter brukar ha n-3 i bladverket och äkta grönalger står dem nära. Ju kallare klimat växterna kommer ifrån, desto högre halt brukar de ha av n-3. Det skulle vara kul att få jämföra fettsyrahalterna i dina trådalger med nori.

Nitriter, nitrat och fosfat kan du vara lugn för. Det finns inget sådant löst i dina trådalger.
Fosfat och annan mojja är säkerligen löst i vattnet som följer med algerna, så skölj ur dem ordentligt innan du fryser in dem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...